رئیس سازمان امور مالیاتی کشور ادامه داد: پنج‌میلیون واحد صنفی داریم که سه‌میلیون فرم تبصره ١٠٠ ارائه کردند و باید این افراد از حقوق مالیاتی خودآگاه شوند. منظور با بیان اینکه جامعه مشاوران با نگاه مسوولیت اجتماعی وارد این حیطه شوند گفت: مشاوره‌هایی که ارائه می‌شود باید علمی و متکی بر مشاهده کامل قوانین و لوایح باشد. او خاطرنشان کرد: گاهی وقت‌ها مشاهده می‌کنیم که یک پرونده سال‌های سال باز است و فرایند رسیدگی به آن به دلیل اینکه درست مستندسازی و دفاع نشده، طولانی شده است. رئیس سازمان امور مالیاتی کشور تاکید کرد: جامعه مشاوران باید به‌عنوان وکلای تخصصی مالیاتی با آگاهی از پرونده به احقاق حق مودیان بپردازند. منظور با اشاره به اینکه اعضای جامعه مشاوران پیش‌کسوت‌های مالیاتی هستند، گفت: این قشر با توجه به تجربه گران‌قدر جزو مفاخر نظام مالیاتی هستند که باید قدردان این سرمایه انسانی باشیم. او بیان داشت: باید از ظرفیت بالای این خبرگان بهره برد، ورود به این جامعه بسیار سخت است و در هر دوره آزمون تنها ۱۰ درصد جزو مشاوران پذیرفته می‌شوند. معاون وزیر اقتصاد بر ارتباط سازمان مالیاتی و جامعه مشاوران تاکید کرد و گفت: باید ارتباط نزدیکی با جامعه داشته باشیم تا در انجام تکالیف از این قشر بهره ببریم. از این رو انتظار داریم افرادی که در ارکان مختلف مشغول به خدمات شدند، بتوانند با برنامه مدون و تحولی جامعه را در تراز و استاندارد مالیاتی قرار دهند.

او بیان کرد: به لحاظ نهادهای مدنی یکی از ارکان جدید حکمرانی اقتصادی استفاده از تشکل و نهادهاست، در همین راستا جامعه مشاوران در پاسخ به نیازهای مالیاتی در دو دهه اخیر شکل ‌گرفته است و در مقابل مردم نیاز به خدمات مشاوران مالیاتی دارند. رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه نظام مالیاتی کشور بر رعایت انصاف و عدالت حاکم است، گفت: قرار نیست به هر بهانه‌ای مالیات بگیریم یا اینکه حق دولت را از مالیات تضعیف کنیم. منظور ابراز داشت: نظام مالیاتی به دنبال احقاق حق واقعی مودیان است، متأسفانه برخی از وکلا نگاه درآمدی صرف به حق‌الوکاله دارند، اما در مقابل مشاورانی هستند که حاضر نیستند به‌خاطر منافع خودشان، کتمان حقیقت کنند. او تاکید کرد: قبل از هر موضوعی باید نگاه اخلاق و عدالت‌محور به مودیان مالیاتی داشت تا شاهد شکوفایی جامعه باشیم.

