به گزارش روابط عمومی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، علی فکری، معاون وزیر اقتصاد و رئیس‌کل سازمان سرمایه‌گذاری، با حضور در جمع مدیران و رایزنان اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان، ضمن ترغیب و تشویق و ارائه راهکارهای عملیاتی در خصوص شناسایی هرچه بهتر این حوزه و نگاه معنادار به تنظیم روابط اقتصادی خارجی گفت: به فضل الهی در یک سال اول دولت سیزدهم توانسته‌ایم در حوزه جذب سرمایه‌گذاری خارجی و همچنین در حوزه تامین منابع مالی خارجی به اهداف مهمی دست پیدا کنیم. رئیس سازمان سرمایه‌گذاری کشورمان در ادامه این کارگاه آموزشی ضمن اشاره به وضعیت آماردهی‌های گذشته و ادراک‌سازی‌های غلط پیرامون ریل‌گذاری در دیپلماسی اقتصادی کشور متذکر شد: این تفکر غلط که حتما باید تحریم‌ها رفع شوند تا چرخ اقتصادی کشور بچرخد، باید کنار گذاشته شود.

وظیفه امروز ما این است که با شناخت کامل از وضع موجود و با وجود تحریم، تمام تلاش خود را به کار گیریم تا تاثیر این ظلم آشکار بر مردم و کشور به حداقل برسد. معاون وزیر اقتصاد با اشاره به معماری تحریم‌های خصمانه غرب علیه جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: در دنیای رقابتی امروز، وقتی تحریمی علیه یک کشور رخ می‌دهد به این معناست که توسعه کشور تحت تحریم و برنامه‌های آن کشور هم‌سو با کشور تحریم‌کننده نیست؛ فلذا عکس نقیض این جمله اثبات می‌شود که برنامه‌های کشور تحریم‌شده با کشورهای رقیب و دشمن کشور تحریم‌کننده می‌تواند هم‌سو باشد. لذا اینجاست که ما باید به سمت تعریف فصل‌های مشترک با کشورهای هم‌سو و همسایه برویم و توسعه روابط اقتصادی خود با این کشورها را گسترش دهیم.

فکری با اشاره به تمرکز بر توسعه اقتصادی کشور گفت: باید با حرکت کردن به سمت توسعه‌ همه‌جانبه و اقدامات توسعه‌ای از فرصت‌های بیرونی استفاده کنیم و از محدوده تحریم‌پذیری ایالات متحده آمریکا خارج شویم تا نقطه اثر تحریم نیز کمرنگ شود؛ چرا که تعارضات ایران و آمریکا و در مجموع ایران و غرب پایان ندارد، هرچند هر دو طرف نوساناتی را در تاکتیک‌ها داشته‌اند اما شیوه ما باید متمرکز بر خروج از محدوده تحریم‌پذیری آمریکا باشد. او ادامه داد: این اقدام از دو زاویه امکان‌پذیر است؛ یکی بُعد تقویت بنیه‌های اقتصادی داخلی و دیگری تنظیم روابط اقتصادی خارجی. برهمین اساس، فرصت‌ها و مزیت‌های کشور شناسایی و عملیاتی شد تا از این طریق برنامه خروج از محدود تحریم‌پذیری ایالات متحده آمریکا، طراحی شود و به اجرا دربیاید.