وی افزود: برگزاری نمایشگاه‌هایی از این دست، به مردم نشاط و «ما می‌توانیم» را نشان خواهد داد؛ به‌خصوص که گروه‌های علمی و فناورانه در دانشگاه‌های ما در دنیا نمونه ندارد و محصولات و تولیدات علمی دانشجویان ما در برابر نمونه‌های مشابه دنیا، خودنمایی می‌کند. فرمانده قرارگاه مهارت‌آموزی سربازان ستاد‌کل نیروهای مسلح، یکی از مشکلات فعلی کشور را ترویج سبک زندگی غیرمتعارف دانست و افزود: باید نخبگان و جوانان فارغ‌التحصیل ما سبک زندگی ایرانی اسلامی را طراحی‌کرده و برای آن راه‌حل‌های کم‌هزینه ارائه دهند. دستیابی به رویکرد امید و نشاط در سبک زندگی مردم، می‌تواند در برابر تهدیدهای دشمنان به تحریم کشور موثر باشد.

سردار سپهر ادامه داد: خروجی دانشگاه‌های ما باید مهارت‌آموزی و تخصص‌محوری باشد. یکی از مشکلات این است که برخی فارغ‌التحصیلان ما فاقد مهارت و تخصص هستند. چنین رویکردی می‌تواند نقش بزرگی در توسعه اقتصادی کشور داشته باشد.

این مقام مسوول در ستاد‌کل نیروهای مسلح یادآور شد: نیروهای مسلح ما در بخش‌های نظامی، دفاعی و امنیتی به مرحله قابل‌توجهی از رشد و بلوغ علمی و صنعتی دست‌یافته‌اند. همچنین قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا‌ نیز به خودکفایی در بخش‌های توسعه نفت، پالایشگاه، پتروشیمی، ریل‌سازی، راهسازی، سدسازی و ... دست یافته است. بیش از ۹۰ درصد مدیران و مجریان قرارگاه خاتم‌الانبیا، جوانان دانشگاهی ما هستند.

وی اظهار کرد: حجم زیادی از تلاش علمی ما در عرصه‌های نظامی به پشتوانه دانشجویان، استادان، دانشگاه‌ها و انجمن‌های علمی‌دانشجویی انجام می‌شود و نیروهای مسلح از دانش نخبگان دانشگاهی استفاده می‌کنند.

سردار سپهر تصریح کرد: در کنار مهارت‌آموزی، به سربازان مهارت‌های اجتماعی و حقوق راه‌اندازی کسب و کار نیز ارائه می‌شود. در این دوره‌ها هر سرباز باید حداقل یک مهارت یاد بگیرد.

سردار سپهر خاطرنشان کرد: همچنین در حال تدوین لایحه‌ای هستیم که بر اساس آن، سربازان تا‌ دوره‌ای پس از خدمت نیز مورد حمایت دستگاه‌های دولتی قرار گیرند که در صورت تصویب آن در دولت و مجلس، نقش بسزایی در اشتغال سربازان خواهد داشت.

وی درباره حقوق سربازان گفت: در بودجه ۱۴۰۰، تبصره‌ای در این خصوص دیده شده که پس از تصویب شورای‌نگهبان و بر اساس منابع موجود در دولت، میزان آن را اعلام خواهیم کرد اما افزایش قابل‌ملاحظه‌ای خواهد داشت.