تولید نسل جدید واکسن ضدسرطان

رئیس قوه قضائیه در این آیین گفت: ستاد اجرایی فرمان امام در سال‌های اخیر نقش بسزایی در راستای تولید علم و قدرت و ایجاد توانمندی برای کشور در حوزه‌های مختلف داشته است. حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: تلاش ستاد اجرایی در راستای توانمندسازی مردم است و پروژه‌های این مجموعه صرفا در زمینه فعالیت اقتصادی نیست. محرومیت‌زدایی از طریق طرح‌های مشارکتی باعث افزایش اعتمادبه‌نفس و ایجاد امید در دل همه کارآفرینان و جوانان و شکوفاشدن شرکت‌های دانش‌بنیان شده است. او افزود: از ویژگی‌های بارز فعالیت‌های ستاد اجرایی فرمان امام توجه به مناطق محروم و قشر کم‌برخوردار است، این ستاد تلاش کرده کارهای برزمین‌مانده را انجام دهد، کارهایی که به دلیل ریسک بالا یا محدودیت‌های موجود، بخش خصوصی و حتی اجرایی هم قادر به انجام آن نیستند.

اژه‌ای خاطرنشان کرد: ستاد اجرایی فرمان امام علیه ویروس منحوس کرونا به‌موقع وارد عمل شد و نخستین واکسن ایرانی کرونا را در مدت کوتاهی ساخت؛ با ساخت این واکسن از جان باختن و ابتلای میلیون‌ها ایرانی جلوگیری شد و تراز جمهوری اسلامی در مقیاس علمی و جهانی علی‌رغم میل دشمنان بالا آمد. کادر بهداشت و درمان هم در این زمینه انصافا جانفشانی کردند، تولید واکسن ایرانی به دنیا فهماند که ما می‌توانیم در فشار فوق‌العاده و تحریم‌های فلج‌کننده هم دست برتر را داشته باشیم و با تکیه به دانشمندان جوان خودمان، موفق شویم. او ادامه داد: ایجاد «شهرک دارویی برکت» افتخار بزرگی برای کشور است؛ امیدوارم طراحی جامعی که در این شهرک صورت گرفته کامل شده و این زنجیره برای تولید انواع دارو و واکسن موردنیاز مردم و جلوگیری از خروج ارز تکمیل شود. سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام نیز با اشاره به افتتاح خطوط تولیدی جدید گفت: شرکت بایوسان فارمد در ۲۰هزار مترمربع زیربنا و در ۵هکتار زمین احداث شده و برای راه‌اندازی آن ۲۰۰۰میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است.

 عارف نوروزی افزود: شرکت بایوسان فارمد دارای سه پروژه اصلی تولید داروهای بیوتکنولوژی (زیست‌فناورانه)، تولید داروهای پیتیدی و همچنین تولید واکسن‌های نسل جدید به ویژه واکسن ضدسرطان دهانه رحم است. او خاطرنشان کرد: خطوط تولید شرکت بایوسان فارمد تمام‌اتوماتیک و منطبق با استانداردهای جهانی است. تولیدات این مجموعه در جلوگیری از خروج ارز از کشور هم تاثیر بسزایی خواهند داشت. نوروزی افزود: محصولات این شرکت برای مقابله با سرطان، بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری MS، ناباروری و  بیماری‌های خونی کاربرد خواهند داشت. او ادامه داد: سالیانه ۲۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی در زمینه واردات دارو داریم و حتی با صادرات به کشورهای خارجی تلاش داریم در آینده ارزآوری هم برای کشورمان داشته باشیم.

سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام تصریح کرد: با افتتاح خطوط تولید شرکت بایوسان فارمد ۶۰۰ نفر به صورت مستقیم و بیش از ۱۵۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به کار خواهند شد. رئیس هیات‌مدیره گروه دارویی برکت نیز در این مراسم اظهار کرد: درحال حاضر گروه دارویی برکت ۱۳ تا ۱۴درصد داروهای کشور را تولید می‌کند و ۴هزار اشتغال هم در ذیل این اقدامات ایجاد کرده است. حمیدرضا جمشیدی افزود: در جاهایی که ورود بخش خصوصی دارای ریسک بالایی است ما ورود کردیم؛ گروه دارویی برکت بازوی دارویی کشور در شرایط بحرانی است. او افزود: تجهیزات محیط کشت واکسن کرونا فقط در اختیار سه شرکت آمریکایی بود اما ما توانستیم واکسن ایرانی تولید کنیم و امروز در زمره ۱۰ کشور دنیا که واکسن کرونا تولید کرده‌اند هستیم. جمشیدی خاطرنشان کرد: در دو دهه گذشته دنیا از داروهایی شیمیایی به سمت داروهای زیست‌فناورانه رفته است زیرا عوارض کمتری دارند؛ گاهی یک گرم داروی زیست‌فناورانه یک میلیون دلار ارزش دارد و می‌تواند ارزش افزوده زیادی را هم برای کشورمان ایجاد کند.

مدیرعامل گروه دارویی برکت نیز درخصوص واکسن ضدسرطان تولیدشده در این مجموعه گفت: واکسن ضدسرطان دهانه رحم، یک واکسن مبتنی بر hpv و دارویی برای پیشگیری از ابتلا به این سرطان است که در برخی از کشورها به صورت اجباری تزریق می‌شود. اکبر برندگی افزود: این واکسن برای سنین ۱۱ تا ۳۶ سال معمولا توصیه می‌شود که هم‌اکنون در کشور ما به صورت وارداتی و با قیمت بسیار بالا و به سختی پیدا می‌شود، اما با راه‌اندازی خطوط تولیدی بایوسان این واکسن به زودی با قیمت بسیار پایین‌تر در دسترس عموم مردم قرار خواهد گرفت. او درخصوص مراحل تولید این واکسن گفت: از امروز تولید این واکسن آغاز شد و با مجوزهای کسب‌شده از وزارت بهداشت‌، مراحل کارآزمایی بالینی این واکسن هم به زودی آغاز خواهد شد.