06

احسان مرادی: بررسی آمارهای رسمی نشان می‌دهد که کشور در زمینه کرونا به وضعیت وخیمی رسیده، به نحوی که در 24 ساعت گذشته در سه شاخص میزان مبتلایان روزانه، افراد بستری‌شده و نسبت ابتلا به تست، رکورد‌های جدیدی ثبت شد که از ابتدای شیوع کرونا در کشور بی‌سابقه بوده است. روز گذشته 39هزار و 19مبتلای جدید شناسایی شدند که از این میزان 4هزار و 838نفر بستری شدند و نسبت ابتلا به تست به میزان 65درصد رسید.

این بررسی‌ها همچنین حاکی از رشد 19هزارواحدی مبتلایان روزانه، 2200واحدی بستری شدگان در 3روز اخیر و نیز رشد 60واحد درصدی نسبت مبتلایان در 38 روز اخیر است. همچنین بررسی‌های رسمی از سهل‌انگاری و میزان رعایت پایین پروتکل‌های بهداشتی (در سطح 40درصد) حکایت دارد. به گفته مسوولان وزارت بهداشت، تداوم وضع موجود می‌تواند به فروپاشی نظام سلامت منجر شود. این موارد ضرورت اعمال محدودیت‌های قرنطینه‌ای در کنار تسریع در واکسیناسیون را نشان می‌دهد.

   جهش 19 هزار نفری مبتلایان روزانه

تحلیل آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد که فراز و نشیب‌های متعددی در آمار مبتلایان به کرونا از ابتدا شیوع این پاندمی ثبت شده است. روند مبتلایان روزانه از ابتدای فروردین و با شروع سفرهای نوروزی و تعطیلات عمومی افزایشی بود، به نحوی که شاخص مذکور از 7هزار و 260مورد در اول فروردین به 25هزار و 492مورد در 31 فروردین ماه رسید. بعد از تاریخ مذکور و با اعمال محدودیت‌های قرنطینه‌ای، این شاخص روند نزولی به خود گرفت، به نحوی که در 17خرداد به پایین‌ترین سطح خود در سال جاری (معادل 4هزار و 907 نفر) رسید. بعد از این تاریخ روند مبتلایان با افت‌وخیز زیادی همراه بود. در نهایت اینکه در سه روز اخیر روند این شاخص با جهش بالایی همراه بود، به نحوی که از 19هزار و 715نفر در 9مرداد به میزان 39هزار و 19نفر در روز گذشته رسید. به عبارت دیگر در سه روز اخیر این شاخص به میزان 19هزار و 304واحد رشد داشته است. نکته دیگر اینکه از آن جهت که بررسی روزانه شاخص‌های کرونایی با افت‌وخیز زیاد همراه است، میانگین مبتلایان روزانه در ماه‌های تیر و مرداد (تا روز 12مرداد) بررسی شده است. تحلیل آمارهای رسمی نشان می‌دهد که به‌طور میانگین 16هزار و 700مورد مبتلای جدید به صورت روزانه در تیرماه شناسایی ‌شد، در حالی که این میزان در مردادماه معادل 29هزار و 600 مورد بوده است. اختلاف 13هزار واحدی نشان‌دهنده سرعت بالای گونه جهش‌یافته کرونا است و اینکه در روزهای آتی باید منتظر بروز موج‌های جدید این همه‌گیری باشیم.

   افزایش بستری‌شدگان در 3 روز اخیر

یکی دیگر از شاخص‌های مهم در این خصوص، وضعیت افراد بستری‌شده است. تحلیل آمارهای رسمی درباره این شاخص از ابتدای سال نشان می‌دهد که روند آن با افت‌وخیزهای متعددی در این مدت همراه بود، به نحوی که در ماه نخست سال روندی صعودی داشت. بنا بر آمارهای رسمی میزان افراد بستری‌شده از 657 نفر در اول فروردین به 3هزار و 901 نفر در 30 فروردین رسید. در ادامه، مسیر این روند با اعمال محدودیت‌های قرنطینه‌ای برای افراد و کسب‌وکارها تغییر جهت داد و به صورت پله‌ای با کاهش همراه شد. تحلیل آمارهای رسمی حاکی از آن است که در 22 خرداد با 905 بستری کمترین میزان این شاخص از ابتدای سال جاری ثبت شد. بعد از تاریخ مذکور این شاخص به صورت پله‌ای افزایش پیدا کرد و از میزان یک هزار و 91مورد در 23 خرداد به میزان 3هزار و 708 مورد در 5 مرداد رسید. در نهایت در سه روز منتهی به 12 مرداد این شاخص روندی افزایشی به خود گرفته و از سطح 4هزار و 800 مورد فراتر رفته است. این میزان از افراد بستری از ابتدای شیوع کرونا در کشور بی‌سابقه بوده است. نکته‌ دیگری که در این خصوص وجود دارد، اینکه جهش در بستری‌شدگان کرونایی با یک وقفه زمانی بر میزان فوتی‌ها اثر می‌گذارد و آمارها را از سطح کنونی بالاتر می‌برد. افزون بر این، تحلیل‌ آمارهای رسمی نشان می‌دهد که به‌طور میانگین 1800 نفر روزانه در تیرماه در بیمارستان‌ها بستری می‌شدند، حال آنکه این عدد در مرداد به 3هزار و 300 نفر رسیده است.

