احسان مرادی: آمارهای رسمی درخصوص تزریق واکسن حاکی از آن است که در هفت هفته‌ای که از شروع واکسیناسیون می‌گذرد این آمار پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است به نحوی که میانگین هفتگی این تزریق از 25 هزار دز در هفته منتهی به اول اردیبهشت به رقمی نزدیک به 159 هزار دز در هفته منتهی به 12خرداد افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که آمارهای تزریق واکسن تا  کنون از محل واکسن‌های وارداتی بوده و این انتظار می‌رود که در هفته‌ها و ماه‌های آتی با در دسترس قرار گرفتن واکسن‌های ایرانی، سرعت واکسیناسیون پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته باشد. همچنین بررسی آمارهای مرتبط با شاخص‌های ارزیابی وضعیت کرونا نشان می‌دهد که در حال عبور از پیک چهارم کرونا قرار داریم. گرچه به دلیل شکننده بودن این آمار نباید غفلت ورزید.

تزریق روزانه 162 هزار دز واکسن

با وجود اینکه بیش از یک‌سال از شیوع پاندمی کرونا در جهان و همچنین کشور ما می‌گذرد، اما موضوع تزریق واکسن به افراد جامعه به دو ماه پایانی سال گذشته می‌رسد. آمارهای تزریق واکسن از روز 25 فروردین در سایت‌های خبری منعکس شده است. بنا بر گزارش آمارهای رسمی میزان تزریق واکسن در دز اول در تاریخ 25 فروردین معادل 361 هزار و 951 نفر بود که در روز گذشته به میزان سه میلیون و 912 هزار و 879 نفر رسید. همچنین در تاریخ 25فروردین به میزان 100 هزار و 691 نفر دز دوم واکسن تزریق شده که در روز چهارشنبه این آمار به میزان 530 هزار و 117 نفر رسیده است. از این‌رو می‌توان بیان کرد که تا روز گذشته در مجموع به میزان چهار میلیون و 442 هزار و 996 نفر در دو دز واکسن تزریق شده است. براساس تحلیل آمارهای رسمی در هفت هفته اخیربه‌طور میانگین به میزان 81 هزار و 232 دز به طور روزانه واکسن تزریق شده است درحالی‌که میانگین هشت روز اخیر از تزریق روزانه 162هزار و 117 دز حکایت دارد. این موضوع حاکی از آن است که در هشت روز گذشته حدود دو برابر هفت هفته اخیر واکسن به مردم تزریق شده است که پیشرفت قابل‌توجهی در این زمینه محسوب می‌شود. همچنین اگر فرض کنیم این سرعت تزریق واکسن حفظ شود و روزانه 162 هزار دز واکسن تزریق شود در یک ماه حدودا به میزان 5 میلیون تک دز یا 5/ 2 میلیون دز کامل واکسن به مردم تزریق خواهد شد و این انتظار می‌رود تا پایان شهریور حداقل 10 میلیون نفر واکسینه شوند. البته با توجه به اینکه هنوز شرکت‌های ایرانی تولیدکننده واکسن‌های خود را ارائه نکرده‌اند و تا الان از واکسن‌های وارداتی در طرح واکسیناسیون استفاده شده است؛ این انتظار می‌رود که در ادامه سرعت واکسیناسیون بیشتر شود و تا پایان تابستان به بیشتر از 10 میلیون نفر واکسن تزریق شود. در همین راستا در روز یازدهم خرداد رئیس ستاد اجرایی فرمان امام با اشاره به موفقیت واکسن ایرانی کووبرکت، اعلام کرد که با توجه به نتایج مطلوب در مراحل مطالعات بالینی، به‌زودی مجوز تزریق اورژانسی این واکسن صادر خواهد شد و یک میلیون دز از این واکسن در اختیار مردم قرار می‌گیرد. به گفته مخبر تا پایان خرداد حداقل ۳میلیون دز و تا شهریورماه ۵۰ میلیون دز واکسن، تحویل وزارت بهداشت می‌شود.

