توضیح ستاداجرایی فرمان امام درباره قیمت واکسن ایرانی

به گزارش «ایسنا» حجت نیکی‌ملکی در صفحه شخصی‌اش در توییتر در ‌پاسخ به برخی سوالات درباره قیمت واکسن‌های ایرانی نوشت: هنوز قیمت واکسن‌های ایرانی نهایی نشده است و فقط علی‌الحساب ۲۰۰هزار تومان تعیین شده‌است.

او افزود: این قیمت‌های علی‌الحساب در رابطه با تمام واکسن‌های ایرانی است و نه فقط برکت. هزینه تامین‌شده سینوفارم و بهارات که تکنولوژی‌ای شبیه به برکت دارند، برای کشور ۳۳۰ تا ۳۸۶هزار تومان است. این قیمت برای سینوفارم و بهارات در شرایطی است که امکان تامینش وجود داشته باشد که متاسفانه انجام چنین کاری هم خیلی سخت است. ملکی اضافه کرد: به دروغ نوشته‌اند که واکسن‌های ایرانی گران‌ترین واکسن‌ها هستند و این در شرایطی است که غیر از آسترازنکا همه واکسن‌های دیگر از ایرانی‌ها گران‌تر هستند.

قیمت‌گذاری واکسن ایرانی با ارز نیمایی

در اظهار نظری دیگر در خصوص قیمت واکسن،‌ معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو گفت: قیمت ٢٠٠ هزار تومان برای واکسن کوو ایران برکت درست است. به گزارش باشگاه خبرگزاران جوان، معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو گفت: واکسن برکت مجوز مصرف اضطراری دریافت کرده است و یک تا ٢ واکسن دیگر به‌زودی مجوز مصرف اضطراری دریافت خواهند کرد.

محمد رضا شانه ساز معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو گفت: قیمت ٢٠٠ هزار تومان برای واکسن کوو ایران برکت درست است.

 ٢٠٠ هزار تومان برای محصول‌ های‌تکی که با این همه زحمت و پشتوانه علمی تولید می‌شود، در مقایسه با قیمت واکسن‌های سایر کشورها عدد بالایی نیست. ما براساس ارز نیمایی واکسن‌های داخلی را قیمت‌گذاری می‌کنیم. قیمت همه واکسن‌های ایرانی در همین محدوده است و خیلی متفاوت نخواهد بود و تهیه واکسن از مسیر واردات با ارزی شاید ارزان‌تر باشد. یکی از واکسن‌های وارداتی به دلیل تولید بالا قیمت ارزانی دارد و آن واکسن استثناست.

آغاز تزریق دوم فاز سوم

از طرفی روز گذشته، مجری کارآزمایی بالینی واکسن کووایران برکت از آغاز تزریق دوم واکسن به داوطلبان در فاز سوم کارآزمایی بالینی این واکسن خبر داد.

محمدرضا صالحی در گفت‌وگو با «ایسنا» درباره وضعیت فاز سوم مطالعه بالینی واکسن کووایران برکت، گفت: تزریق دز اول واکسن در فاز سوم به جمعیتی بالغ بر ۲۰هزار نفر به پایان رسیده ‌است و تزریق دز دوم واکسن را در این فاز آغاز کرده‌ایم. فکر می‌کنم فاز سوم را تا پایان تیر به پایان برسانیم. او افزود: واقعیت این است که عوارضی که در فاز سوم گزارش شده‌ است، مانند همان عوارض فاز یک و دو کارآزمایی بالینی بوده‌است؛ یعنی عوارض خفیف بوده و هیچ‌گونه عارضه شدیدی که منجر به بستری یا مرگ شود، خوشبختانه وجود نداشته است.

احتمال تاثیر واکسن کووایران برکت بر جهش هندی کرونا

صالحی با بیان اینکه واکسن کووایران برکت روی جهش انگلیسی ویروس کرونا موثر بوده ‌است، گفت: ما هنوز مطالعه‌ای روی جهش آفریقای جنوبی انجام نداده‌ایم؛ اما مطالعاتی روی جهش هندی انجام شده و یافته‌های اولیه ما نشان می‌دهد به احتمال زیاد واکسن کووایران برکت روی جهش هندی موثر است.

البته برای اینکه بتوانیم این موضوع را به صورت قطعی اعلام کنیم، نیاز به چند آزمایش تکمیلی وجود دارد که در حال انجام است. فکر می‌کنم ظرف هفته جاری نتایج این موضوع ارائه شود. آزمایش‌های اولیه نشان می‌دهد واکسن کووایران برکت روی جهش هندی کرونا موثر است؛ اما آزمایش‌های تکمیلی هم در حال انجام است که اگر قطعی شود، اعلام می‌کنیم.

او گفت: در دنیا گزارش‌های دقیقی در زمینه نحوه عمل سایر واکسن‌ها روی جهش‌های موجود وجود ندارد. به‌عنوان مثال یکی دو گزارش درباره واکسن آسترازنکا وجود دارد که نشان می‌دهد روی سویه هندی موثر نبوده ‌است. اما من از سایر واکسن‌ها گزارش دقیقی ندیده‌ام. در عین حال پلت‌فرم واکسن برکت ویروس کشته‌شده ‌است.

ایمنی‌زایی بیش از ۸۵ درصدی واکسن برکت

او درباره مطالعه واکسن کووایران برکت بر روی افراد ۱۸ سال به پایین گفت: پروپوزال مطالعه بر روی افراد ۱۲ تا ۱۸ سال را تدوین کردیم و در حال حاضر در حال انجام اقدامات علمی نهایی این موضوع هستیم. ان‌شاءالله به سرعت پروپوزال آن را به وزارت بهداشت تحویل می‌دهیم که اگر وزارت بهداشت تایید کند، کار را روی داوطلبان ۱۲ تا ۱۸ سال آغاز می‌کنیم. البته فعلا جزئیات آن اعم از مطالعه روی چند داوطلب و... را اعلام نمی‌کنیم، اما بعد از تایید از سوی وزارت بهداشت این موارد را به صورت قطعی اعلام خواهیم کرد. حدس می‌زنم بتوانیم ظرف یکی دو هفته آینده تاییدیه وزارت بهداشت را در این زمینه دریافت کنیم.

صالحی درباره میزان ایمنی‌زایی و اثربخشی واکسن کووایران برکت نیز گفت: اثربخشی واکسن در فاز سوم مشخص می‌شود؛ اما ایمنی‌زایی واکسن کووایران برکت بالای ۸۵درصد است و این واکسن بالای ۸۵درصد ایمنی‌زایی دارد.