Untitled-2 copy

Untitled-1 copy

سهم آمریکایی‌های 65ساله و بالاتر از هزینه مصرف‌کننده رکورد زد. این موضوع برای تحلیلگران شگفت‌آور بود که با وجود افزایش نرخ بهره‌ها، هزینه مصرف‌کننده چندان واکنشی به این نرخ‌های بالا از خود نشان نمی‌دهد. به گزارش وال استریت ژورنال، در ماه اوت 17.7درصد از جمعیت آمریکا 65 سال به بالا بودند. طبق آمار اداره سرشماری ایالات متحده، این بالاترین رکورد از سال 1920 بوده و نسبت به 13درصد آمار سال 2010 به‌شدت افزایش یافته است. تعداد افراد مسن فقط بیشتر نشده است، وضعیت مالی آنها نیز نسبتا سالم‌تر است و نیاز کمتری به وام گرفتن مانند خرید خانه دارند و نسبت به سایر مصرف‌کنندگان کمتر در معرض خطر اخراج هستند. این امر سالمندان را به یک نیروی مهم در تحریک مصرف خصوصی تبدیل کرده است. بر اساس نظرسنجی وزارت کار از مخارج مصرف‌کننده که در سپتامبر منتشر شد، آمریکایی‌های 65ساله و بالاتر 22درصد از هزینه‌ها را در سال گذشته به خود اختصاص دادند که بالاترین سهم از زمان شروع رکوردها در سال 1972 و از 15درصد در سال 2010 بود.

اهمیت سالمندان

سوزان استرن، اقتصاددان ارشد، در رابطه با سالمندان به وال استریت ژورنال گفت: «اینها مصرف‌کنندگانی هستند که در سال آینده اهمیت خواهند داشت.» استرن ادامه داد: «سهم بزرگ مصرف‌کنندگان مسن‌تر در مواقعی مانند امروز که رشد شغل کند می‌شود، نرخ‌های بهره افزایش می‌یابد و بازپرداخت وام‌های دانشجویی دوباره آغاز می‌شود، یک پایه مصرف مهم را فراهم می‌کند.» تمایل به هزینه‌های بالا در میان سالمندان منعکس‌کننده سلامت، ثروت و شاید اثرات روان‌شناختی طولانی این همه‌گیری است. مورین گرین، 66ساله، از کیپ‌کاد ماساچوست، می‌گوید: «تمام زندگی من پس‌انداز برای این کار و آن کار بود. اکنون پولی در حساب بانکی‌ام وجود دارد و من به شیوه‌هایی آن را خرج می‌کنم که نسبت به قبل من را به دوستان و خانواده نزدیک‌تر می‌کند.»

گرین، یک مشاور املاک و مستغلات با چهار کودک بالغ که در نقاط مختلف کشور زندگی می‌کنند، تخمین می‌زند که اکنون در مقایسه با سال 2019، 25درصد بیشتر و دو برابر زمان صرف سفر می‌کند. او اخیرا برای تماشای یک نمایشگاه عکس با دوستانش به سیراکوز نیویورک سفر کرد و با پسرش در رود آیلند گشت‌و‌گذار کرد. گرین می‌گوید: «یک میلیون آمریکایی از کووید جان سالم به در نبردند. این به من آموخت که نگذارم زمان بگذرد، زیرا قبل از اینکه بدانم، آن زمان دیگر وجود نخواهد داشت.»مارشال کوهن، مشاور خرده‌فروشی Circana، یک شرکت تحقیقاتی متخصص در رفتار مصرف‌کننده، می‌گوید: «سبک زندگی سالمندان به‌طور چشمگیری تغییر کرده است و آنها فعال‌تر از همیشه هستند.» او گفت: « این وضعیت منوی تفریحی را که می‌توان در آن وقت صرف کرد، گسترش داد. آنها دوچرخه‌های الکترونیکی می‌رانند، پیاده‌روی می‌کنند و در حال سفر هستند، آنها این کارها را برای مدت طولانی‌تر از گذشته انجام می‌دهند.»

