در راستای تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار، وزارت کار کاهش زمان صدور مجوز آموزشگاه‌‌‌های آزاد فنی و حرفه‌‌‌ای به ۳ روز را در دستور کار قرار داد تا ضمن قانونمند شدن صدور مجوزها، جلوی بازار سیاه خرید و فروش غیرقانونی مجوز تاسیس آموزشگاه‌‌‌ها گرفته شود، چرا که در طول سال‌ها در راه‌‌‌اندازی آموزشگاه‌‌‌ها با چالش‌هایی روبه‌رو بودیم؛ هم از جهت مدت زمان گرفتن مجوز که تا ۸ ماه طول می‌‌کشید و هم ارقام کلانی که برای آن طلب می‌شد و بعضا بازار سیاه خرید و فروش غیرقانونی مجوز آموزشگاه‌‌‌ها را ایجاد کرده بود. در همین راستا، غلامحسین حسینی‌نیا معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، به وجود برخی محدودیت‌ها در صدور مجوز آموزشگاه‌‌‌های آزاد در گذشته اشاره کرده و می‌‌‌گوید: مواردی نظیر طولانی بودن زمان اخذ مجوز که در برخی موارد تا ۲ سال هم به طول می‌‌‌انجامید، موجب به وجود آمدن بازار سیاه شده بود.

او این روند را برای سازمان آموزش فنی و حرفه‌‌‌ای کشور ناخوشایند برشمرده و می‌‌‌افزاید: بر همین اساس با بررسی‌‌‌های انجام شده و ابلاغ زیست‌بوم اشتغال از سوی وزارت کار، به این نتیجه رسیدیم که این مجموعه ظرفیت آن را دارد که صدور مجوزهای تاسیس آموزشگاه فنی و حرفه‌‌‌ای آزاد را تا ۳ روز کاهش دهد. به گفته معاون وزیر کار، این مهم انجام شده و طی ۱۰ ماه گذشته ۳۴۰۰ مجوز صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۰۰‌درصد رشد داشته است. رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌‌‌ای اشاره‌‌‌ای هم به فرآیند صدور مجوز داشته و می‌‌‌گوید: روند کار به این صورت است که متقاضیان می‌توانند با ورود به پرتال سازمان و بارگذاری اطلاعات مربوط و طرح توجیهی و همچنین تعهدنامه محضری، پس از ۳ روز موافقت‌نامه اصولی تاسیس آموزشگاه فنی و حرفه‌‌‌ای آزاد خود را کسب کنند.

به گفته حسینی‌نیا، با ورود اطلاعات و تعهدنامه محضری در پرتال سازمان، مجوز تاسیس آموزشگاه آزاد به صورت خودکار تا سه روز صادر می‌شود و متقاضیان تا ۳ ماه پس از دریافت مجوز فرصت دارند مدارک موردنظر را تهیه و تکمیل کنند و در صورت عدم‌تکمیل، تا ۳ ماه برای تمدید و بارگذاری مجدد مدارک فرصت دارند. بر اساس آمارها، در ۹ ماهه سال‌جاری ۴۱۶۵ موافقت‌نامه اصولی برای متقاضیان تاسیس آموزشگاه فنی و حرفه‌‌‌ای آزاد صادر شده و بیش از ۵۰۲‌هزار و ۲۹۴ نفر در آموزشگاه‌‌‌های آزاد بخش خصوصی موفق به گذراندن دوره‌‌‌ها و آموزش‌‌‌های مهارتی شده‌‌‌اند. به گزارش «ایسنا»، در پی دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای کاهش زمان صدور مجوزها، صدور مجوز آموزشگاه‌‌‌های آزاد فنی و حرفه‌‌‌ای، برای افراد واجد شرایط حداکثر ظرف ۳ روز کاری انجام شده و در صورت اطاله بررسی، سیستم به صورت خودکار پس از روز سوم مجوز را صادر می‌کند.