موضوع دیگری که نگرانی‌ها را نسبت به آمارهای کرونا افزایش می‌دهد روند صعودی بیماران بدحال است. بررسی‌ها نشان می‌دهد تا روز گذشته ۳۱۶۸ بیمار با حال وخیم در کشور وجود داشته است. با وجود فوتی‌های بالا در تیرماه ۲۸۱ بیمار با وضعیت وخیم به آمارها اضافه شده است. از روز گذشته، استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی اجباری شده است، اما به‌نظر می‌رسد باید سیاست‌های محکم‌تری برای کنترل این بیماری در کشور اتخاذ شود تا روند آمارها در هفته‌های آینده نزولی شود.

درحال‌حاضر بسیاری از کشورها پس از گذر از پیک اول بیماری، شرایط و سیاست‌های فاصله‌گذاری اجتماعی را به دقت انجام داده‌اند و توانسته‌اند تا حد قابل‌توجهی میزان شیوع بیماری را کاهش دهند. این کشورها با بهره‌گیری از ذخایر و منابع مالی توانسته‌اند نیاز به نیروی کار را در شرایط کرونا کاهش دهند. اما به‌دلیل وضعیت اقتصادی نامناسب در شاخص‌های اقتصادی کشور، دولت نتوانسته شرایط مشابه دیگر کشورها را در سیاست‌های خود اجرایی کند. در نتیجه درحال‌حاضر، شرایط مشابه پیک اول بیماری در کشور مشاهده می‌شود. در پیک اول بیماری، تعطیلی‌های عید نوروز و رعایت مردم باعث شد که آمار کرونا در کشور به شکل قابل‌توجهی پایین‌ بیاید. پس از این زمان، استراتژی خاصی برای بازگشت به‌کار و شروع فعالیت‌های اجتماعی در پیش گرفته نشد و سیاست‌گذار، فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی را گام به گام آغاز کرد. این موضوع در اذهان مردم، این تفکر را ایجاد کرد که پرونده کرونا در کشور بسته شده و می‌توان تمام فعالیت‌ها را مشابه روزهای قبل از سر گرفت. این روند به خصوص در یک ماه گذشته باعث شد شاهد افزایش تعداد مبتلایان در کشور باشیم.

رکوردشکنی در آمار فوتی‌ها

روز گذشته وزارت بهداشت و درمان آمار مربوط به بیماران کرونا در تاریخ ۱۵ تیرماه را به روز کرد. براساس این آمارها میزان مبتلایان روزانه در روز گذشته به رقم ۲۵۶۰ نفر رسیده است. در تیرماه به‌طور متوسط در هر روز ۲۵۰۰ نفر به بیماران کرونا در کشور اضافه شده است و بنابراین آمار روز قبل نیز تفاوت قابل‌توجهی نسبت به دیگر روزها ندارد. در واقع در این روزها به‌طور متوسط ۲۵ هزار تست کرونا در کشور گرفته می‌شود که از هر ۱۰۰ نفر آزمایش ۱۰ نفر مثبت گزارش می‌شود. اگرچه این آمارها در روزهای گذشته بدون تغییر بوده است، اما برخی کارشناسان بیماری عفونی معتقدند در مجموع حدود ۲۰ درصد از جمعیت کل ایران به این بیماری مبتلا شدند. این رقم نسبتا بالا به نظر می‌رسد، زیرا در این صورت رقم فوتی‌ها در کشور باید حداقل ۱۰ برابر رقم گزارش‌شده کنونی باشد. وزارت بهداشت و درمان نیز گزارش‌های تحلیلی خود را نسبت به روند بیماری کمتر منتشر می‌کند و درحال‌حاضر، تصویری از وضعیت این بیماری در کشور به‌طور مشخص وجود ندارد. در واقع نمی‌توان تحلیل کرد که آیا پس از این دو پیک بیماری در کشور، وضعیت به شکل پایدار کنترل می‌شود، یا اینکه در ماه‌های آینده شرایط نسبت به وضعیت کنونی بدتر خواهد شد. درحال‌حاضر آمارها این موضوع را که روند بیماری در کشور کاهشی شده یا در سطح پایداری است تایید نمی‌کند. روز گذشته اعلام شد فوتی‌های روزانه به رقم ۱۶۳ نفر رسیده است. این رقم بیشترین سطح فوتی‌های روزانه از ابتدای گزارش‌دهی از اسفند ماه است. یک هفته پیش بود که آمار فوتی‌های روزانه در کشور با ثبت رقم ۱۶۲ نفر یک رکورد را ثبت کرد، اما این روند تا یک هفته بیشتر دوام نیاورد. اما روند افزایشی بیماران بدحال نشان می‌دهد احتمالا در روزهای آینده وضعیت فوتی‌ها در کشور بازهم صعودی خواهد شد.

