آموزش به کودکان باید متناسب با سن آن‌ها باشد.  

والدین باید پیش از صحبت از پول با فرزندان، سن آن‌ها را در نظر بگیرند. کودکان در سنین پایین مفاهیم مالی پیچیده را درک نمی‌کنند. بهتر است برای شروع به این نکته اشاره کنید که برای خرید اقلام مختلف به پول نیاز داریم و پول با کار کردن به دست می‌آید. زمانی که فرزندان به سن مدرسه می‌رسند، به آن‌ها نشان دهید که عادت‌های روزانه نقش مهمی در کسب درآمد، پس‌انداز و خرج دارند. در این زمان، فرزندان را تشویق کنید که برای کسب درآمد مانند گرفتن پول توجیبی، وظیفه‌ای را انجام داده یا کاری برای خانواده یا آشنایان انجام دهند. به آن‌ها کمک کنید عادت پس‌انداز کردن پول را در خود نهادینه کنند. در صحبت از پول با فرزندان، از ضرب‌المثل‌ها یا عبارت‌های گیج‌کننده استفاده نکنید. گفتن این جمله که «پول روی درخت سبز نمی‌شود» فرزندان را سردرگم خواهد کرد. زمانی که نوجوانان شروع به گرفتن تصمیمات مالی برای خود می‌کنند، راهنمایی والدین بسیار حیاتی خواهد بود. در این سن می‌توانید موضوعات پیچیده‌تر مانند شیوه‌های کسب درآمد، کسورات فیش حقوقی و... را توضیح دهید. شما همچنین می‌توانید اهمیت وجود صندوق اضطراری [پول برای روز مبادا] و همچنین برنامه‌ریزی برای اهداف مالی بلندمدت و کوتاه‌مدت را به آن‌ها توضیح دهید.

نمونه خوبی برای فرزند خود باشید.

از آنجایی که کودکان از کردار والدین خود تقلید می‌کنند، سعی کنید مسوولانه خرج کرده و مدیریت مالی هوشمندانه‌ای داشته باشید. یادگیری کودکان از طریق «نشان دادن» موثرتر از «گفتن» خواهد بود. برای مثال، اگر شما در سکوت و از طریق موبایل خریدی با قیمت مناسب انجام دهید، فرزند شما هرگز به مفهوم مقایسه قیمت‌ها پی نخواهد برد. بنابراین، بهتر است در آموزش‌های اولیه، آن‌ها را با خود به فروشگاه برده و کالاها و قیمت‌های آن‌ها را با هم مقایسه کرده و برای آن‌ها توضیح دهید. با این روش آن‌ها از نزدیک درگیر موضوع شده و سریع‌تر یاد می‌گیرند.  از خرید مداوم لباس‌ها و چیزهای جدیدی که به آن‌ها نیاز ندارید اجتناب کنید و زمانی که به فروشگاه می‌روید، در برابر پافشاری کودکان برای خرید اسباب‌بازی جدید تسلیم نشوید و برای خرید آن قوانینی وضع کنید. با این کار، عادت خریدهای عجولانه را به فرزندانتان خود منتقل نمی‌کنید.  

برای فرزندان خود حساب‌های پس‌انداز و سرمایه‌گذاری باز کنید.

به همراه فرزندان خود برای افتتاح حساب به بانک مراجعه کنید. به این طریق می‌توانید با آن‌ها درباره روش پس‌انداز در بانک و رشد پول از طریق سرمایه‌گذاری صحبت کنید. بسیاری از بانک‌ها پیشنهادهای خوبی برای سرمایه‌گذاری فرزندان ارائه می‌دهند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. با مبلغی کم برای پس‌انداز شروع کنید. به فرزند خود آموزش دهید در هر ماه حساب‌های پس‌انداز و سرمایه‌گذاری خود را در اینترنت، موبایل یا به صورت دستی بررسی کرده و آن‌ها را با ماه قبل مقایسه کند. با این روش، او تفاوت سرمایه‌گذاری در حساب‌های مختلف بانکی را متوجه می‌شود. پس از ۱۸سالگی، فرزندان برای مدیریت حساب‌های بانکی خود، نیازی به والدین یا سرپرست قانونی نداشته و می‌توانند به طور مستقل این کار را انجام دهند. بنابراین لازم است تا آن سن، اطلاعات مورد نیاز برای مدیریت حساب‌های بانکی خود را یاد بگیرند.

اهداف پس‌انداز قابل‌دستیابی تعریف کنید.

به فرزندان کمک کنید برای خود اهداف معقولی تعریف کنند تا بتوانند در مدت کوتاهی به آن‌ها برسند. زمانی که هدف را تعریف کردید، با فرزندان خود درباره نحوه رسیدن به آن از طریق پول توجیبی یا کارکردن صحبت کنید. اگر کودک سن کمی دارد، این هدف می‌تواند خرید یک اسباب‌بازی جدید باشد. برای نوجوانان، هدف می‌تواند کسب یک تجربه جدید مانند رفتن به اردو، شهربازی یا سینما باشد. این استراتژی به کودکان کمک می‌کند با پس‌انداز کردن، لذت‌های کوچک را برای خریدهای بزرگ‌تر به تاخیر بیندازند. احساس شادمانی حاصل از جایزه صبری که از خود نشان دادند برای کودکان لذت‌بخش خواهد بود.

با کمک یکدیگر بودجه‌ای برای خانواده تنظیم کنید.

یک روش آسان برای مشارکت کودکان در بودجه خانواده، استفاده از پول نقد در فروشگاه مواد غذایی است. با این روش کودکان می‌فهمند که مواد غذایی چقدر هزینه داشته و مبادله کالا با پول چگونه انجام می‌شود. در این روش پول نقد از کارت بانکی بهتر است. زیرا کودکان فرایند خرید را به شکلی ملموس و نه روشی جادویی درک می‌کنند. غذا روشی دیگر برای مشارکت کودکان در بودجه است. برای مثال، اگر می‌خواهید این هفته ماکارونی درست کنید، به کودک اجازه دهید که مواد تشکیل‌دهنده آن را در فروشگاه انتخاب کند. به او در تصمیماتی مانند انتخاب برندهای مختلف مواد غذایی همراه با مزایا یا معایب‌شان کمک کنید. این روش به تقویت مهارت‌های ریاضی کودکان نیز کمک زیادی می‌کند.

به کودکان نشان دهید که سرمایه‌گذاری چطور می‌تواند برای آن‌ها کسب درآمد کند.

یکی از مهم‌ترین مهارت‌های مالی، درک مفهوم «سود مرکب» است. برای آموزش این مفهوم به کودکان، می‌توانید از شیرینی یا دیگر خوراکی‌های کوچک و خوشمزه استفاده کنید. به کودک خوراکی کوچکی بدهید و شرط بگذارید که اگر تا فردا به آن دست نزند، به او خوراکی بیشتری خواهید داد. با این کار کودک یاد می‌گیرد که اگر به اصل پس‌انداز خود در بانک دست نزند، پول بیشتری از بانک دریافت خواهد کرد.