به گزارش تسنیم، سید احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری با خبرنگاران، طی سخنانی اظهار کرد: برنامه ستاد اقتصادی دولت در ماه‌های گذشته بر مبنای دو دوره تثبیت اقتصاد کلان با توجه به متغیرهایی که ماه‌های ابتدایی دولت با آن‌ها مواجه بودیم و تمهید مقدمات برای اعمال سیاست‌های اصلاحی برای رشد اقتصادی و اهداف توسعه ملی و آسیب‌ناپذیری در بخش اول تقریبا دوره شهریور تا اسفند سال گذشته را مصروف خود کرد. تلاش دولت این بود ثبات اقتصاد کلان را به شرایط متعارف بازگرداند تا سال جاری سالی رو به پیش باشد. وی افزود: در شهریورماه طبق اعلام بانک مرکزی با نرخ تورم ۱۲ماهه حدود ۵۹ مواجه بودیم و امروز این عدد به ۴۶درصد کاهش یافته و نرخ رشد اقتصادی سال ۱۴۰۰ با رشد ۶/ ۴ را به پایان رساندیم که نرخ رشد بالاتری نسبت به ۱۳۹۹ بود و در نرخ بیکاری هم با ثبت رقم ۴/ ۹ در سال ۱۴۰۰ وضعیت مطلوب‌تری نسبت به سال ۹۹ داشتیم.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: در شهریور ۱۴۰۰ با رشد شاخص بهای تولید به میزان ۸۰ درصد مواجه بودیم  که در پایان اردیبهشت‌ماه به ۵۱ درصد کاهش یافته است. همچنان در سال ۱۴۰۱ سیاست مهار تورم از اولویت‌های ستاد اقتصادی دولت است و در ماه‌های نخست تمرکز بیشتر ما بر این بود و با تلاشی که انجام شد، در هفت‌ماهه اول دولت بیش از آن چیزی که مدنظر بود به اهداف دست یافتیم. خاندوزی بیان کرد: رویکردهای تحولی نیازمند مقدمات، مصوبات و زیرساخت‌های فنی بود که انجام گرفت و در محورهای آن در زمینه کمک به بخش تولید و سرمایه‌گذاری و بهبود محیط کسب‌وکار با جدیت عمل کردیم و درگاه ملی مجوزهای کسب‌وکار انجام گرفت. کاهش نرخ ۵درصدی مالیات برای تولیدکنندگان انجام گرفت و مجلس آن را تایید کرد و اجرا می‌شود. موتورهای رشد تورم که نقدینگی و کسری بودجه است، اقداماتی انجام شد که ثمرات آن را می‌بینیم و کسری تراز عملیاتی دولت که می‌تواند به افزایش استقراض از بانک مرکزی و تورم منجر شود، به‌شدت کنترل شد.

وی در ادامه تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱ مردم شاهد تغییر الگوی مشارکت واقعی در شرکت‌های سهام عدالت خواهند بود و این الگو آینده متفاوتی را رقم خواهد زد. این تغییرات و رویکردهای متفاوت که یکی از اجزای آن، مساله عادلانه شدن یارانه‌ها و قطع رانت ارزی واردکنندگان کالاها و انتقال این کمک‌ها به مردم بود، حتما بخشی از کسانی را که ذی‌نفع ادامه روند گذشته اقتصاد هستند ناراضی می‌کند و بر موج برخی اشکالات مدیریت که ممکن است وجود داشته باشد سوار می‌شوند. آگاهی و آگاهی‌بخشی می‌تواند کمک کند تا از این شرایط عبور کنیم، از تعادل بد اقتصادی به تعادل خوب اقتصادی.