توقف مرگ کادر درمان با واکسیناسیون

چندی پیش حمید سوری، رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید-۱۹ درخصوص روند واکسیناسیون کادر درمان اعلام کرد که در ماه‌ها و هفته‌های گذشته با انجام واکسیناسیون برای کادر درمان خبرهای خوبی به گوش رسیده که نشان می‌دهد مرگ‌ومیر در میان کادر درمان بسیار کم و حتی متوقف شده است. او در ارتباط با تاثیر واکسیناسیون بیان کرد: «واکسن کرونایی وجود ندارد که در افراد ایمنی ۱۰۰ درصد ایجاد کند. تمام واکسن‌های موجود درصدی از ایمنی را ایجاد می‌کنند. همه اینها در شرایطی است که هم‌اکنون هیچ‌کدام از این واکسن‌های تولیدشده، از نظر اثربخشی و ایمنی به‌ طور کامل ارزیابی نشده‌اند. با این همه در ماه‌ها و هفته‌های گذشته با انجام واکسیناسیون برای کادر درمان خبرهای خوبی به گوش رسیده که نشان می‌دهد مرگ‌ومیر در میان کادر درمان بسیار کم و حتی متوقف شده است.» بر اساس اعلام سوری، در کنار واکسیناسیون، افزایش تجربه کادر درمان و رعایت کامل پروتکل‌ها هم در کاهش ابتلا و مرگ در میان این گروه تاثیر زیادی داشته است. همچنین بررسی‌های رسمی حاکی از آن است که واکسیناسیون کادر درمان هنوز تمام نشده و این روند تا پایان تیر ادامه دارد.

عبور از پیک چهارم کرونا

آمارهای رسمی در ارتباط با شاخص‌های ارزیابی وضعیت پاندمی کرونا حاکی از آن است که مبتلایان روزانه از میزان 7 هزار و 260 نفر به 25 هزار و 582 هزار نفر در 25 فروردین ماه رسید. بعد از این تاریخ شاهد کاهشی شدن روند مبتلایان روزانه بودیم به نحوی که در ابتدای خرداد این میزان به حدود 8 هزار نفر رسید. در ادامه این روند تا حدودی افزایشی شد اما همچنان آمار در زیر سطح 15 هزار نفر تثبیت شده است. همچنین بررسی آمارهای مرتبط با فوتی‌های روزانه نشان می‌دهد که روند فوتی‌های روزانه از 73 نفر در روز اول فروردین در ابتدای سال جاری به صورت پله‌ای افزایش یافت به نحوی که به میزان 496 نفر در 6 اردیبهشت رسید. از این تاریخ به بعد فوتی‌های روزانه روندی نزولی به خود گرفت به نحوی که با کاهش پله‌ای در روز گذشته به میزان 161 نفر رسیده است. از تاریخ 15فروردین این کمترین میزان فوتی‌های روزانه بوده است. نسبت ابتلا به تست شاخص مهم دیگری است. تحلیل‌های رسمی حاکی از آن است که این شاخص از ابتدای اردیبهشت‌ماه روندی نزولی به خود گرفته است به نحوی که از هفته آخر اردیبهشت در سطح 10 درصدی باقی مانده است. در شاخص وضعیت بیماران بدحال نیز وضعیت امیدوارکننده است.

روند نزولی این شاخص از 19 اردیبهشت ماه سال جاری شروع شده و تا روز گذشته ادامه یافته است. بنا بر آمارهای رسمی تعداد بیماران بدحال در روز 12 خرداد به میزان 4 هزار و 5 نفر برآورد شده است. در نهایت شاخص مطرح دیگر در این خصوص  بستری شدگان مربوط به کرونا است. بنا بر آمارهای رسمی میزان افراد بستری شده از تعداد 657 نفر به 3 هزار و 901 نفر در 30 فروردین رسید. از این تاریخ به بعد این شاخص به صورت پله‌ای سقوط کرد به نحوی که در روز گذشته به میزان یک هزار و 527 نفر رسید. بنابراین در مجموع می‌توان از وضعیت شاخص‌های ارزیابی وضعیت پاندمی کرونا این نتیجه را گرفت که در حال عبور از پیک چهارم کرونا قرار داریم. گرچه به دلیل شکننده بودن این آمار نباید غفلت ورزید.