طبق آمار وزارت کار، متوسط خانوارهایی که توسط افراد ۶۵ سال و بالاتر سرپرستی می‌شوند، 2.7درصد بیشتر از سال ۲۰۲۱ هزینه کرده‌اند، در‌حالی‌که این آمار برای خانوارهای زیر ۶۵ سال برابر با 0.7درصد است. مخارج خانوارهای مسن‌تر نسبت به سال 1982، 34.5درصد افزایش یافته و رقم برای خانوارهای جوان 16.5درصد است. داده‌های قابل مقایسه برای سال 2023 در دسترس نیست. اما مصرف‌کنندگان بالای 60 سال نیز گزارش داده‌اند که در ماه اوت 7.9درصد بیشتر از سال قبل هزینه کرده‌اند. این رقم در بین سنین 40 تا 60 سال 5.1درصد بوده و برای مصرف‌کنندگان جوان‌تر افزایش 4.6درصدی داشته است.

البته نظرسنجی فدرال رزرو نیویورک داده‌ها برای تورم را تنظیم نکرده است. رشد مخارج سالمندان با تعداد زیاد آنها تقویت می‌شود. گروه غیرمعمول بزرگی از بچه‌های جوان، که جوان‌ترین آنها 59 سال دارند، به طور دسته‌جمعی به سن بازنشستگی می‌رسند. شرکت American Cruise Lines که سفرهای دریایی خود را به سمت مصرف‌کنندگان مسن‌تر برده است، اعلام کرد امسال شاهد رشد دورقمی فروش بوده است که عمدتا توسط رونق‌ها رشد کرده‌اند. شرکت Guilford Conn امسال سه کشتی به ناوگان خود اضافه کرد. چارلز بی رابرتسون، رئیس و مدیر اجرایی شرکت، گفت: «سفر تفریحی دریایی به ‌طور سنتی مخاطبان مسن‌تری را به خود جذب می‌کند، و با بازنشستگی تعداد بیشتری از افراد هر سال، ما شاهد نرخ سریع رشد و تقاضا برای تجربه‌های طولانی‌تر هستیم.»

بازنشستگان پرخرج

بازنشستگان همچنین 8.7درصد افزایش حقوق را در پرداخت‌های تامین اجتماعی در ژانویه دریافت کردند که بزرگ‌ترین افزایش یک‌ساله از سال 1981 و یک تعدیل خودکار برای جبران اوج تورم 9.1درصدی سال گذشته بوده است. این عوامل سالمندان را از بلای دوگانه تورم و نرخ بهره بالا دور نگه داشته است. و از آنجایی که بیشتر آنها بازنشسته هستند، مخارج سالمندان کمتر در برابر افزایش بیکاری که بسیاری از اقتصاددانان در سه‌ماهه آینده پیش‌بینی می‌کنند آسیب‌پذیر است.

تاد بزولد، مدیر بازاریابی، گفت که تقاضای اشتراک برای جشنواره تابستانی اپرای سین‌سیناتی امسال به طرز شگفت‌انگیزی قوی بود و توسط مشتریان مسن‌تر هدایت می‌شد. عامل دیگر به نفع سالمندان: وضعیت مالی نسبتا قوی. طبق گزارش فدرال رزرو، آمریکایی‌های 70ساله و بالاتر در حال حاضر نزدیک به 26درصد از ثروت خانوارها را در اختیار دارند که بالاترین میزان از سال 1989 است. در‌حالی‌که اقتصاددانان هنوز احتمال نسبتا بالایی از رکود در سال آینده را می‌بینند، اد یاردنی، رئیس و استراتژیست ارشد سرمایه‌گذاری یاردنی ریسرچ، یکی از آنها نیست. او یک دلیل مهم را برای این موضوع مطرح می‌کند: بر اساس محاسبه فدرال ‌رزرو، به‌تازگی سالمندان به‌تنهایی 77.1تریلیون دلار ثروت جمع‌آوری کرده‌اند. او گفت: «یک حفره 77تریلیون دلاری در این تئوری وجود دارد که مصرف‌کنندگان پس‌انداز همه‌گیر را به‌کلی مصرف می‌کنند و اقتصاد را غرق در تقاضای خود می‌کنند.» سالمندان به طور کلی بدهی کمتری دارند، کمترین قسط وام دانشجویی را دارند و به احتمال زیاد مالک خانه‌های خود هستند. بسیاری از کسانی که وام مسکن دارند، پس از شیوع بیماری همه‌گیر، با نرخ پایین بی‌سابقه وام‌های مسکن مجددا تامین مالی کردند.