از شهریور امسال تمام ابلاغیه‌های مالیاتی به صورت برخط صادر شد و در آذرماه با رونمایی از سامانه جدید، صدور گواهی و استعلام‌ها نیز به صورت کاملا الکترونیکی انجام شد. از آغاز رونمایی این سامانه تاکنون بیش از ۳۰هزار گواهی برخط صادر شده است. با رونمایی سامانه صدور برخط گواهی مالیاتی در ۱۵ آذرماه سال جاری، تمامی مراحل دریافت استعلام گواهی مالیاتی موضوع ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم، تهیه پاسخ و ارسال آن به مراجع قانونی به‌منظور صدور، تمدید، تجدید کارت بازرگانی و پروانه کسب یا کار، صرفا به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود و ارسال استعلام غیرالکترونیک (فیزیکی - کاغذی)، در حکم عدم‌استعلام بوده و فاقد وجاهت است.

براین‌اساس، انجام استعلام الکترونیکی از سوی مراجع قانونی صدور مجوز منوط به داشتن یا تشکیل پرونده مالیاتی فعال متقاضی در نظام مالیاتی بوده و چنانچه متقاضی در نظام مالیاتی فاقد بدهی مالیاتی قطعی باشد یا نسبت به پرداخت یا ترتیب پرداخت آن اقدام کرده باشد، گواهی مذکور بدون نیاز به مراجعه حضوری وی و به‌صورت سیستمی و برخط صادر می‌شود. بنا بر اعلام سازمان امور مالیاتی، درخواست‌ها، پاسخ‌ها و فهرست بدهی درخواست‌های صادره مرتبط با موضوع ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم برای مودیان در درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان به آدرس My.tax.gov.ir قابل‌‌مشاهده است.

افشین خدامرادی، معاون فناوری‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور، با اشاره به راه‌اندازی سامانه صدور گواهی موضوع ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم، براساس دستورالعمل جدید و امکان صدور گواهی برخط برای مودیان فاقد بدهی قطعی مالیاتی از ابتدای آذرماه گذشته، اظهار کرد: تاکنون بیش از ۳۰هزار گواهی موضوع ماده ۱۸۶ به صورت برخط و آنی از طریق این سامانه صادر شده است. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود هزار و ۸۰۰ مرجع به سامانه صدور گواهی موضوع ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌‌های مستقیم متصل و بیش از ۳۹ هزار درخواست صدور گواهی در این سامانه ثبت شده است، اظهار کرد: برای بیش از ۷۵درصد از این درخواست‌ها به صورت برخط و آنی گواهی موضوع ماده ۱۸۶ صادر و مابقی درخواست‌ها در انتظار پرداخت بدهی توسط مؤدی یا تعیین‌تکلیف آنها در ادارات مالیاتی هستند.

خدامرادی با بیان اینکه در اجرای دستورالعمل مربوطه، ترتیبات اجرایی صدور گواهی موضوع ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم از تاریخ اول آذرماه ۱۴۰۱ عملیاتی شده است، اظهار کرد: بر این اساس در راستای تکریم و رضایت مؤدیان و با هدف تسریع و تسهیل خدمت‌رسانی به ایشان، امکان صدور گواهی برخط، ویژه مؤدیانی که بدهی قطعی مالیاتی نداشته باشند، فراهم شده است. او در ادامه تصریح کرد: همچنین جهت سرعت‌بخشی و سهولت در انجام فرآیندهای صدور گواهی علاوه بر امکان اتصال واسط‌های نرم‌افزاری، امکان ثبت درخواست، صدور و دریافت گواهی مذکور به صورت اینترنتی برای مراجع دارای صلاحیت نیز در پنجره واحد خدمات مالیاتی به آدرس my.tax.gov.ir میسر شده است.

گفتنی است طبق ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم، صدور یا تجدید یا تمدید کارت بازرگانی و پروانه کسب یا کار اشخاص حقیقی یا حقوقی از طرف مراجع صلاحیت‌دار منوط به ارائه گواهی از اداره امور مالیاتی ذی‌ربط مبنی بر پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی قطعی‌شده است و در صورت عدم‌رعایت این حکم، مسوولان امر نسبت به پرداخت‌ مالیات‌های مزبور با مؤدی مسوولیت تضامنی خواهند داشت. سامانه قدیم صدورگواهی موضوع ماده ۱۸۶ تا نیمه دی‌ماه سال جاری فعال است و پس از آن تمامی مراجع ملزم به اتصال به سامانه جدید و بهره‌برداری از آن هستند. همچنین موضوع تبصره یک ماده ۱۸۶ درخصوص لزوم اخذ گواهی‌های پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی قطعی شده و گواهی اداره امور مالیاتی مربوط مبنی بر وصول نسخه‌ای از صورت‌های مالی ارائه‌شده به بانک‌ها و سایر موسسات اعتباری جهت اعطای تسهیلات بانکی به اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل از طرف بانک‌ها و سایر موسسات اعتباری همچنان در سامانه قدیم برقرار خواهد بود.

سازمان امور مالیاتی به دنبال این است تا فارغ از هرگونه دخالت انسانی، سامانه‌های سازمان به‌ صورت خودکار پاسخگوی درخواست مودیان باشد تا استعلام گواهی در سریع‌ترین حالت ممکن و بدون کوچک‌ترین مشکلی صادر شود و به دست مؤدیان برسد. پیش از این نیز از شهریورماه به‌منظور تسریع در انجام امور و افزایش سطح رضایتمندی مؤدیان، ابلاغ الکترونیکی جایگزین ابلاغ دستی اوراق مالیاتی شد. بر این اساس اوراق مالیاتی این مؤدیان، به‌صورت خودکار روی حساب کاربری آنان بارگذاری و پیامک اطلاع‌رسانی نیز ارسال شد و مؤدیان، پس از بارگذاری اوراق، ده روز فرصت داشتند با مراجعه به‌حساب کاربری خود، اوراق مذکور را مشاهده کنند. رویت برگه در حکم ابلاغ است و مهلت مؤدیان برای اقدامات قانونی مربوط از این تاریخ آغاز می‌شود.