آمار فوتی‌ها در روزهای اخیر شدت یافته، به نحوی که در سه روز متوالی میزان فوتی‌های ناشی از کرونا ۵۲۳ نفر گزارش شده است. از ابتدای زمان آماردهی، در هیچ سه روز متوالی، این میزان فوتی در آمار کرونایی گزارش نشده بود. نکته قابل‌توجه اینکه میزان فوتی‌های کشور ایران در «سه روز اخیر»، با میزان فوتی‌های «سی روز اخیر» ترکیه برابری می‌کند. ترکیه نیز در ماه‌های اخیر، محدودیت‌های خود را به شکل هدفمند کاهش داده، اما روند مبتلایان و فوتی‌ها به شکل معنی‌داری افزایش نیافته است.

براساس بررسی‌ها، در یک ماه گذشته حدود ۳۷۲۲ نفر در ایران به علت کرونا جان خود را از دست دادند. حال سوال مشخص این است که آیا این روند در روزهای آینده در کشور کاهشی خواهد شد؟ با توجه به اینکه میزان بیماران بدحال درحال‌حاضر ۳۲۷۰ نفر است و این روند در دو ماه اخیر صعودی بوده، به‌نظر می‌رسد که احتمالا سطح فوتی‌ها در روزهای آینده نیز رکورد جدیدی را ثبت کند. نکته دیگر این که در روز گذشته، آمارهایی اعلام شد که فوتی‌های روزانه تهران براساس کرونا به ۷۰ نفر رسیده است، این درحالی است که مسوولان کشور، شرایط استان تهران را در شرایط قرمز ندانستند. درحالی‌که محاسبات نشان می‌دهد بیش از یک‌سوم فوتی‌های کشور در تهران ثبت شده است. مسوولان وزارت بهداشت و درمان در ابتدا آمارها را به تفکیک ارائه می‌کردند، اما درحال‌حاضر اعلام می‌کنند که وضعیت در برخی استان‌ها در شرایط قرمز و در برخی دیگر در حالت هشدار قرار دارد.

افزایش رکوردزنی در تیر ماه

از ابتدای زمان آماردهی در اسفند میزان فوتی‌های روزانه در سطح بسیار پایینی قرار داشت که یکی از علت‌های آن، نبود آزمایشات برای علت مرگ بود. به همین دلیل تا ۲۰ اسفند، میزان فوتی‌های کرونا زیر ۵۰ نفر در روز گزارش می‌شد. بنابراین به‌نظر می‌رسد که در این زمان آمارها با خطای زیادی همراه بوده و میزان مرگ و میر بیشتر از این سطح بوده است. در تاریخ ۲۵ اسفند ماه اولین فوتی سه رقمی روزانه ثبت شد و میزان فوتی‌ها به رقم ۱۱۳ نفر رسید. به‌نظر می‌رسد که یکی از خوش اقبالی‌ها در آن زمان این بود، که تعطیلات عید نوروز از راه رسید و در نتیجه از شدت میزان مبتلایان روزانه کاسته شد. با این حال هنوز روند فوتی‌ها تحت‌تاثیر روزهای پایانی اسفند ماه بالا بود و در نتیجه تا ۱۶ فروردین میزان فوتی‌ها روزانه حتی به سطح ۱۵۸ نفر نیز رسید که یک رکورد جدید در آن زمان محسوب می‌شد. پس از این تاریخ به‌دلیل انجام فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت شدید مردم، هم از شدت مبتلایان و هم از شدت بیماران بد حال در کشور کاسته شد. در تاریخ ۲۶ فروردین میزان فوتی‌های روزانه دوباره به سطح دو رقمی بازگشت و این روند باعث شد که بسیاری پیش‌بینی کنند که پایان کرونا را در تیرماه جشن خواهند گرفت. در نتیجه وضعیت آن زمان باعث شد که میزان فوتی‌های روزانه در اردیبهشت و خرداد روند نزولی داشته باشد و حتی در تاریخ ۵ خرداد این رقم ۳۴ نفر در روز گزارش شد. رقمی که بسیاری را امیدوار کرد که در روزهای آینده میزان فوتی‌های روزانه به کمتر از ۱۰ نفر نیز در کشور برسد، اتفاقی که هرگز رخ نداد و برعکس آمارها افزایشی شدند.

