ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلستان، کاهش تورم به نصف رقم فعلی را یکی از اهداف خود در سال جاری اعلام کرده است. این ارقام آخرین آماری است که مقامات بانک مرکزی انگلستان پیش از اتخاذ تصمیم بعدی خود در مورد نرخ بهره در ماه فوریه با آن مواجه خواهند شد. برخی از اقتصاددانان این احتمال را مطرح می ‌کنند که بانک مرکزی، پس از این که سریع‌ترین افزایش نرخ بهره را در سه دهه اخیر ثبت کرده است، به چرخه انقباضی خود پایان می‌دهد. یائل سلفین، اقتصاددان ارشد شرکت KPMG انگلستان، معتقد است کاهش تورم انگلستان می ‌تواند تسکینی برای سیاستگذاران بانک مرکزی این کشور باشد و آنها ممکن است این اتفاق را فرصتی برای کاهش سرعت افزایش نرخ بهره بدانند. پوند با ۳/ ۰درصد رشد به ۲۳۲۰/ ۱دلار رسیده است که نشان می ‌دهد این امیدواری وجود دارد که اقتصاد انگلستان می‌تواند آن‌طور که پیش‌بینی می‌شد آسیب نبیند. نرخ تورم کل مطابق با انتظارات اقتصاددانان بوده است.

اقتصاددانان بلومبرگ معتقدند بعید به نظر می‌رسد کاهش تورم در انگلستان در ماه دسامبر مانع از افزایش ۵/ ۰درصدی دیگر توسط اکثریت سیاستگذاران بانک مرکزی انگلستان در ماه آینده شود. تورم هسته ثابت بوده است، که در کنار رشد سریع دستمزدها، افزایش انتظارات و تاب‌آوری اقتصادی، نشان می‌دهد فشار قیمت‌ها می‌تواند پایدارتر باشد. این احتمال وجود دارد که نرخ بهره در ماه مارس به ۲۵/ ۴درصد برسد، اما این خطر وجود دارد که برای کاهش تورم نیاز به افزایش بیشتری باشد.  

جرمی هانت، وزیردارایی انگلستان، معتقد است باید کارهای زیادی برای کاهش هزینه‌های زندگی انجام شود. به گفته هانت، تورم بالا یک کابوس برای بودجه‌ خانوار است، سرمایه‌گذاری‌های تجاری را از بین می‌برد و به اعتصابات و اعتراض‌های اقتصادی منجر می‌شود. بنابراین هر قدر هم که مقابله با تورم سخت باشد، باید به برنامه‌‌های کاهش تورم متعهد بود. کاهش تورم به هر میزان خبر خوبی است، اما برنامه‌ دولت انگلستان کاهش بیشتر تورم در این کشور است.

قیمت سوخت وسایل نقلیه موتوری همراه با قیمت پوشاک و کفش کاهش یافته است. این‌ در حالی ا‌ست که  هزینه‌های غذا با سرعت بی‌سابقه‌ای افزایش داشته است و این نگرانی مضاعفی برای خانواده‌های کم‌درآمدی که بخش بیشتری از درآمد خود را صرف خرید کالاهای ضروری مانند غذا می‌کنند محسوب می‌شود. گرانت فیتزنر، اقتصاددان ارشد اداره آمار ملی انگلستان، معتقد است تورم در ماه دسامبر اندکی کاهش یافته است، اگرچه هنوز هم می‌توان گفت تورم بالاست؛ البته این کاهش، با افزایش کرایه‌های اتوبوس و هواپیما و همچنین اقامت‌های شبانه در هتل جبران شده است. هزینه غذا در کافه‌ها و رستوران‌ها همچنان رو به افزایش است.

براساس گزارش بلومبرگ، تورم هسته که قیمت انرژی، غذا، نوشیدنی و تنباکو را شامل نمی‌‌شود، روی ۳/ ۶درصد باقی مانده است. تورم در بخش خدمات اما به ۸/ ۶درصد افزایش یافته است. مارکوس بروکس، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در Quilter Investors، معتقد است تورم بالا در بخش خدمات می‌‌تواند به این معنا باشد که افزایش قیمت‌‌ها بیشتر از آنچه تصور می‌شد ثابت بماند، چراکه انتظارات دستمزدی بالا رفته است؛ خدمات درحال حاضر باعث تورم می‌‌شود، چراکه شرکت‌‌ها مجبور شده‌‌اند دستمزدها را افزایش دهند تا بتوانند کارکنان را به کار گیرند.  قیمت سوخت در ماه دسامبر ۵/ ۱درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل بوده است، به طوری که نسبت به تورم ۲/ ۱۷درصدی قیمت سوخت در نوامبر با کاهش مواجه بوده است. قیمت‌ بازی‌‌ها، اسباب‌بازی‌‌ها و سرگرمی‌‌ها نسبت به ماه نوامبر ۸/ ۳درصد کاهش داشته است. بانک مرکزی انگلستان از دسامبر ۲۰۲۱ تاکنون ۹ بار نرخ بهره را افزایش داده است و انتظار می‌رود در ماه آینده نیم واحد دیگر افزایش اعمال کند و نرخ بهره را به ۴درصد برساند. پیش‌‌بینی سرمایه‌‌گذاران این است که نرخ‌ها تا اواسط سال به حدود ۵/ ۴درصد برسد.

مقامات در تلاش هستند از مارپیچ دستمزد- قیمت جلوگیری کنند. در این حالت کارمندان دستمزدها را افزایش می‌دهند؛ چراکه انتظار دارند تورم بالا ادامه پیدا کند و شرکت‌ها را وادار به افزایش بیشتر قیمت‌‌ها کند. تورم درحالی‌که در حال کاهش است، همچنان به بالاترین حد خود در طول چهار دهه گذشته نزدیک است و بعید به نظر می‌رسد تا سال ۲۰۲۴ به هدف بازگردد.