هنوز نزدیک به ۳۰ میلیون نفر در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان درحال دریافت بیمه بیکاری هستند و تعداد متقاضیان جدید بیمه بیکاری نیز با ثبت رقم ۸۸۴ هزار نفر، بسیار بالا است. از سوی دیگر کشمکش میان دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات سبب به بن‌بست رسیدن و عدم تصویب بسته جدید حمایتی شده است. یکی از موارد مهم بسته پیشین، کمک هفتگی ۶۰۰ دلاری بود که در پایان ماه جولای به پایان رسید. با اینکه ترامپ طی یک دستور اجرایی پرداخت هفتگی ۳۰۰ دلاری را جایگزین آن کرد، اما کارشناسان بر این باورند این برنامه شش هفته‌ای فقط می‌تواند تا حدی اوضاع را به نفع ترامپ بهبود ببخشد.

آمار امیدوار‌کننده

در ماه جولای، آمار فرصت‌های شغلی که معیاری برای اندازه‌گیری تقاضای نیروی کار است به ۶/ ۶میلیون نفر رسید؛ مقداری که در نزدیکی آمار فرصت‌های شغلی قبل از آغاز بحران همه‌گیری کرونا است. از سوی دیگر در ماه گذشته، نرخ تورم نیز از مسیر خود منحرف نشد و ترس‌های مربوط به کاهش تورم و جلوگیری از رشد اقتصادی را از بین برد. همچنین داده‌های دیگر نشان می‌دهد مردم مجددا درحال خرید از مغازه‌ها و رستوران‌ها هستند؛ موضوعی که می‌تواند خبر خوبی برای ریکاوری اقتصادی باشد.

موانع اقتصادی ترامپ

اما عواملی در اقتصاد این روزهای آمریکا وجود دارد که می‌تواند منافع بهبودهای آمار بازار کار و اقتصاد آمریکا برای انتخاب مجدد ترامپ برای دور دوم ریاست جمهوری آمریکا را تحت‌الشعاع قرار دهد. اینکه هر ماه تعداد شغل‌های احیا شده در اقتصاد این کشور رو به بهبود است اما هنوز ده‌ها میلیون آمریکایی به‌دلیل تعطیلی فعالیت‌های اقتصادی ناشی از همه‌گیری کرونا، از کار بیکارند. از طرفی نگرانی‌های زیادی درباره تصویب نشدن بسته جدید حمایتی ضدکرونا از سوی دولت جمهوری‌خواه آمریکا میان مردم آمریکا وجود دارد.

بیکاری و بن‌بست در واشنگتن

با وجود داده‌های امیدبخش اقتصادی در ماه‌های گذشته، اقتصاد آمریکا از هیچ زاویه‌ای هنوز نزدیک به ریکاوری کامل قرار ندارد. گزارشی که در هفته گذشته منتشر شد نشان می‌دهد حداقل ۶/ ۲۹ میلیون نفر در این کشور درحال دریافت مزایای بیمه بیکاری هستند. همچنین تعداد مدعیان جدید بیمه بیکاری این کشور هنوز در سطح بالای ۸۸۴ هزار نفر قرار دارد.

این تعداد بالای بیکاران در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان، همزمان شده است با بن‌بست مذاکرات درباره بسته جدید حمایتی در واشنگتن. روز پنج‌شنبه هفته گذشته مجلس سنای آمریکا، لایحه جمهوری‌خواهان درباره بسته جدید حمایتی ضدکرونا را رد کرد؛ حجم بسته پیشنهادی جمهوری‌خواهان حدود ۳۰۰ میلیارد دلار بود درحالی‌که نمایندگان حزب دموکرات به‌دنبال تصویب بسته‌ای با حجم ۳ هزار میلیارد دلار هستند.

اقتصاددانان Bank of America هفته گذشته در یادداشتی که از سوی این بانک منتشر شد تصریح کردند، بخشی از ریکاوری سالم اقتصاد آمریکا در گرو تصویب بسته‌های حمایتی جدید است که در هفته‌های گذشته درحال از بین رفتن است. در حقیقت عدم تصویب بسته جدید حمایتی در چالش بین نمایندگان دو حزب اصلی آمریکا سبب شده است تا ریکاوری اقتصادی آمریکا با خطر جدی روبه‌رو شود. موضوعی که می‌تواند در این برهه برای کمپین ترامپ در انتخابات پیش‌رو خبر بدی باشد. تحلیلگران این بانک همچنین پیش‌بینی کردند این احتمال وجود دارد که تا موعد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بسته جدید حمایتی مورد تصویب قرار نگیرد.

فشار بر رای‌دهندگان

پرداخت مازاد هفتگی ۶۰۰ دلاری به بیکاران آمریکایی که در بسته ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد دلاری حمایتی دولت در ماه مارس به تصویب رسیده بود، در پایان ماه جولای به پایان رسید و از سوی دیگر منابع صدها میلیارد دلاری برای کمک به کسب‌وکارهای کوچک نیز اکنون به تمامی خرج شده است. تحلیلگران بر این باورند که در صورتی که بازار کار آمریکا نتواند با سرعت ماه‌های گذشته به‌کار خود ادامه دهد، این موضوع می‌تواند بر رای‌دهندگان فشار زیادی وارد کند؛ فشاری که می‌تواند در انتخابات ماه نوامبر به ضرر ترامپ تمام شود. البته دستور اجرایی ترامپ برای پرداخت مبلغ ۳۰۰ دلار در هفته تا حدودی می‌تواند سبب بهبود اوضاع برای ترامپ شود، اما نکته اینجاست که این برنامه فقط پرداخت برای شش هفته را پوشش می‌دهد.