کارنامه اقتصادی بنیاد مستضعفان

معاون اقتصادی بنیاد مستضعفان اضافه کرد: در میان رشته فعالیت‌های بنیاد، بیشترین سهم از فروش محصولات و خدمات، متعلق به رشته فعالیت صنایع معدنی با سهم ۲۸درصدی است و پس از آن بیشترین سهم فروش را رشته فعالیت‌های «صنایع انرژی و روان‌کننده» و «صنایع غذایی، کشاورزی و دامپروری» هر یک با سهمی معادل ۲۴درصد از کل فروش داشته‌اند. به گفته وی، علاوه بر رشد درآمد فروش، شاخص بهره‌وری نیروی انسانی در گروه بنیاد مستضعفان طی نیمه نخست امسال نیز نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد یک‌درصدی داشته است. اتابک در ادامه با اشاره به میزان صادرات محصولات تولیدی بنیاد مستضعفان نیز گفت: در دوره ۶ماهه ابتدایی امسال، ارزش صادرات بالغ بر ۵۰۳میلیون دلار بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته، ۱۸درصد رشد داشته و ۹درصد بیش از برنامه‌ریزی در بودجه سال ١٤٠١ بنیاد بوده است.

معاون اقتصادی بنیاد مستضعفان با بیان اینکه ۲۰درصد از فروش بخش اقتصادی بنیاد در نیمه نخست امسال از محل صادرات محصولات و خدمات حاصل شده است، اضافه کرد: در ۶ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱، تعداد ۴۵ محصول به بیش از ۴۲ مقصد در قاره‌های آسیا، اروپا، آفریقا و اقیانوسیه صادر شده است.

وی با تاکید بر اینکه در این مدت، میزان تولید محصول و ارائه خدمات بخش اقتصادی بنیاد مستضعفان نیز ۱۳درصد رشد داشته است ادامه داد: طی این دوره، عمده محصولات و خدمات اصلی گروه بنیاد از رشد مقداری نیز برخوردار بوده‌اند؛ به‌طوری‌که در تولید «انواع شیشه (بطر و جار) با ۵۴هزار تن و رشد ۵۵درصدی»، در تولید «انواع محصولات زنجیره فولاد بالغ بر ۲/ ۲میلیون تن، با رشد بیش از ۴۱درصدی»، در تولید «دوده و تایر با ۳/ ۴۲هزار تن و رشد ۲۳درصدی»، در تولید «انواع روغن و روانکار با ۲۹۶میلیون لیتر و رشد ۱۶درصدی»، در تولید «کاشی و سرامیک با ۷/ ۷میلیون تن و رشد ۱۴درصدی»، در تولید «محصولات باغی، زراعی و گلخانه‌ای با تولید ۱۲۴هزار تن و رشد ۹درصدی»، در تولید «دام گوشتی با تولید ۳/ ۲۵هزار راس با رشد ۶درصدی»، در تولید «انواع نوشیدنی با ۵۵۴میلیون لیتر و رشد ۷درصدی»، در تولید «شیر گاو با ۲۹۱هزار تن و رشد ۴درصدی» و در تولید «سیمان و کلینکر، ۹/  میلیون تن، با رشدی ۳درصد»، در تولید ثبت شد.

معاون اقتصادی بنیاد مستضعفان با اشاره به میزان افزایش خدمات در بخش اقتصادی نیز گفت: در بخش «انرژی-نفت و گاز» معادل ۴۲هزار میلیارد ریال خدمات پیمانکاری ارائه شده و «در بخش عمرانی» نیز بالغ بر ۴/ ۳۷هزار متر مربع ساختمان مسکونی، تجاری و اداری احداث شده است. این درحالی است که در بخش حمل بار ریلی ۳۸۳میلیون تن کیلومتر، بار ریلی با رشد نزدیک به ۵درصدی حمل شده و ۷/ ۱میلیون متریک تُن خدمات بندری در بخش نفت و ۵۵۹هزار TEU خدمات بندری کانتینری ارائه شده که به ترتیب ۵۴ و ۳درصد رشد داشته است.

اتابک افزود: همچنین در بخش جابه‌جایی مسافر نیز ۹۰۶هزار نفر مسافر با قطار توسط گروه بنیاد مستضعفان جابه‌جا شده که رشدی بالغ بر ۵۴درصد دارد. همچنین در خدمات اقامتی نیز ۳۶۷هزار اتاق شب خدمات اقامتی با رشد بیش از ۴۴درصد ارائه شده است. وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری گروه بنیاد در نیمه نخست امسال حدود ۲۳هزار میلیارد ریال بوده خاطرنشان کرد: تا امروز تعداد ۹ پروژه با ارزش سرمایه‌‌گذاری بیش از ۴۷هزار میلیارد ریال به بهره‌برداری رسیده که مهمترین آنها اضافه شدن واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی چابهار با ظرفیت ۱۶۰ مگاوات‌ساعت به شبکه تولید برق کشور، ارتقای توان توربین‌های گازی نیروگاه خرمشهر با اجرا و تکمیل سیستم خنک‌کاری مدیا، افزایش ظرفیت خط تولید آبمیوه، کنسانتره، پوره و رب گوجه‌فرنگی و همچنین احداث فاز نخست یک گلخانه ۵هکتاری بوده است.