موسسه روبرت کخ (RKI) شنبه هفتم آگوست (۱۶ مرداد) نتایج یک پژوهش را منتشر کرد که نشان می‌دهد کارزار واکسیناسیون عمومی در آلمان به شکل محسوسی در کاهش ابتلا و موارد مرگ در میان مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ موثر بوده است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، پژوهشگران این موسسه با استفاده از یک مدل محاسباتی به این نتیجه رسیده‌اند که واکسیناسیون جلوی مرگ ده‌ها هزار نفر را گرفته است.

نویسندگان این طرح تحقیقاتی می‌گویند، داده‌های ارائه‌شده از سوی آنها نشان می‌دهد که «سودمندی فوق‌العاده» واکسینه‌کردن شهروندان برای پیشگیری از ابتلا به کرونا در همان شش ماه و نیمی که از آغاز واکسیناسیون گذشت، آشکار شده است.

برآوردها حاکی از این است که در موج سوم پاندمی در آلمان، جلوی مرگ ۳۸هزار و ۳۰۰نفر گرفته شده است. افزون بر این واکسیناسیون مانع از ابتلای ۷۰۶هزار نفر، بستری شدن ۷۶ هزار نفر و انتقال ۲۰هزار نفر به بخش مراقبت‌های ویژه شده است.

در گزارش RKI آمده است: «اثربخشی بالای کمپین واکسیناسیون علیه کووید-۱۹ به شکل آشکاری نشان می‌دهد که واکسینه‌کردن شهروندان راه خروج از پاندمی را هموار می‌کند.» آلمان در حال حاضر در آستانه موج چهارم پاندمی کرونا قرار دارد. موسسه روبرت کخ می‌گوید برای اینکه شدت این موج تا حد ممکن پایین نگه داشته شود، لازم است تزریق واکسن به شهروندان در حد امکان افزایش یابد.  این موسسه بر این نظر است که برای رسیدن به ایمنی جمعی لازم است ۸۵درصد شهروندان ۱۲ تا ۵۹ ساله و ۹۰درصد افراد بالای ۶۰ سال واکسینه شوند.  بر پایه تازه‌ترین آمار منتشرشده، تا پنجم اوت در مجموع حدود ۶۲درصد کل جمعیت آلمان دست‌کم یک دز واکسن دریافت کرده‌اند و نزدیک به ۴۵میلیون نفر، اندکی بیش از ۵۴درصد، به‌طور کامل واکسینه شده‌اند.  در هفته‌های اخیر استقبال از واکسیناسیون کاهش یافته، با این همه روز پنج‌شنبه حدود ۴۸۵هزار دز واکسن در آلمان تزریق شده است.  میزان واکسن‌های تزریق‌شده در روزهای مختلف هفته متفاوت است. مطابق آمار RKI در هفته منتهی به ششم آگوست به‌طور میانگین روزی ۳۶۷هزار دز واکسن در آلمان تزریق شده است.