عبدالملکی، رضایی را فردی دارای تفکرات و دانش امنیتی، اطلاعاتی و حوزه دانش‌‌‌بنیان دانست. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: مهم‌ترین فعالیت‌‌‌های رضایی در حوزه‌‌‌های فناوری بوده و بخشی از فناوری‌‌‌های نوین در کشورمان محصول تلاش‌‌‌های وی است. او ابراز امیدواری کرد: از امروز فصل جدیدی از دانش‌‌‌بنیان در این وزارتخانه آغاز خواهد شد تا با این اقدامات و انتصاب‌‌‌ها تا پایان سال بتوانیم کارنامه‌‌‌ای درخشان در حوزه دانش‌‌‌بنیان ارائه کنیم و ریل‌‌‌گذاری‌‌‌های اصلی انجام گردد که در نتیجه به افزایش تولید، کیفیت خدمات و ایجاد اشتغال در بخش‌‌‌های نوین و دانش‌‌‌بنیان منجر شود. عبدالملکی با بیان اینکه حوزه دانش‌‌‌بنیان در این وزارتخانه اهمیت بسیار زیادی دارد، گفت: در اقتصاد مقاومتی که اصل ۱۱۰ قانون اساسی و ابلاغ سیاست‌‌‌های کلی اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری الگوی قانونی اقتصادی کشور است، پنج اصل مردمی‌سازی، دانش‌‌‌بنیان بودن، عدالت‌‌‌محور بودن، دورن‌‌‌زا و برون‌‌‌گرا بودن را داریم که نیاز است همه حاکمیت آن را دنبال کنند. او تصریح کرد: در تمام این اصول اساسی، در دولت سیزدهم این برنامه‌‌‌ها در وزارت مردم دنبال می‌شود و برای تک‌‌‌تک این محورها برنامه جدی داریم.  

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اصل مردمی‌‌‌سازی گفت: به استعاره نام این وزارتخانه را وزارت مردم قرار داده‌‌‌ایم، بیش از ۷۰‌درصد مردم با این وزارتخانه در ارتباط هستند و در بسیاری از تصمیم‌‌‌هایی که قرار است برای مردم گرفته شود با ‌سازوکارهایی از خود مردم استفاده خواهیم کرد. عبدالملکی افزود: در شورای حقوق و دستمزد که اکثریت آن مردم هستند، ۶ نفر از نمایندگان جامعه کارگری و کارفرمایی حضور دارند که در فضایی آرام و غیرسیاسی تصمیم‌گیری می‌کنند تا در خصوص تعیین دستمزد فشاری بر آنها وارد نشود. عبدالملکی اظهار کرد: در حوزه‌‌‌های اقتصادی و رفاهی تلاش کردیم بر مدار عدالت حرکت کنیم که مساله‌ای جدی و بلندمدت است. او به بُعد برون‌‌‌گرایی و تقویت صادرات اشاره کرد و گفت: معاونت اقتصادی این وزارتخانه برنامه جدی و دامنه‌‌‌داری در توسعه صادرات تولیدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دنبال کرده است. صادرات و تولیدات بسیاری از شرکت‌های اقتصادی تابعه این وزارتخانه در این دولت چند برابر شده است و چشم‌‌‌انداز خوبی برای سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی می‌‌‌کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: در دوره ۹ماهه دولت سیزدهم در وزارت مردم رکوردهایی در حوزه فولاد، پتروشیمی، گردشگری و حمل‌‌‌‌‌‌‌‌‌و‌‌‌‌‌‌‌‌‌نقل داشتیم. عبدالملکی با بیان اینکه در حوزه دانش‌‌‌بنیان هنوز حرکت جدی در این وزارتخانه صورت نگرفته است، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی با نام‌گذاری امسال به نام «سال تولید، دانش‌‌‌بنیان و اشتغال‌‌‌آفرین» بر حوزه دانش‌‌‌بنیان تاکید داشتند. او خاطرنشان کرد: در این ٩ ماه روی این محور برنامه‌‌‌ریزی جدی صورت نگرفته است. یکی از محورهایی که منجر به احیا در بخش‌‌‌ها می‌شود انتصاب افراد است که امروز در حوزه دانش‌‌‌بنیان انجام دادیم و علی‌‌‌اکبر رضایی را به عنوان جانشین وزیر در امور دانش‌‌‌بنیان معرفی کردیم. عبدالملکی افزود: افزایش تولید و سودآوری، رشد و توسعه خدمت‌‌‌رسانی به مردم و همچنین تولید اشتغال به‌خصوص در حوزه دانش‌‌‌بنیان تحقق پیدا خواهد کرد.  علی‌اکبر رضایی با حکم وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با ارتقای سمت به عنوان جانشین وزیر در امور دانش‌‌‌بنیان منصوب شد.