شیفت اقتصاد ونزوئلا از نفت به طلا

این حادثه بزرگ در کشوری رخ داده است که بزرگ‌ترین ذخیره نفتی جهان را دارد و شاهد تعرض تاجران غیرقانونی طلا در محدوده خود بوده ‌است. با توجه به گزارش‌های موجود، تولید نفت خام ونزوئلا از ۴/  ۲ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۵ به ۳۴/  ۱ میلیون بشکه در روز در انتهای سال ۲۰۱۸ و پس از آن به کمتر از یک میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۹ رسیده است. گزارش‌هایی که نشان می‌دهد ونزوئلا بحران نفتی عظیمی را تجربه کرده است. سیاست‌گذاری‌های غلط وضعیت تجارت نفت و متعاقبا اوضاع اقتصادی این کشور را متضرر کرده است. اکنون سیاست‌گذاران در این مرحله تصمیم گرفته‌اند که مسیر تجاری ونزوئلا را تغییر دهند.

فروپاشی نفتی ونزوئلا

به گزارش اویل پرایس (oilprice.com) در حالی‌که صنعت نفت تقریبا تهی شده و طلای سیاه ونزوئلا به خاموشی می‌گراید، در این کشور بحران‌زده آمریکای لاتین کالای جدیدی پا به عرصه تجارت نهاده است. اکنون طلا در کشوری که بزرگ‌ترین ذخیره نفت جهان را دارد در حال قرار گرفتن در بالاترین درجه اهمیت است. براساس یک مطالعه جدید در ونزوئلا نرخ کاوش زمین برای استخراج طلا به شکل فزاینده‌ای در حال افزایش است، براساس داده‌های بلومبرگ در حقیقت استخراج از زمین در این کشور طی ۱۷ ماه گذشته سه برابر شده است. این میزان قرار است بعد از ماه آوریل نیز افزایش یابد. دولت ونزوئلا به رهبری نیکلاس مادورو شش رودخانه را برای استخراج طلا علامت‌گذاری کرده‌است. ونزوئلا تا همین اواخر به روی درآمدهای نفتی خود حساب می‌کرد تا بتواند کشور را سرپا نگه دارد. اما مدیریت نادرست‌درآمدهای نفتی، تحریم‌های فلج‌کننده نفت و همه‌گیری ویروس کرونا باعث شد صنعت نفت ونزوئلا که سابقا سودده بوده است روبه فروپاشی نفتی برود.

ورود دولت به استخراج طلا

کاوش طلا در ونزوئلا موضوع جدیدی نیست. مدت‌هاست که ونزوئلا دارای تجارت غیر قانونی طلا است. این تجارت در اختیار گروه‌های خشن و قاچاقچیان جنایتکار بزرگی قرار دارد. به همین سبب موسسات دیده‌بان حقوق بشر و سایر گروه‌های حقوق بشر بر این مساله نظارت جدی دارند و معدن‌های استخراجی بیشماری را تحت کنترل خود قرار داده‌اند. اما اکنون، با توجه به آنکه کسب‌وکار نفت در ونزوئلا به مرور دچار مشکلات بیشتری می‌شود این کشور به‌دنبال آن است که کمی به استخراج طلا از معادن خود مشروعیت جدی‌تری بدهد. البته این «مشروعیت» که مدنظر دولت ونزوئلاست متاسفانه شامل مواردی چون از بین بردن هر گونه مخالفت با استخراج طلا است که در ماه می موجب کشته شدن ۱۳ نفر از مردمان بومی مناطقی شد که معترض به نصب تجهیزات جدید معدن در روردخانه کورا بودند. مجله وال استریت در جولای گزارش داد جت خصوصی خلیفه حفتر، فرمانده ارتش لیبی برای تهیه طلای غیر قانونی به منظور تجارت به ونزوئلا پرواز کرده بود تا بتواند پشتیبانی برای دلار خود بیابد. ضمن آنکه با این عمل می‌توانست ناامیدی ناشی از کاهش درآمدهای نفتی خود را با جایگزینی تجارت طلا التیام بخشد.

تاثیرات طلای ونزوئلا بر جهان

این اقدام دولت ونزوئلا با توجه به آنکه یکی از ذخایر عظیم نفتی دنیا را داراست و روابط تجاری گسترده‌ای را با ایران در زمینه نفت و... دارد می‌تواند بر دنیا و از جمله ایران تاثیر قابل ملاحظه‌ای را بگذارد. در این رابطه رویکرد این کشور به صنعت طلا به مثابه کاستن از وابستگی خود به نفت و فعالیت کمتر در این زمینه و افزایش قیمت نفت است. از طرفی عرضه بیشتر طلا به بازار جهانی می‌تواند اثرات کاهشی بر قیمت طلا بگذارد.