به گزارش «ایبِنا» به نقل از بلومبرگ، پیش‌بینی می‌شود خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی که عامل مهمی در پیشرفت این فلز گرانبها طی سال‌های اخیر بوده، در ۲۰۲۱ افزایش یابد. شرکت سیتی‌گروپ پیش‌بینی می‌کند تقاضا از طرف بخش رسمی تا حدود ۴۵۰ تن افزایش یابد.

تقاضا در این بخش تا ۳۷۵ تن در سال جاری میلادی کاهش یافته بود که پایین‌ترین رقم طی یک دهه گذشته را نشان می‌داد. شرکت HSBC سکیوریتیز آمریکا انتظار افزایش تقاضا برای طلا تا ۴۰۰ تن را نسبت به ۳۹۰ تن سال جاری دارد.

در حالی که این پیش‌بینی‌ها با رقم خرید ۶۰۰ تن در سال در ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ فاصله دارد ولی افزایش فعالیت بانک‌های مرکزی به تقویت این فلز گرانبها کمک می‌کند. سیتی‌گروپ طی گزارشی در این ماه اعلام کرد روسیه در بهار سال آینده به بازار برمی‌گردد و بانک مرکزی چین پس از انتخابات آمریکا خرید طلا را آغاز می‌کند. جیمز استیل، تحلیلگر فلزات گرانبها در بانک HSBC می‌گوید: «گرچه تقاضای طلا در بخش رسمی در ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ بسیار بالا و در سال‌جاری میلادی نسبتا پایین بود، ولی تقاضا با توجه به استانداردهای تاریخی لزوما ضعیف نیست. با اینکه نباید تاثیر فعالیت بانک مرکزی را نادیده گرفت، ولی صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس و سایر اشکال تقاضا در سال جاری فعال‌تر بودند».

قیمت طلا در این صندوق‌های سرمایه‌گذاری در ۲۰۲۰ رکورد زد چون سرمایه‌گذاران در بحبوحه همه‌گیری ویروس کرونا، تسهیل سیاست‌های پولی و کاهش ارزش پول‌های رایج، به‌دنبال سرمایه‌های ایمن بودند.

کلمبیا و ازبکستان از جمله کشورهایی هستند که طی ماه‌های اخیر ذخایر طلای خود را کاهش دادند و فیلیپین اعلام کرده قصد فروش این ذخایر را دارد. روسیه اعلام کرد خرید طلا را از آوریل متوقف می‌کند و چین حدود یک سال است هیچ اطلاعاتی در این مورد بروز نداده است.