همزمان در کشورهای ترکیه، آلمان، ایتالیا و اسپانیا روندهای نزولی ادامه یافت و این کشورها نگذاشتند میزان شیوع بیماری کرونا افزایشی شود. قضیه کرونا اما در ایران متفاوت بود و بسیاری از کسب‌وکارها در خرداد باز شدند و با وجود هشدارهای کارشناسان مبنی بر بازگشت شیوع شدید بیماری، مسوولان در این خصوص تصمیم به بازگشایی مشاغل گرفتند. از سوی دیگر، بازگشایی باشگاه‌های ورزشی، آموزشگاه و حتی تالارهای مراسم این شائبه را در کشور ایجاد کرد که شرایط به حالت معمول خود بازگشته است. این تغییر رفتار مردم که منشأ آن تغییر در سیاست‌گذاری مسوولان بود، رکوردهای جدید را در تیر رقم زد. ابتدا در ۹ تیر رقم فوتی‌های روزانه به ۱۶۲ نفر در روز رسید، پس از آن ۱۵ تیر این سطح فوتی‌ها به ۱۶۳ نفر افزایش یافت و رکورد جدیدی را ثبت کرد، همچنین روز گذشته فوتی‌های روزانه با ثبت رقم ۲۰۰ نفر یک رکورد افزایشی را ثبت کرد که حتی نسبت به رکوردهای قبل نیز رقم بسیار بالاتری بوده است. با توجه به اینکه تعداد بیمارهای بدحال در کشور روند صعودی را طی می‌کند و به سطح ۳۲۷۰ نفر رسیده است، به‌نظر می‌رسد این روند افزایشی در ر‌وزهای آینده نیز تداوم یابد. بنابراین باید در روزهای آینده شاهد رکوردهای جدیدی در میزان فوتی‌ها باشیم که می‌تواند منجر به قرنطینه اجباری برخی از شهرها شود، مگر اینکه سیاست دیگری نظیر ابتلای دسته جمعی در کشور دنبال شود. در روزهای اخیر، اعلام شده که براساس نمونه‌های تصادفی میزان ابتلا در کشور به سطح ۲۰ درصد از کل جامعه رسیده است. کارشناسان عنوان می‌کنند که برای ابتلای دسته جمعی لازم است که این رقم به سطح بالای ۶۰ درصد برسد.

نکته دیگر، اینکه در روز گذشته اعلام شد میزان فوتی‌های تهران به رقم ۷۰ نفر رسید، درحالی‌که این رقم حدود یک‌سوم فوتی‌های کل را شامل می‌شود، اما برخی از مسوولان عنوان کردند که وضعیت تهران در شرایط قرمز یا غیرعادی نیست. نبود آمارهای شفاف از میزان مبتلایان و فوتی‌های استان‌ها باعث شده که این آمار از زبان برخی از مسوولان به شکل دوره‌ای اعلام شود. در هر صورت به‌نظر می‌رسد که در روزهای آینده وضعیت استان تهران نیز به سطح قرمز بازگردد. تا پیش از آن می‌توان برخی از تصمیم‌گیری‌ها در زمینه فاصله‌گذاری اجتماعی را تغییر داد. در مجموع تا روز گذشته میزان کل فوتی‌های ایران به رقم ۱۱ هزار و ۹۳۱ نفر رسیده است. با این رقم، ایران در میزان کل فوتی‌ها پس از هند در رتبه نهم دنیا قرار گرفته است. میزان کل مبتلایان نیز در ایران به رقم ۲۴۵ هزار و ۶۸۸ نفر رسیده که با این رقم ایران در رتبه دهم بیشترین میزان مبتلایان قرار گرفته است. روز گذشته تعداد مبتلایان روزانه در کشور ۲۶۳۷ نفر گزارش شد که ۱۱۴۵ نفر از این تعداد در بیمارستان‌ها بستری شدند.