با در نظر گرفتن آمار ۱۳میلیون و ۷۰۰هزار نفری بیمه‌شدگان مشمول حمایت‌های قانونی تامین‌اجتماعی در حوادث ناشی از کار، ضریب شیوع حادثه ناشی از کار در سال ۱۴۰۰ در میان این افراد ۳/ ۳ در هزار نفر بوده که به این معناست که به ‌طور متوسط به ازای هر هزار نفر از بیمه‌شدگان احتمال وقوع حادثه برای ۳/ ۳ نفر در سال وجود دارد. علت بروز ۸۱درصد از این حوادث، بی‌احتیاطی گزارش شده و ۹۶درصد از حادثه‌دیدگان مرد و ۵۴ درصد آنان مجرد بوده‌اند. بیشترین فراوانی نوع حادثه نیز مربوط به «ضرب‌خوردگی»، «سقوط کردن و لغزیدن» و «بریدگی و قطع اعضا» به ترتیب با ۲۵، ۱۶ و ۱۰درصد بوده است. در سال ۱۴۰۰ و براساس آمارهای سازمان تامین‌اجتماعی، بیشترین حادثه شغلی مربوط به گروه سنی ۳۰ تا ۳۴ و ۳۵ تا ۳۹ سال به ترتیب با ۲۳ و ۲۰درصد و بیشترین اعضای حادثه‌دیده نیز «دست چپ» و «پا» به ترتیب با ۴۲ و ۲۵درصد بوده است. آمارها همچنین حاکی از این است که ۸۸درصد از حوادث ناشی از کار منجر به «بهبودی کامل» فرد حادثه‌دیده شده و تنها یک درصد از حوادث ناشی از کار منجر به فوت حادثه‌دیده شده است.

مابقی حوادث نیز منجر به ازکارافتادگی کلی یا جزئی شده است. گفتنی است براساس آمارهای ملی، حوادث ناشی از کار علاوه بر آنکه تبعات اجتماعی و اقتصادی دامنه‌داری دارند سازمان‌های بیمه‌گر اجتماعی و درمانی را نیز به شدت تحت‌تاثیر قرار می‌دهند و با توجه به اینکه بی‌احتیاطی مهم‌ترین دلیل بروز حوادث ناشی از کار است، به نظر می‌رسد آموزش کارگران و ارتقای فرهنگ ایمنی شغلی باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد. سازمان تامین‌اجتماعی به عنوان مهم‌ترین و بزرگترین سازمان بیمه‌ای کشور، در زمان بروز حوادث ناشی از کار، خدمات متنوعی به بیمه‌شدگان ارائه می‌دهد. پرداخت هزینه‌های مربوط به درمان و بازتوانی حادثه‌دیدگان، پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری، پرداخت غرامت نقص عضو، برقراری مستمری ازکارافتادگی جزئی و کلی و همچنین پرداخت مستمری به بازماندگان حادثه‌دیدگان متوفی از جمله خدماتی است که سازمان تامین‌اجتماعی به حادثه‌دیدگان ناشی از کار ارائه می‌دهد.

حوادث ناشی از کار سالیانه هزاران میلیارد تومان برای اقتصاد کشور و به تبع آن برای سازمان تامین‌اجتماعی هزینه ایجاد می‌کند و هزینه‌های فردی و اجتماعی آن نیز برای افراد و خانواده‌های حادثه‌دیده غیرقابل‌محاسبه است که می‌توان با هزینه‌های بسیار کمتر برای ارتقای آموزش و ایمن‌سازی محیط کار، از بروز حوادث ناشی از کار پیشگیری کرد. در این میان بیمه‌شدگان مشمول قانون تامین اجتماعی در حوادث ناشی از کار، در مواردی چون هزینه درمان و بازتوانی، مستمری ازکارافتادگی جزئی و کلی و نیز مستمری بازماندگان، تحت پوشش حمایت‌های سازمان تامین‌اجتماعی هستند و نداشتن بیمه اجتماعی و درمانی می‌تواند تبعاتی جدی برای فرد حادثه‌دیده و خانواده وی از حیث هزینه‌های درمان و معیشت در بر داشته باشد.