چگونه یک اقامتگاه بوم گردی برای گردشگری بسازیم؟

اگر تصور می کنید که شما هم قادر به راه اندازی یک اقامتگاه بوم گردی و خانه سنتی هستید، اما از شرایط آن اطلاعی ندارید، کافی است که تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا اطلاعات خود را به بهترین شکل تکمیل کنید و خودتان قادر باشید در صورت دارا بودن شرایط اولیه، اقدام به راه اندازی یک خانه سنتی برای صنعت گردشگری کنید.

اولین قدم برای راه اندازی اقامتگاه بوم گردی: مکان یابی

فرقی نمی کند که دوست دارید، اقامتگاه بوم گردی خود را در مشهد، تهران، یزد و یا ... راه اندازی کنید! شما باید برای شروع سفر خود ابتدا به این سمت حرکت کنید که کدام مکان بهترین موقعیت را برای شما در بر می گیرد؟ این تصمیم اولین و مهم ترین تصمیم برای احداث و راه اندازی هر خانه سنتی است که می خواهید آن را راه بیندازید!

شما باید موارد مختلفی از جمله جغرافیا، سطح زمین، حاشیه رودخانه بودن یا نبودن، مجوزهای لازم از مراجع قانونی، سند سازی   و ... را انجام دهید. به طور قطع این نوع از اقامتگاه ها باید فاصله زیادی نسبت به مراکز دولتی، بیمارستان ها، دیگر مراکز اداری و تجاری داشته باشند.

برای موفقیت باید حتما به فکر بازاریابی و فروش باشید!

دومین قدم برای احداث و راه اندازی یک اقامتگاه بوم گردی این است که شما در این رابطه تصمیم گیری کنید که چه طور می خواهید، فعالیت های بازاریابی خود را برای گردشگران داخلی و خارجی انجام دهید؟ این مسئله شاید از نظر شما زیاد مهم به نظر رسد، اما در واقع شاید مهم ترین اقدامی باشد که برای بازگشت سرمایه درگیر شده خود باید انجام دهید.

شما باید شیوه های سنتی و آنلاین بازاریابی را بلد باشید تا در کنار جذب مشتریان داخلی بتوانید مشتریان خارجی زیادی  هم جذب کنید. در واقع سود اصلی صنعت بوم گردی در جذب توریست های خارجی و کسب درآمد ارزی است. این درآمد ارزی به اقتصاد کل کشو، صنعت توریستم و گردشگری، اشتغال زایی برای جوانان و ... کمک فراوانی خواهد کرد. اگر خودتان در این زمینه تخصص ندارید، می توانید از تیم ها یا سازمان های حرفه ای کمک بگیرید!

در این زمینه پس از احداث اقامتگاه بوم گردی خود می توانید آن را در سایت های رزرو و اجاره اقامتگاه بوم گردی معروف و مشهور مانند سپنجا به همراه اطلاعات قرار دهید. این کار در معرفی هرچه بیشتر محل جدید گردشگری شهر شما و کسب توریست های خارجی بیشتر کمک می کند.

چه امکاناتی را باید در اقامتگاه بوم گردی خود برای مسافران تهیه کنید؟

جالب است بدانید که طبق تحقیقات انجام شده در این زمینه، یکی از دلایل محبوبیت و استقبال از اقامتگاه های بوم گردی و خانه های سنتی در شهرهای ایران، همگام بودن ذات این اماکن با خود طبیعت است! در واقع این خانه ها بسته به این که در چه نوع آب و هوا و طبیعتی فرار گرفته اند، ساخته شده اند.

معمولا در این خانه ها شما نمی توانید هیچ تلویزیون و یا رسانه دیگری مانند رادیو پیدا کنید! در حقیقت بعضی از این خانه ها به صورتی دور افتاده هستند که نمی توانید در آن ها حتی از اینترنت استفاده کنید. شاید برای شما جالب باشد که بدانید برخی از توریست های داخلی و خارجی از عمد این نوع اقامتگاه ها را انتخاب می کنند چرا که مدنظر دارند، این نوع اقامتگاه ها می تواند به آن ها در زمینه استفاده از تکنولوژی چند روزی را استراحت بدهد.

شاید با این توضیحات تصور کردید که با این موضوع باید از امکانات اولیه هم در اقامتگاه بوم گردی خود بکاهید! این موضوع اصلا درست نیست و شما به عنوان یک کارمند و یا مدیر در یک اقامتگاه یا هتل بوم گردی باید تمام تلاش خود را بکنید که امکانات اولیه مورد نیاز برای تمامی مسافرین به بهترین شکل فراهم باشد. این امکانات رفاهی باعث می شود که مسافرین حالت و احساس خوبی از این موضوع داشته باشند.

در هر شرایطی باید این موضوع را مدنظر قرار دهید که امکاناتی نظیر دستشویی، حمام، یخچال کوچک برای نگهداری مواد غذایی که باید در یک جای خنک نگهداری شوند و ... باید در یک اقامتگاه وجود داشته باشند. شما نباید به این دلیل که می خواهید با طبیعت همخوانی داشته باشید، مسافران و توریست های خود را که برای اقامت محل اقامت شما را انتخاب کرده اند را آزار دهید!

اگر کمی در مورد فرهنگ قدیمی کشورمان مطالعه کرده باشید، متوجه خواهید شد که فرهنگ ما ایرانی ها بر این اساس است که بسیار مهمان نواز باشیم! در واقع ما ایرانی ها در میان جهانیان به مردمانی مهمان نواز شناخته می شدیم! هرچقدر که در این زمینه ببشتر مطالعه کنیم و مثال های متعدد را یاد بگیریم به عنوان مثال بوم گردی های آرن و بیدگل از بهترین های ایران می باشد.

باتوجه به شرایط بهداشتی و ایده آلی که از نظر برخی سازمان های بهداشتی لحاظ شده است، استفاده از مواد بهداشتی، ضدعفونی، کاورهای پلاستیکی و کاغذی یکبار مصرف و ... هم باید مورد توجه قرار گیرد! آیا شما هم قادر هستید که مانند دیگر نیاکانمان، یک میزبان خوب باشید؟

نتیجه گیری: پس از راه اندازی و احداث اقامتگاه بوم گردی چه کار کنم؟

اگر یک اقامتگاه بوم گردی دارید و یا اقامتگاه بوم گردی خود را راه اندازی کرده اید، می توانید با ثبت آن در سایت سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا در معرفی هرچه بیشتر خانه سنتی خود و جذب مشتریان بیشتر تلاش شایسته ای کنید.

در واقع سامانه سپنجا که یکی از محبوب ترین و بهترین سامانه های رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی در کل کشور با بیش از 6000 خانه و اقامتگاه است، یکی از بهترین گزینه ها برای شما است که بتوانید، کسب و کار گردشگری خود را به تعداد افراد بیشتری معرفی کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.