آغاز ساخت ۱۳۰هزار واحد مسکن برکت

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) از ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکن ملی از سوی ستاد اجرایی فرمان امام طی بازه زمانی ۱۸ماهه خبر داد و گفت: ساخت مسکن علاوه بر افزایش رفاه اجتماعی در پیشبرد صنایع و کنترل تورم و اشتغال نقش اساسی دارد و ما تمام توان خود را برای کمک به دولت در جهت رفع محرومیت و افزایش اشتغال در کشور به‌کار می‌گیریم. او تاکید کرد: نوآوری و فناوری در بحث مسکن مشکلی است که امروزه وجود دارد، البته اقداماتی انجام شده و امیدواریم موثر واقع شود. همچنین استفاده از تکنولوژی موضوع دیگری است که باید به آن توجه شود چراکه بسیاری از دستگاه‌ها در مقابل تحول خیلی مقاومت می‌کنند. مخبر در پایان گفت: همه دستگاه‌ها باید کمک کنند تا بتوانیم در جهت پیشبرد اهداف کشور و رفاه اجتماعی، کنترل تورم، محرومیت‌زدایی و اشتغال اقدام موثری انجام دهیم.  محمد اسلامی، وزیر راه‌وشهرسازی نیز در این مراسم از ستاد اجرایی فرمان امام(ره) برای توجه به طرح‌های مسکن قدردانی کرد و گفت: تمام فکر، برنامه و اراده ما این است که با رونق مسکن بتوانیم پایداری تولید را پایه‌گذاری کنیم چراکه معتقدیم رونق مسکن باعث رونق تولید، توسعه اشتغال، رفاه و منزلت اجتماعی می‌شود. او ادامه داد: باید سه اقدام مهم را مدنظر قرار داد از جمله شناسایی کانون تقاضا، جامعه هدف و اقدام آگاهانه براساس دو اصل قبلی و تعویق پروژه‌ها که باید آن را دنبال ‌کنیم.

اسلامی با بیان اینکه در مرحله اول طرح ملی مسکن ۴۳۶ هزار نفر ثبت‌نام کردند، افزود: در مرحله دوم ۱۱۰ هزار نفر ثبت‌نام کرده و واجد شرایط تشخیص داده شدند و ما طرح ملی مسکن را برای این جامعه هدف آغاز کردیم. البته نکته مهم دیگر در طرح ملی مسکن این است که بتوانیم زمین مرغوب شهری داشته باشیم.

او با اشاره به اینکه ۱۰ هزار پروژه در سطح کشور برای مسکن تعریف کردیم، افزود: این پروژه‌ها، طرح‌هایی هستند که از سوی خود مردم برای احداث خانه، مجتمع‌سازی و همچنین مشارکت با بخش خصوصی انجام می‌شود از سوی دیگر برای رونق مسکن در کشور آیین‌نامه‌هایی اصلاح و همچنین قوانینی در هیات دولت مصوب کردیم که امیدواریم باعث رونق ساخت مسکن در کشور شود.وزیر راه‌وشهرسازی گفت: در بحث مسکن ملی، ستاد اجرایی فرمان امام(ره) یک چهارم پروژه‌ها را تقبل کرده و این اقدام ستاد اجرایی بسیار ارزشمند است.

در ادامه این مراسم همچنین علی نیکزاد نایب‌رئیس اول مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسکن بهترین فرصت برای دور زدن تحریم‌ها در کشور است، گفت: مسکن حق هر خانوار ایرانی است که در این میان اولویت با کارگران و افراد مستحق است.

او با اشاره به طرح ملی مسکن ادامه داد: در طرح مسکن ملی قرار است ۴۰۰ هزار واحد مسکونی احداث شود و ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی را ستاد اجرایی فرمان امام تقبل کرده که اقدام ماندگار و قابل تحسینی است.

نیکزاد با اشاره به اقدامات مجلس برای حمایت از مسکن در بودجه ۱۴۰۰ اظهار کرد: در بودجه ۱۴۰۰، مبلغ ۳۶۰ هزار میلیارد تومان برای مسکن در نظر گرفته شده که به پرداخت تسهیلات اختصاص خواهد یافت. همچنین در بودجه، ۳۲ هزار میلیارد تومان نیز برای ساخت ۵ هزار واحد مسکونی اختصاص یافته که به تایید شورای نگهبان هم رسیده است.

همچنین در بخشی از مراسم علی‌اکبر محرابیان مدیرعامل شرکت توسعه‌گران عمران ستاد اجرایی با ارائه گزارش از پیشرفت برنامه احداث و بهره‌برداری از پروژه‌های مسکن، ضمن تاکید بر حمایت از صنعتگران حوزه مسکن، گفت: مهم‌ترین شاخصه تولید مسکن ارزان‌قیمت حمایت از تولید، ایجاد اشتغال و حمایت از اقتصاد محروم کشور بوده و مهم‌ترین نیاز اقشار محروم کشور برای عبور از سختی‌ها موضوع تامین مسکن است. او ادامه داد: جمعیت کشور رو به گسترش و تقاضا نیز رو به افزایش است، حال چگونه می‌شود تولید مسکن در کشور به کمتر از نصف کاهش یابد که بدون شک نتیجه این کاهش تولید؛ افزایش شدید قیمت و عدم تعادل در بازار مسکن خواهد شد.

محرابیان تاکید کرد: امروز شاهد بهره‌برداری از ۳۰ هزار واحد مسکونی محرومان هستیم که با حمایت جدی ستاد اجرایی به مرحله ساخت و بهره‌برداری رسیده است و همچنین مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام در بحث اقدام ملی که به‌عنوان مسکن برکت شناخته می‌شود از دیگر موضوعات این جلسه است. او افزود: تا امروز برای ساخت حدود ۷۰ هزار واحد، زمین به ستاد اجرایی معرفی شده که با بررسی‌های انجام شده از نظر فنی و تناسب اقتصادی برای متقاضیان؛ ۵۰ هزار واحد آن مورد تایید قرار گرفته است.

در بخش دیگر این مراسم طی ویدئوکنفرانسی گزارشی از ساخت و بهره‌برداری پروژه‌های مسکن وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام در استان‌های اصفهان، یزد، زنجان و لرستان ارائه و به‌طور همزمان واحدهای ساخته شده در این استان‌ها به بهره‌برداری رسید.