به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی و پایش آثار اقتصادی کرونا به نقل از یورونیوز نشست سران گروه هفت درحالی روز جمعه در بریتانیا آغاز شد که کشورهای عضو این گروه در نظر دارند یک میلیارد دز از واکسن کرونا را به کشورهای فقیر جهان اختصاص دهند. بنا به اعلام دولت بریتانیا که ریاست دوره‌ای گروه هفت را برعهده دارد «طرحی برای گسترش تولید واکسن» نیز از سوی کشورهای عضو اعلام خواهد داشت. بریتانیا قرار است ۱۰۰ میلیون دز از یک میلیارد دز وعده داده شده را تامین کند. پیشرفت قابل توجه کارزار واکسیناسیون در بریتانیا به لندن امکان داده ‌است تا دزهای اضافی خود را به دیگر کشورهای جهان اختصاص دهد. تاکنون نزدیک به ۷۰ میلیون دز از واکسن کرونا در بریتانیا تزریق شده است.

همچنین نیمی از یک میلیارد دز وعده داده شده از سوی گروه هفت را ایالات‌متحده آمریکا تامین خواهد کرد. یک میلیارد دز واکسنی که گروه هفت وعده آن را داده قرار است از طریق سازوکار «کواکس» در بین «۹۲ کشور جهان» تقسیم شود. از این میان ۲۰۰ میلیون دز قرار است تا پایان سال ۲۰۲۱ در اختیار کشورهای فقیر قرار گیرد. سازوکار «کواکس» تاکنون بیش از ۸۰ میلیون دز از واکسن بیماری همه‌گیر «کووید-۱۹» را در ۱۲۹ کشور یا منطقه جهان تقسیم کرده‌است.

ناهمترازی در توزیع و تزریق واکسن

بر پایه اطلاعات روزانه‌ای که یونیسف، صندوق کودکان سازمان ملل جمع‌آوری کرده، در دو هفته گذشته در مجموع تنها کمتر از ۲ میلیون دز کواکس برای حمل به ۹۲ کشور جهان درحال توسعه بارگیری شده است. این مقدار تقریبا برابر با مقداری است که تنها در بریتانیا تزریق شده است. تدروس ادهانوم قبریسوس، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت در روز جمعه ۹ آوریل از وجود «ناهمترازی تکان‌دهنده» در واکسیناسیون کووید-۱۹ در جهان انتقاد کرد و گفت درحالی‌که از هر چهار نفر در کشورهای ثروتمند یک نفر واکسن کرونا دریافت کرده، در کشورهای فقیر از هر ۵۰۰ نفر تنها یک نفر آن هم فقط یک دُز واکسن زده است.

توقف صادرات واکسن هندی

کمبود واکسن بیشتر ناشی از تصمیم هند برای متوقف کردن صادرات واکسن از کارخانه «انستیتو سرم» است که اکثریت قریب به اتفاق دزهای آسترازنکا را تولید می‌کند. کواکس برای تامین واکسن حدود یک‌سوم جمعیت جهان روی آسترازنکای تولید این کارخانه حساب کرده بود. درحالی‌که کشورهای جهان هم‌اکنون موج سهمگینی از شیوع ویروس کرونا را تجربه می‌کنند و به‌طور فزاینده و بی‌صبرانه در انتظار دریافت واکسن هستند، کواکس تنها واکسن‌هایی را به کشورها می‌دهد که سازمان جهانی بهداشت آن را تایید کرده باشد. در برخی از اولین کشورهایی که محموله‌های کواکس را دریافت کرده‌اند، ذخیره واکسن درحال کاهش است و معلوم نیست دزهای دوم که برای ۱۲ هفته بعد وعده داده شده، به موقع به آنها برسد. اتحادیه واکسن موسوم به «گاوی (GAVI)» به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که ۶۰ کشور مشمول این تاخیر خواهند شد.