حجت‌الله عبدالملکی روز شنبه در حاشیه آیین رونمایی از ۱۰ پروژه خودکفایی و محصول جدید صنایع شیر ایران (پگاه) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: جمع‌‌‌بندی نهایی تهیه این بسته معیشتی صورت گرفته و مردم باید منتظر خبرهای آن از سوی مقامات ذی‌ربط باشند. او افزود: ما در وزارت کار تصمیم‌گیر هستیم و پولی نداریم، سازمان برنامه و بودجه باید بودجه این طرح را اختصاص دهد که امیدواریم عملیاتی شود. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در دولت سیزدهم به دنبال رفع فقر مطلق هستیم، گفت: این رفع فقر در حوزه صنایع غذایی نیز هست. عبدالملکی بیان کرد: در ستاد اقتصادی دولت موضوع رفع فقر مطرح شده که برای رسیدن مردم به رفاه، نیازمند افزایش شفافیت و رشد تولید هستیم. عبدالملکی اضافه کرد: افزایش سودآوری از طریق افزایش تولید حاصل می‌شود و این وزارتخانه بیش از ۶۰۰ شرکت زیرمجموعه دارد که می‌توان از ظرفیت این شرکت‌ها در جهت افزایش تولید بهره برد.

سامانه‌‌‌های نظارت بر صندوق‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه وزارت کار در حال تکمیل است

عبدالملکی گفت: سامانه‌‌‌هایی برای نظارت بر شفافیت عملکرد صندوق‌ها و شرکت‌ها در حال تکمیل است که به زودی رونمایی می‌شود. او اظهار کرد: همکاران در وزارت کار با مراجعه به شرکت‌ها و صندوق‌ها، اطلاعات را تهیه کرده‌‌‌ و در حال تکمیل این سامانه‌‌‌ها هستند. شفافیت یکی از مهم‌ترین رویکردهای این وزارتخانه است که پیگیری می‌شود. عبدالملکی با بیان اینکه موفقیت‌‌‌های عالی در حوزه تولید محصولات جدید در شرکت‌های زیرمجموعه این وزارتخانه را شاهد هستیم، گفت: این تولیدات برای صنایع کشورمان افتخار بزرگ است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: چند سیاست و راهبرد اصلی را در این وزارتخانه دنبال می‌‌‌کنیم. اگر مساله سودآوری برای شرکت‌ها اهمیت دارد از محل افزایش قیمت نخواهد بود بلکه از افزایش تولید است که این امر در اقتصاد اسلامی وجود دارد و بر این اساس واحدها سود می‌کنند. او با تاکید بر اینکه «پگاه» یک نشان ایرانی و پرافتخار است تاکید کرد: خودکفایی نیازمند توسعه فناوری و تکنولوژی و همچنین افزایش سرمایه‌گذاری در این عرصه است که به تقویت پایه‌‌‌های اقتصاد ملی کمک می‌کند.  عبدالملکی با اشاره به اینکه بر توسعه اشتغال اصرار داریم گفت: شرکت‌هایی که تحت این وزارتخانه فعال هستند به تقویت اشتغال کمک می‌کنند، نه به وسیله استخدام و سرمایه‌گذاری، بلکه اشتغال غیرمستقیم با تقویت و تکمیل زنجیره‌‌‌های منطقه‌‌‌ای است و این امر را در شاخص ارزیابی شرکت‌ها اعلام کرده‌‌‌ایم. وزیر کار گفت: اشتغال در مناطق مختلف کشور، به صورت بومی در شرکت‌ها دنبال می‌شود. او با بیان اینکه در این وزارتخانه چهار کلان‌پروژه ناظر به ابعاد مختلف زندگی مردم را دنبال می‌‌‌کنیم گفت: این پروژه‌‌‌ها، پروژه اصلاح نظام بازنشستگی و تامین اجتماعی، تحول در نظام مدیریت واحدهای اقتصادی تابعه این وزارتخانه، زیست‌‌‌بوم ملی اشتغال و رفع فقر مطلق است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: به دنبال اشتغال مردم و رفع معضل بیکاری هستیم. اگر صدها شرکت که متعلق به مردم هستند به درستی برنامه‌‌‌ها را اجرایی کنند بازدهی آنها مناسب خواهد بود.

شرکت‌های صندوق بازنشستگی، آماده ورود به بورس

در حاشیه این مراسم، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه تعدادی از شرکت‌های این صندوق در بورس فعال هستند، گفت: زمینه ورود شرکت‌های صندوق بازنشستگی به بورس را فراهم می‌‌‌کنیم. محمد اسکندری اظهار کرد: بهبود شرایط شرکت‌های صندوق بازنشستگی در بورس را پیگیری می‌‌‌کنیم و به دنبال ایجاد ارزش افزوده از بازار سرمایه هستیم. او با اشاره به شفافیت در حوزه صندوق شرکت بازنشستگی گفت: در سایت صندوق، بخش مناقصه‌‌‌ها و مزایده‌‌‌ها راه‌‌‌اندازی شد که شفافیت خوبی ایجاد شده است. مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری ادامه داد: نیازمند حمایت بیشتر در بهبود وضعیت صندوق‌های بازنشستگی هستیم. اسکندری با بیان اینکه، توجه به یارانه لبنیات از معیارهایی است که کشورهای توسعه‌یافته به آن توجه می‌کنند، بیان کرد: بخش مهمی از تولیدات، شیر است که در ارتباط با معیشت اقشار کم‌درآمد است.

رایزنی با روسیه برای صادرات محصولات

او در ادامه گفت: رایزنی با روسیه برای صادرات محصولات صورت گرفته و در حال انجام است. مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری ادامه داد: ۳۵۰۰ تن تولید شیر پگاه است. این مجموعه دو نگاه سودآوری و ملی و نگاه به فرهنگ و ذائقه محلی دارد. اسکندری خاطرنشان کرد: کارخانه‌‌‌ها و شرکت‌های زیادی در کشور وجود دارد که توان مهندسی بسیار بالایی دارند.