مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی افزود: کارفرمایان متقاضی استفاده از بخشودگی جرایم بیمه‌ای می‌توانند اصل بدهی بیمه‌ای خود را به صورت نقدی پرداخت کنند یا اینکه با توافق با شعب این سازمان، روش پرداخت اقساطی را انتخاب کنند. در صورتی‌که برای پرداخت اصل بدهی بیمه‌ای، تعداد اقساط ماهیانه ۱۲ ماه انتخاب شود، کارفرما از صددرصد بخشودگی جرایم برخوردار می‌شود؛ درصورتی‌که در ۱۸ ماه اقساط بدهی خود را پرداخت کند از ۸۵درصد بخشودگی جرایم استفاده می‌کند و در صورتی‌ که تعداد اقساط را ۲۴ یا ۳۶ ماه انتخاب کند به ترتیب از ۷۵درصد و ۵۰درصد بخشودگی بهره‌مند می‌شود. البته توصیه ما این است که کارفرمایان محترم که به هر دلیلی بدهی بیمه‌ای معوق دارند که مشمول جرایم بیمه‌ای شده است، با انتخاب اقساط ۱۲ماهه و بخشودگی صددرصدی جرایم، از این فرصت استفاده کنند.

موسوی با تاکید بر اینکه فرصت استفاده از این تسهیلات از ابتدای خرداد تا پایان مرداد سال جاری است، در مورد شرایط استفاده کارفرمایان از این تسهیلات گفت: با توجه به برنامه‌ راهبردی دولت سیزدهم در زمینه بهبود شرایط اشتغال، این طرح با محوریت حفظ اشتغال موجود کارگاه‌ها اجرایی می‌شود و کارفرمایان مشمول استفاده از این تسهیلات خواهند بود که حداقل به مدت یک سال از زمان تقسیط بدهی، نسبت به حفظ یا افزایش اشتغال نیروی انسانی کارگاه بر مبنای لیست اسفندماه سال ۱۴۰۱ و ارسال لیست و پرداخت کامل حق بیمه کارکنان شاغل کارگاه در دوره تقسیط اقدام کنند.

همچنین کارگاه‌هایی که بر مبنای لیست اسفندماه ۱۴۰۱ تعداد بیمه‌شدگان شاغل در آنها کاهش یافته باشد، بعد از بازگشت نیروی کار تعدیل شده یا جایگزینی آنها در زمان درخواست و رعایت حفظ اشتغال در دوره تقسیط، از بخشودگی جرایم برخوردار خواهند شد.  او افزود: کارفرمایان متقاضی این تسهیلات باید درخواست خود را از طریق سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تامین‌اجتماعی به نشانی es.tamin.ir حداکثر تا تاریخ سی‌ویکم مردادماه ثبت کنند که توصیه می‌کنیم برای سهولت کار، این عزیزان درخواست خود را به روزهای پایانی مهلت ذکرشده موکول نکنند. موسوی همچنین افزود: کارفرمایان محترم توجه داشته باشند که بعد از توافق با شعب سازمان تامین‌اجتماعی در زمینه پرداخت اقساطی بدهی بیمه‌ای، چنانچه هریک از اقساط بدهی‌های تقسیط شده در سررسید مقرر پرداخت نشود، بدهی تبدیل به حال شده و جرایم متعلقه، نسبت به مانده بدهی مطالبه و مجددا قابل تقسیط نخواهد بود. بنابراین به کارفرمایان محترم توصیه می‌کنیم با توجه به شرایط مالی خود، تعداد اقساط را به نحوی انتخاب کنند که بتوانند تمام اقساط بدهی را در موعد مقرر پرداخت کنند.