شاهد تحول خوبی در نظام مالیاتی هستیم

رئیس شورای‌عالی جامعه مشاوران رسمی مالیاتی با بیان اینکه شاهد تحول خوبی در نظام مالیاتی هستیم، گفت: کمیته تخصصی مالیاتی در حوزه‌های حسابداری مالیاتی، حقوق مالیاتی و سایر مباحث به‌ دلیل گستردگی مباحث تشکیل شود و در آن مباحث مورد بحث و بررسی قرار گیرد. «مهدی صادقی شاهدانی» در اولین هم‌اندیشی اعضای جامعه مشاوران رسمی مالیاتی ایران اظهار داشت: جامعه مشاوران رسمی مالیاتی باید در این عرصه ورود کنند و برای نظام مالیاتی کارآمدی در جهت کمک به ‌نظام اجرایی نقش خود را ایفا کنند. او افزود: باید جریان تحولی را ایجاد کنیم، چراکه جریان حرفه‌ای از جریان علمی در جهان مورد‌قبول‌تر است. رئیس شورای ‌عالی جامعه مشاوران رسمی مالیاتی با اشاره به اینکه دوره‌های تخصصی مالیاتی باید برگزار شود، گفت: همه مشاوران باید نسبت به هوشمندسازی نظام مالیاتی آگاه شوند و این هوشمندسازی را مورد بررسی قرار دهند. او ادامه داد: از تجارب نظام‌های مالیاتی سایر کشورها بهره ببریم و در کشورمان مطابق قوانین پیاده‌سازی کنیم؛ از این رو نیاز است مشاوران ایده‌ها و تجارب خود را به سازمان امور مالیاتی اعلام کنند تا در مجامع و مجلات تخصصی مورد بحث قرار گیرد. صادقی شاهدانی بر ارائه مدرک حرفه‌ای مالیاتی تاکید کرد تا در عرصه بین‌الملل مشاوران بتوانند از آن بهره ببرند. او با بیان اینکه تعامل دوطرفه بین سازمان امور مالیاتی کشور و جامعه مشاوران کشور وجود دارد گفت: شکل‌گیری نهاد غیردولتی زحمات زیادی دارد.

امیدواریم بتوانیم از تجربه‌ها و دستاوردهای مشاوران مالیاتی کشور استفاده کامل را ببریم. رئیس شورای‌ عالی جامعه مشاوران رسمی مالیاتی تاکید کرد: وقتی به گذشته نگاه می‌کنیم شاهد تحول خوبی در نظام مالیاتی هستیم و افراد بسیاری در این امر تأثیرگذار بوده‌اند، تفاوت قابل‌توجهی است اما کافی نیست و ما نتوانسته‌ایم به سهم قابل‌قبول در اقتصاد کشور دست ‌یابیم. او گفت: برای آنکه نظام اقتصادی و دولت کارآمد داشته باشیم باید به سمت مالیات حرکت کنیم، نظام مالیاتی کمک می‌کند تا نظام دولتی به سطح قابل‌قبول پرداخت برای حقوق کارکنان و خدمات‌رسانی به مردم داشته باشد. صادقی شاهدانی با بیان اینکه باید به سهم قابل‌توجه مالیات در تولید ناخالص حرکت کنیم، گفت: سازمان مالیاتی با پرونده‌های بسیاری مواجه است، جامعه مشاوران در برداشت این بار که طی سالیان متوالی برای این سازمان ایجاد شده است، تدبیر کند.

او خاطرنشان کرد: جامعه مشاوران به بحث تشخیص و رسیدگی در پرونده‌ها به سازمان امور مالیاتی کمک کنند. رئیس شورای‌ عالی جامعه مشاوران رسمی مالیاتی با بیان اینکه اعضای جامعه مشاوران مالیاتی برند هستند، گفت: باید از آن مراقبت کنند تا مورد سوءاستفاده و دستخوش تغییر قرار نگیرد. متأسفانه بعضی از افراد بدون اینکه تخصص و مدرک مرتبط داشته باشند با استفاده از نام این مجموعه اقدام به مشاوره می‌کنند. او افزود: ۹/ ۹۹درصد مراقب این برند هستند، اما افرادی سوءاستفاده می‌کنند، از این ‌رو باید در پاسداری از برند مشاوران اقدام کرد. صادقی شاهدانی با تاکید بر اینکه جامعه مشاوران ظرفیت جریان کارشناسی در نظام سیاست‌گذاری مالیاتی را دارد گفت: باید در این زمینه حساسیت ایجاد کرد و در رشته‌های مالیاتی به ‌صورت تخصصی ورود کرد.