به گزارش «ایسنا»، طرح کارورزی ‌فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به استناد ماده ۷۱ قانون برنامه ششم توسعه و به عنوان یکی از برنامه‌‌‌های موثر وزارت کار ذیل برنامه سیاست‌های فعال بازار کار در قالب تبصره ۱۸ قوانین بودجه سنواتی تدوین شده و زمینه‌‌‌های لازم برای ارائه آموزش‌‌‌های شغلی به فارغ‌‌‌التحصیلان دانشگاهی با استفاده از ظرفیت‌‌‌های بلااستفاده موجود در واحدهای فعال اقتصادی در بخش‌‌‌های خصوصی و تعاونی را فراهم کرده است. از مهم‌ترین اهداف طرح کارورزی می‌توان به افزایش قابلیت جذب و اشتغال دانش‌آموختگان از طریق انتقال مهارت و تجربه در محیط کار برای ورود به بازار کار، ایجاد انگیزه کارآفرینی و کسب و کار در دانش‌‌‌آموختگان، فراهم کردن زمینه انتقال دانش از دانش‌‌‌آموخته به کارگاه و کاهش هزینه به‌کارگماری نیروی کار برای کارفرما اشاره کرد.

نتایج آخرین گزارش عملکرد اجرای طرح کارورزی حاکی از آن است که تاکنون ۱۵۰‌هزار و ۳۶۱ نفر از داوطلبان، ثبت‌‌‌نام و واجد شرایط شناخته شده‌‌‌اند که از این تعداد ۵۹‌هزار و ۶۹۶ نفر منجر به عقد قرارداد شده است؛ همچنین ۲۰‌هزار و ۹۲۶ واحد پذیرنده به عنوان بنگاه اقتصادی در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند که از مجموع این تعداد، ۱۰‌هزار و ۷۱۲ واحد مشمول برخورداری از معافیت‌های مالیاتی شده‌اند و ۱۴۸۸ قرارداد نیز در دست اجرا قرار دارد. آمارهای مذکور رشد تعداد متقاضیان و بنگاه‌های ثبت‌نام کرده نسبت به ماه‌های گذشته را نشان می‌دهد. به موجب این طرح استان فارس، پیشتاز بیشترین تعداد داوطلب واجد شرایط، بنگاه پذیرنده و قرارداد منعقده است. کمک هزینه کارورزی، وجهی است که در پایان دوره مقدماتی کارورزی و متناسب با مدت آن به کارورز پرداخت می‌شود. مهم‌ترین مزیت طرح برای کارآفرینان و کارفرمایان این است که در صورت جذب کارورز، از معافیت حق بیمه سهم کارفرما به مدت حداکثر ۲ سال برخوردار می‌‌‌شوند. از جمله شرایط برخورداری از مزایای این طرح، داشتن مدرک دانشگاهی حداقل کارشناسی و کمتر از ۳۵ سال سن در زمان ثبت‌نام است. داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت نظام وظیفه برای متقاضیان مرد نیز الزامی است. کارورزان در مدت دوره کارورزی که حداکثر ۳ ماه است، بیمه مسوولیت مدنی هستند. ‌فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و واحدهای اقتصادی جهت بهره‌مندی از مزایای دوره کارورزی و معافیت بیمه‌‌‌ای می‌توانند به سامانه کارورزی وزارت کار به نشانی https: / / karvarzi. mcls. gov. ir مراجعه و ثبت‌نام کنند.

به گزارش «ایسنا» در برنامه ششم توسعه، بیکاری به عنوان یکی از ابرچالش‌های کشور و بازار کار عنوان شده و بر همین اساس لزوم تحرک بخشی به بازار کار و ایجاد فرصت‌های شغلی به‌ویژه برای جوانان، زنان و ‌فارغ‌التحصیلان دانشگاهی مورد تاکید واقع شده است.

کدام استان‌‌‌ها از یارانه دستمزد بیشتر استقبال کردند؟

تازه‌‌‌ترین گزارش اجرای طرح یارانه دستمزد نشان می‌‌‌دهد که استان خوزستان با ثبت بالاترین تعداد داوطلب و بنگاه پذیرنده، بیشترین استقبال کارجویان و کارفرمایان از این طرح را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «ایسنا»، طرح یارانه دستمزد با هدف کاهش هزینه‌‌‌های به‌کارگماری نیروی کار جدید برای کارفرمایان و به منظور پایداری تولید، حفظ اشتغال، افزایش فرصت‌‌‌های شغلی و حمایت از بنگاه‌‌‌های خصوصی و تعاونی در کشور به اجرا درآمده و مناطق کم‌برخوردار از اشتغال و بنگاه‌‌‌های آسیب‌دیده از کرونا در اولویت اجرای این طرح قرار دارند. جامعه هدف این طرح را شغل اولی‌‌‌ها، فارغ‌‌‌التحصیلان و جوانان بیکار جویای کار در مناطق محروم و کم‌برخوردار از اشتغال و همچنین بنگاه‌‌‌های اقتصادی رسمی فعال در شهرستان‌‌‌های کم‌برخوردار تشکیل می‌‌‌دهند. بر اساس تازه‌‌‌ترین گزارش از طرح یارانه دستمزد، تاکنون ۳۸‌هزار و ۹۷۶ نفر در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۳۳‌هزار و ۱۱۵ نفر موفق به انعقاد قرارداد کار شده‌‌‌اند و ۶۸۰۷ کارفرما نیز در این طرح مشارکت داشتند. بررسی توزیع جغرافیایی طرح گویای آن است که خراسان شمالی با کمترین و خوزستان با بیشترین میزان استقبال از سوی کارجویان و کارفرمایان روبه‌رو بوده‌‌‌اند. استان‌‌‌های مازندران و لرستان نیز بیشترین تعداد ثبت‌نام و قرارداد منعقده را بعد از خوزستان به خود اختصاص داده‌‌‌اند. شرایط بهره‌‌‌مندی از مزایای طرح به این نحو است که داوطلبان و جویندگان کار باید مدرک تحصیلی دیپلم و بالاتر داشته باشند و سن آنها از ۳۷ سال تمام بیشتر نباشد؛ شرط سنی برای زنان سرپرست خانوار جوینده کار هم تا سقف ۴۵ سال اعلام شده است.

آن دسته کارفرمایانی که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را در کارگاه‌‌‌ها و واحدهای خود به کار گیرند از ۳۰‌درصد حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار به عنوان یارانه بهره‌‌‌مند می‌‌‌شوند و این یارانه از طرف دولت به مدت یک سال به کارفرمایانی که شغل اولی‌‌‌ها را جذب کنند، پرداخت می‌شود. متقاضیان و کارفرمایان برای بهره‌مندی از مزایای این طرح و دریافت یارانه دستمزد می‌توانند به سامانه https: / / pyd. mcls. gov. ir وزارت کار مراجعه و ثبت‌نام کنند.