به گزارش «ایرنا» محمد نهاوندیان در نشست خبری درباره آخرین تصمیمات کارگروه اقتصادی برای حمایت از بنگاه‌های آسیب‌دیده از کرونا، اظهار کرد: کارگروه اقتصادی بسته جامع حمایت‌های اقتصادی مالی، بانکی و بیمه‌ای در رابطه با مقررات در سال ۱۴۰۰ را طراحی کرده است. او اضافه کرد: با وجود همه محدودیت‌هایی که در سال ۹۹ داشتیم به سبب تبعات اقتصادی همه‌گیری کرونا برای حمایت از کسب‌وکارهای آسیب‌دیده، تصمیماتی اتخاذ شد.

نهاوندیان افزود: سال گذشته در مجموع ۷۷ هزار میلیارد تومان به صورت مستقیم و به صورت تسهیلات به خانوارها و کسب‌وکارهای آسیب دیده از کرونا پرداخت شد.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری با بیان اینکه در یک‌سال گذشته، عملکرد تصمیمات حمایتی کرونا در حوزه‌های مختلف، متفاوت بود، افزود: براساس ارزیابی که در دو ماه گذشته از میزان تحقق برنامه‌های اجرایی داشتیم، کارگروه اقتصادی کرونا یک بسته جامع حمایت‌های اقتصادی کرونا را برای ۱۴۰۰ تصویب کرد. او اضافه کرد: حمایت‌های اقتصادی ما در حوزه‌های مالی، بانکی و بیمه‌ای و در رابطه با مقررات است و این تصمیمات به صورت مفصل در سایت کارگروه اقتصادی coronomy.ir در دسترس عموم است. نهاوندیان درباره بدهی مالیاتی کسب‌وکارها گفت: کسب‌وکارهای آسیب دیده از کرونا تا پایان شهریوماه فرصت دارند بدهی مالیاتی خود را بدون محاسبه جریمه دیرکرد پرداخت کنند و همه عملیات اجرایی مالیاتی تا پایان دوره مذکور متوقف می‌شود تا بنگاه‌ها متضرر نشوند. او افزود: سازمان امور مالیاتی اجازه دارد جرایم مالیاتی ۱۴ رسته بنگاه‌های اقتصادی متضرر از همه‌گیری کرونا را مورد بخشیدگی قرار دهد.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری درخصوص حمایت‌های بانکی از کسب‌وکارهای آسیب دیده از کرونا گفت: یک مشکل این بود که برخی کسب‌وکارها درآمدی نداشتند و تسهیلات دریافت کردند و هم اکنون موعد اقساط رسیده است، بنابراین کارگروه اقتصادی کرونا امهال چهارماهه برای بازپرداخت اقساط در نظر گرفت. وی افزود: بازپرداخت چهار قسط نخست تسهیلات بنگاه‌های اقتصادی در سال ۱۴۰۰ به پایان دوره انتقال یافت تا چهار قسط پس از آخرین قسط پرداخت شود.  معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری افزود: بانک‌ها تا پایان آبان ماه موظف هستند تسهیلات را بپردازند به‌خصوص در چهار رسته گردشگری، فرهنگ و هنر، ورزش و جوانان، حمل‌ونقل ریلی و هوایی مهلت‌ها تمدید شده است. او ادامه داد: مهدکودک‌ها، تالارها، پارک‌های آبی و شهربازی‌ها به فهرست کسب‌وکارهای آسیب دیده از کرونا اضافه شد و می‌توانند از امهال‌ها و تسهیلات کرونا بهره‌مند شوند. نهاوندیان درباره حمایت‌های بیمه‌ای گفت: در مشاغل آسیب‌دیده از کرونا چنانچه کارفرمایان نتوانستند حق بیمه اردیبهشت و خردادماه را پرداخت کنند دو ماه امهال در نظر گرفته شد.

او درباره پرداخت بیمه بیکاری به بیکاران همه‌گیری کرونا، گفت: سال گذشته در ستاد ملی کرونا دو هزار میلیارد تومان مقرری بیمه بیکاری در نظر گرفته بودیم که پرداخت شد و وزارت تعاون در سال جدید نیز طرح جدیدی را برای پرداخت بیمه بیکاری ارائه کرده است که به محض تصویب اعلام می‌شود.