دبیرکل سازمان ملل افزود: ۷۳سال پیش در چنین روزی، مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلامیه جهانی حقوق بشر را تصویب کرد. اصولی که در این اعلامیه بیان شده است، برای تحقق همه حقوق بشر از جمله مدنی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی برای همه مردم ضروری است. بهبودی پس از همه‌گیری باید فرصتی برای گسترش حقوق و آزادی‌های بشر و بازسازی اعتماد باشد.  گوترش در پایان تاکید کرد که سازمان ملل در هر زمانی به تلاش برای عدالت، برابری، کرامت و حقوق بشر برای همه ادامه خواهد داد.

در همین حال النا دوهان گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد تاثیر منفی اقدامات قهری یک‌جانبه بر برخورداری از حقوق بشر اعلام کرد که تحریم‌های یکجانبه به همه آسیب می‌‌‌رساند و این تحریم‌ها به‌ویژه برای حقوق بشر زنان، کودکان و سایر گروه‌‌‌های آسیب‌پذیر در میان جمعیت کشورهای هدف تحریم مضر است.

وی افزود: ما می‌‌‌دانیم که تحریم‌های یک‌جانبه مانع از برخورداری جمعیت کشورهای مورد تحریم از حقوق‌بشر خود می‌شود و این تاثیر به‌ویژه برای گروه‌‌‌های آسیب‌پذیر شدید است. این گروه‌‌‌ها علاوه بر زنان و کودکان شامل افراد بومی، افراد دارای معلولیت، پناهندگان، آوارگان داخلی، مهاجران، فقرا، سالمندان، افراد مبتلا به بیماری‌‌‌های شدید و سایر اشخاص که با چالش‌های خاص در جامعه مواجه هستند، می‌شود.  دوهان توضیح داد: پیچیدگی مقررات تحریمی، همراه با اجرای فراسرزمینی و مجازات‌‌‌های سنگین، منجر به رعایت بیش از حد تحریم‌های یک‌جانبه توسط نهادها به دلیل ترس از عواقب نقض غیرعمدی آنها شده است.