   جهش 60 واحد درصدی نسبت مبتلایان

مورد دیگر از شاخص‌های مهم در بحث پایش وضعیت کرونا در کشور، شاخص نسبت ابتلا به تست است. تحلیل آمارهای رسمی در این خصوص نشان می‌دهد که این شاخص از ابتدای سال روندی صعودی داشت، به‌نحوی‌که از میزان 9/  11درصد در اول فروردین به 2/  28درصد در 18 فروردین رسید. در ادامه با اعمال محدودیت‌های قرنطینه‌ای شاخص روندی نزولی به خود گرفت، به‌نحوی‌که 17‌ خرداد به پایین‌ترین میزان خود در سال جاری رسید. آمارهای رسمی نشان می‌دهد که شاخص مذکور در هفدهمین روز از ماه پایانی بهار به 9/ 3 درصد رسیده بود. در نهایت بررسی این آمار حاکی از آن است که از پنجمین روز فصل اول تابستان این شاخص روند صعودی به خود گرفته و از 7/ 5 درصد در پنجم تیر به 7/ 64درصد در 12 مردادماه رسیده است. به‌عبارت دیگر این شاخص در بازه زمانی 38روزه جهشی به میزان 59 واحد درصد داشته است که بسیار قابل توجه بوده و از ابتدای شیوع پاندمی و زمان گزارش‌دهی بی‌سابقه بوده است. نکته قابل ذکر دیگر در این خصوص اینکه نسبت مبتلایان در هفته پایانی تیر و روزهای ابتدایی مرداد در سطح پایین و زیر 40درصد بود، اما به یک‌باره و بعد از تعطیلی 6روزه در استان‌های تهران و البرز روند صعودی به خود گرفت. در نهایت تحلیل آمارها حاکی از آن است که میانگین نسبت مبتلایان به آزمایش‌های روزانه در تیرماه معادل 5/ 20 درصد بوده، حال آنکه در مردادماه به 48 درصد جهش پیدا کرده است.

   خیز کرونا در سایه عادی‌انگاری

با گذشت بیش از 17 ماه از شیوع پاندمی کرونا، وضعیت این بیماری درکشور در شرایط کنترل‌شده‌ای نیست. با وجود این، شاهد جهش‌های جدید همه‌گیری هستیم.  به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا، در حال حاضر ۲۹استان درگیر کرونای دلتا شده‌اند و میزان بستری و ورود به بیمارستان‌ها رو به افزایش است. بسیاری از تخت‌های بیمارستان‌ها اشغال شده و این هشدار بسیار جدی است که اگر پروتکل‌ها به همین منوال رعایت شوند، تا هفته آینده ممکن است درگیر موج بسیار سهمگین‌تری شویم. رئیسی درباره روند واکسیناسیون گفت که در حال حاضر میزان ورودی واکسن قابل قبول است و تا پایان مرداد حدود ۷میلیون دز واکسن به دستمان خواهد رسید. این در حالی است که طی چند روز گذشته روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در نامه‌ای به رئیس‌جمهور و اعضای ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با اشاره به موج جدید بیماری کرونا و ابراز نگرانی از اشباع تخت‌های بیمارستانی بر حمایت و اقدام جهادی و عاجل ستاد ملی مدیریت کرونا برای حفظ توان نیروی انسانی باقی‌مانده در صحنه و نیز لزوم تصویب و اعلام صریح و شفاف دستورالعمل‌ها در آستانه ماه محرم تاکید کردند. در این خصوص معاون بهداشت وزارت بهداشت ضمن تاکید بر اینکه هنوز به قله این موج از کرونا در کشور نرسیده‌ایم، تصریح کرد: رعایت پروتکل‌ها در کشور به زیر ۴۰ درصد سقوط کرده است و ویروسی با این قدرت سرایت بالا می‌تواند همه را مبتلا کند. بنا بر آمارهای رسمی تاکنون 10میلیون و 741 هزار و 956 نفر دز اول و 2میلیون و 844 هزار و 250 نفر دز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. در مجموع 13میلیون و 586 هزار و 206 دز واکسن در کشور تزریق شده است و برای نخستین‌بار روز گذشته سرعت واکسیناسیون از 505 هزار دز در روز فراتر رفت.

 

 تعطیلی دو هفته‌ای فعلا منتفی است