بنابراین عدم‌رعایت این تکالیف و مقررات مطمئنا تبعات و بار مالی مضاعفی برای مؤدیان به بار خواهد آورد. براساس یادداشت منتشر شده در سایت رسمی سازمان امور مالیاتی کشور، براساس پیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور و موافقت وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی، گروه‌بندی مشاغل آیین‌نامه اصلاح و ابلاغ شد که این اصلاح در این یادداشت توضیح داده شده است. صاحبان مشاغل براساس شاخص‌ها و معیارهایی از قبیل نوع و حجم فعالیت در سه گروه قرار می‌گیرند:

گروه اول: از لحاظ انجام تکالیف موضوع این آیین‌نامه جزو مؤدیان اشخاصی در گروه اول محسوب می‌شوند که شامل یکی از موارد زیر باشند: کلیه وارد‌کنندگان و صادرکنندگان؛ صاحبان کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی و بهره‌برداران معادن دارای پروانه بهره‌برداری از وزارتخانه یا مراجع ذی‌ربط؛ صاحبان هتل‌های سه ستاره و بالاتر؛ صاحبان بیمارستان‌ها، زایشگاه‌ها، درمانگاه‌ها، کلینیک‌های تخصصی؛ صاحبان مشاغل صرافی؛ صاحبان فروشگاه‌های زنجیره‌ای دارای مجوز فعالیت از وزارتخانه یا مراجع ذی‌ربط؛ صاحبان موسسات حسابرسی، حسابداری و دفترداری، خدمات مالی و ارائه‌دهندگان خدمات مدیریتی، مشاوره‌ای، انفورماتیک و طراحی سیستم؛ صاحبان موسسات حمل‌ونقل موتوری، زمینی، دریایی و هوایی اعم از مسافری یا باربری و سایر صاحبان مشاغل و حِرفی که درآمد ابرازی (فروش کالا یا فروش توام کالا و ارائه خدمت) براساس اظهارنامه مالیاتی عملکرد دو سال قبل (اظهارنامه تسلیمی خردادماه هر سال مبنای تعیین گروه‌بندی سال بعد از تسلیم اظهار نامه عملکرد است. به‌عنوان مثال مبلغ فروش و سایر درآمدهای مندرج در اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال ۱۳۹۷ مبنای گروه‌بندی سال ۱۳۹۹ است یا آخرین درآمد قطعی شده (فروش کالا یا فروش توام کالا و ارائه خدمت) آنها بیش از مبلغ ۵۵ میلیارد ریال باشد (مشروط به ابلاغ برگ قطعی حداکثر تا پایان دی ماه سال قبل به شخص مؤدی یا نماینده قانونی وی).

گروه دوم: سایر صاحبان مشاغل و حرفی که درآمد ابرازی (فروش کالا یا فروش توام کالا و ارائه خدمت) دو سال قبل آنها یا آخرین درآمد قطعی شده آنها (فروش کالا یا فروش توام کالا و ارائه خدمت) بیش از ۱۸ میلیارد ریال و مساوی یا کمتر از مبلغ ۵۵ میلیارد ریال باشد (مشروط به ابلاغ برگ قطعی حداکثر تا پایان دی ماه سال قبل به شخص مؤدی یا نماینده قانونی وی).

گروه سوم: صاحبان مشاغلی که در گروه های اول و دوم قرار نمی‌گیرند جزو این گروه محسوب می‌شوند. براساس این آیین نامه سازمان امور مالیاتی می‌تواند تا پایان دی ماه هر سال فهرست مشاغل افزوده شده به گروه اول براساس نوع فعالیت را تهیه و اعلام کند. مؤدیان مذکور از ابتدای سال مالیاتی بعد از اعلام مکلف به اجرای تکالیف تعیین شده مربوط به گروه اول خواهند بود و در مواردی که مؤدیان صرفا به فعالیت ارائه خدمت اشتغال داشته باشند، ۵۰ درصد نصاب‌های تعیین شده یادشده مبنای گروه‌بندی است.