محبوبیت از دست رفته

اما موضوع مهم این است که اگر دقیق‌‌‌تر به آمارها نگاه کنیم، متوجه واقعیتی نگران‌کننده‌تر می‌شویم و آن واقعیت این است که بایدن، رهبری است که از داشتن یک پایگاه از طرفداران سرسخت و مشتاق بی‌‌‌بهره است. آنهایی که با بایدن مخالف هستند، به‌شدت با او مخالفند؛ در حالی که طرفداران او خیلی با وی موافق نیستند. در نظرسنجی کالج مارسیت، ۴۰‌درصد پاسخ‌دهندگان به‌شدت از عملکرد او ناراضی بودند؛ در حالی که تنها ۱۴‌درصد پاسخ‌دهندگان عمیقا از عملکرد او راضی بودند. در نظرسنجی دانشگاه کینیپیاک مشخص شد که ۴۵‌درصد شرکت‌کنندگان کاملا با او مخالفند و تنها ۱۵‌درصد کاملا موافق او هستند. در نظرسنجی اخیر شبکه خبری ان‌بی‌سی، این اعداد به ترتیب ۴۵‌درصد و ۱۶‌درصد و در یک نظرسنجی دیگر، رقم‌های یادشده به ترتیب ۳۹‌درصد و ۱۲‌درصد بودند.

بسیار به‌ندرت رخ می‌دهد که تعداد مخالفان سرسخت یک رئیس‌جمهور، سه‌برابر تعداد طرفداران پروپاقرص او باشد. از زمان ریاست‌جمهوری رونالد ریگان، نظرسنجی‌‌‌هایی برای روزنامه واشنگتن‌پست و شبکه خبری ‌ای‌بی‌سی انجام می‌شود. طی این چند دهه، تنها یک‌بار اتفاق افتاده است که تعداد مخالفان یک رئیس‌‌‌جمهور، سه‌برابر طرفداران او باشد و آن یک مورد، جورج دبلیو بوش در پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش بود. در اکتبر سال ۲۰۰۸ حدود ۵۸‌درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی به‌شدت از عملکرد او ناراضی بودند و تنها ۷‌درصد آنها کاملا رضایت داشتند. اوایل دوران ریاست جمهوری باراک اوباما در یک نظرسنجی مشخص شد که ۳۷‌درصد شرکت‌کنندگان کاملا با او مخالفند و ۱۸‌درصد پاسخ‌دهندگان کاملا از عملکرد او راضی بودند؛ یعنی نسبت دو به یک. در اوائل ریاست‌جمهوری بیل کلینتون، ۳۱‌درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی کاملا با او مخالف و ۱۳‌درصد کاملا موافق بودند.

در برخی دوره‌‌‌ها، اعداد و ارقام مربوط به ترامپ، نزدیک اعداد و ارقام مربوط به بایدن بود؛ البته شدت مخالفت‌ها و طرفداری‌ها از ترامپ بسیار بیشتر از بایدن بود. اواسط سال ۲۰۱۸ در یک‌نظرسنجی، ۵۳‌درصد شرکت‌کنندگان کاملا با ترامپ مخالف و ۲۴‌درصد کاملا موافق بودند. نکته مهم این است که با توجه به شرایط حاضر، یعنی افزایش شدید نرخ تورم، کاملا طبیعی است که بیش از ۴۰‌درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی با بایدن کاملا مخالفند؛ اما طبیعی نیست که میزان رضایت کامل از او بسیار پایین است. در یک نظرسنجی که ماه آوریل انجام شد، تعداد دموکرات‌هایی که کاملا از بایدن راضی بودند، ۳۴‌درصد بود. در نظرسنجی‌های دیگر، تعداد کمتری از دموکرات‌ها کاملا با عملکرد بایدن موافق بودند. این در حالی است که طرفداران جمهوری‌خواه ترامپ، همواره در اکثریت بودند. در مورد اوباما، وضعیت گاه شبیه وضعیت کنونی بایدن بود.

تحولات ماه‌های اخیر، شرایط را برای دموکرات‌‌‌ها در انتخابات میان‌دوره‌‌‌ای کنگره دشوار خواهد کرد؛ یعنی اگر وضعیت تغییر نکند، نامزدهای حزب دموکرات برای حفظ اکثریت در کنگره، شانس کمی خواهند داشت و اگر نتیجه انتخابات به نفع دموکرات‌ها نباشد، طی دو سال بعد بایدن نمی‌تواند برنامه‌های خود را به‌راحتی به تصویب کنگره برساند. مهم‌ترین سوالی که دموکرات‌ها باید از خود بپرسند، این است که چه عاملی سبب خواهد شد تا طرفداران این حزب در روز رأی‌گیری پای صندوق‌ها حاضر شوند و به آنها رأی دهند. شاید جلوگیری از پیروزی جمهوری‌خواهان، یک انگیزه مناسب باشد که رأی‌دهندگان طرفدار دموکرات‌ها را از خانه بیرون آورد.

موضوع نگران‌کننده این است که مشخص نیست، عواملی که سبب کاهش محبوبیت بایدن شده‌‌‌اند، چه وقت از میان خواهند رفت. شاید اگر طی پنج‌ماه آینده، نرخ تورم کاهش یابد، شانس پیروزی حزب دموکرات در انتخابات ماه نوامبر بیشتر شود؛ اما تحلیلگران معتقدند که چنین اتفاقی بعید است رخ دهد. بسیاری از آنها می‌گویند، نرخ تورم برای مدتی طولانی بالا باقی خواهد ماند و اگر اقدامات بانک‌مرکزی به رکود در اقتصاد منجر شود، شرایط برای دموکرات‌ها سخت‌تر می‌شود.