خاندوزی در گفت‌وگو با فایننشال تایمز گفت: به‌رغم تحریم‌های ظالمانه آمریکا، ایران به بالاترین سطح صادرات نفت خود در حداقل دو سال گذشته دست یافته و از رکورد قبلی یعنی ۳/ ۱میلیون بشکه در روز پیشی گرفته است. سیداحسان خاندوزی افزود: صادرات غیرنفتی ۵۳میلیارد دلاری نیز در ۱۱ ماه سال گذشته، ۱۲درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن افزایش داشته است. واردات هم در همین بازه زمانی ۶۰میلیارد دلار بوده که نشان می‌دهد اقتصاد ایران را نمی‌توان منزوی کرد. روزنامه فایننشال تایمز در تحلیل خود در حاشیه این مصاحبه آورده است: به گفته مقام‌های ایرانی، دو کشور ایران و روسیه که تحت تحریم‌های سنگین قرار دارند همکاری‌های خود را افزایش داده‌اند و در این راستا، روسیه به بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار خارجی در ایران طی چند دهه گذشته تبدیل شده است.

خاندوزی همچنین به فایننشال تایمز گفته روسیه در مدت یک سال، ۷۶/ ۲میلیارد دلار در پروژه‌های صنعتی، معدنی و حمل‌ونقل ایران سرمایه‌گذاری کرده است. وزیر اقتصاد در این مصاحبه تاکید کرد: ما روابط خود با روسیه را استراتژیک دانسته و در بسیاری از جنبه‌ها به ویژه روابط اقتصادی با یکدیگر همکاری می‌کنیم. چین و روسیه دو شریک اصلی اقتصادی ما هستند و ایران با اجرای توافقات راهبردی، روابط خود را با آنها گسترش خواهد داد. خاندوزی با بیان اینکه مناقشه اوکراین تاسف‌بار است، ادامه داد: «روسیه و برخی از کشورهای دیگر علاقه‌مند به استفاده از مکانیسم‌هایی مانند قراردادهای پولی متقابل یا سوآپ‌های تجارت‌محور هستند.»  ما نه تنها با روسیه بلکه با چین و دیگر شرکا از جمله ترکیه در این زمینه مذاکره کرده‌ایم. به نظر روزنامه فایننشال تایمز، از نظر فنی، این شبکه مالی بین ایران و روسیه وضعیت بهتری نسبت به شبکه‌های دیگر دارد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به تبیین برنامه‌های ایران برای توسعه مناسبات اقتصادی و مالی در چهارچوب همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی پرداخت. سیداحسان خاندوزی به خبرنگار اسپوتنیک درباره همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه در دوران تحریم، گفت: ایران و روسیه خیلی پیش‌تر از اینکه تحریم‌ها علیه دو کشور تشدید شود، شرکای تجاری یکدیگر بوده‌اند و در حوزه‌های مختلفی با یکدیگر تعاملات و تبادلات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی داشته‌اند. در سفر آیت‌الله رئیسی به مسکو که مربوط به پیش از تشدید تحریم‌های غرب علیه روسیه بود، پایه‌های همکاری‌های بلندمدت میان ایران و روسیه به شکلی مستحکم پی‌ریزی شد.

وزیر اقتصاد با ذکر خاطره‌ای، یادآور شد: هنگامی که آیت‌الله رئیسی از دیدار با رئیس‌جمهور روسیه برگشت از وی سوال کردم که ملاقات چطور بود؟ او در حد بسیار زیادی ابراز رضایت کرد که توافقات خوبی طبق آنچه دو کشور انتظار داشتند در نشست روسای جمهور حاصل شده است.  خاندوزی خاطرنشان کرد: با توجه به تاکیدی که روسای جمهور دو کشور بر بازگشایی این کریدور داشته‌اند ما امیدوار هستیم قبل از پایان دولت سیزدهم بتوانیم شاهد افتتاح این پروژه باشیم. او درباره اجرای سایر پروژه‌های مشترک با شرکت‌های روسی، گفت: ما چند پروژه دیگر با طرف‌های روس در حوزه راه‌آهن و نیروگاهی داشتیم که در سفر رئیس‌جمهور به مسکو قطعی شده و مورد توافق قرار گرفتند. امیدواریم همه این پروژه‌ها که بخشی از آنها از طریق فایننس خارجی و بخشی هم از سوی ایران تامین مالی می‌شود هر چه زودتر مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وزیر اقتصاد درباره تاثیر عضویت ایران در سازمان شانگهای و گروه کشورهاى بریکس بر رشد اقتصادی کشور و مقابله با تحریم‌های اقتصادی غرب، اظهار کرد: این فرصت برای گسترش روابط اقتصادی ما با کشورهای اوراسیا وجود دارد؛ اساسا در جهان آینده، شاهد منطقه‌گرایی و فضای چندقطبی در عرصه اقتصاد جهانی خواهیم بود. خاندوزی یادآور شد: در دهه‌های آینده، اقتصاد دنیا بر دوش پیمان‌های منطقه‌ای از جمله شانگهای یا بریکس به پیش خواهد رفت. ایران به غیر از روسیه و چین با دو عضو دیگر این اتحادیه‌ها یعنی برزیل و آفریقای جنوبی هم روابط خوبی دارد که کمک می‌کند تا تعامل با آنها با هدف تغییر نظم اقتصاد جهانی به نفع اقتصادهای نوظهور به‌خوبی پیش برود. او درباره انتقال تجربیات ایران برای دور زدن تحریم‌ها به سایر کشورها، گفت: با توجه به اینکه ما در سال‌های طولانی، تجربه اداره اقتصاد ذیل محدودیت‌های تحریمی را داریم، کاملا آماده‌ایم که این تجربه را با سایر شرکای راهبردی در میان بگذاریم.

خاندوزی در خصوص سرمایه‌گذاری عربستان در ایران و بالعکس نیز گفت: دولت ما بر اساس سیاست همسایگی کاملا آماده نوسازی روابط اقتصادی با تمام کشورهای منطقه است و تحکیم روابط همسایگی را عامل قوی شدن منطقه‌ می‌داند. ما در فناوری‌های جدید می‌توانیم منبع صادرات و سرمایه‌گذاری باشیم و کشورهایی مانند عربستان هم فرصت تعاملات اقتصادی را خواهند داشت. وزیر اقتصاد ادامه داد: در سال جاری میلادی، میزان صادرات غیرنفتی ما بیش از تمام سال‌های گذشته بوده و صادرات نفت ما هم در ماه‌های اخیر نسبت به سه سال اخیر، بیشتر بوده است، البته به‌رغم اینکه توانسته‌ایم رکوردهای جدید را در تجارت خارجی و برون‌گرایی و همکاری‌های اقتصادی ثبت کنیم، همچنان اصرار داریم که از ظرفیت‌های کشورهای همسایه و همسو استفاده کنیم تا با سرعت بیشتری به رشد اقتصادی کشور کمک کنیم.