مقایسه فوتی‌ها با دیگر کشورها

درحال‌حاضر که میزان فوتی‌های روزانه ایران در سطح بالایی است، برخی از کشورهای اروپایی توانسته‌اند سطح فوتی‌های روزانه را کاهش دهند. روز گذشته میزان فوتی‌های ایتالیا ۲۱ نفر، آلمان ۸ نفر، فرانسه ۱۸ نفر، انگلیس ۶۷ نفر و ترکیه ۲۰ نفر گزارش شده است. این آمار کشورهایی است که در موج نخست بیماری، وضعیتی مشابه یا حتی بدتر از ایران را ثبت کرده بودند، اما آمارها نشان می‌دهد وضعیت بیماری در این کشورها تا حد قابل‌توجهی کنترل شده است. حتی در آمریکا که به نظر می‌رسد روند بیماری و ابتلا صعودی بوده، آخرین رقم فوتی‌های روزانه را ۲۵۴ نفر ثبت کرده است. این کشور در برخی روزها بیش از ۲ هزار فوتی را ثبت می‌کرد. اما به نظر می‌رسد مقررات فاصله‌گذاری اجتماعی در این کشورها با جدیت بیشتری انجام می‌شود. البته یک نمونه کامل و کنترل شده فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت مقررات به شکل جدی، کشورهای شرق آسیا هستند که توانسته‌اند میزان شیوع بیماری را به حدود صفر برسانند. شاید در اخبار این گزارش به گوش می‌رسد که ۲۰ نفر مبتلای جدید در چین شناسایی شد یا اینکه ۱۰ نفر در کره‌جنوبی مبتلا شدند، اما در این کشورها سیاست‌ها به شکلی است که اگر در منطقه‌ای بیماری پیدا شود، تست‌گیری با شدت بالا و قرنطینه اجباری صورت می‌گیرد. به‌عنوان مثال، در یکی از محله‌های پکن به علت مثبت بودن یک نمونه کرونا، از کل مردم آن محله تست به شکل اجباری گرفته شده است. بنابراین سیاست کشور چین این است که میزان مبتلایان را به رقم صفر برساند. در این بین اگر مبتلای جدیدی شناسایی شود به‌صورت ضربتی وارد شده و تست‌های قابل‌توجهی انجام می‌دهند. از سوی دیگر، اگر در محله‌ای بیماری شناسایی شود، آن محله به قرنطینه می‌رود و دولت مایحتاج مردم را به‌صورت موقت تامین می‌کند. این موضوع باعث شده که سطح بیماری در این کشور به صفر برسد. حال با این روش بسیاری از کشورها به‌دنبال احیای اقتصاد خود هستند. به‌عنوان مثال، آلمان اعلام کرده در پاییز به رشد اقتصادی مثبت دست پیدا خواهد کرد. وزیر اقتصاد آلمان اعلام کرده بود دوره رکود اقتصادی ناشی از پاندمی کرونا در آلمان پس از تعطیلات تابستان متوقف خواهد شد و بهبود شرایط اقتصادی در این کشور حداکثر از اکتبر (مهرماه) آغاز می‌شود. او اعلام کرد رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۱ احتمالا به رقم ۵ درصد مثبت خواهد رسید. هدف‌گذاری این کشور این است که تا سال ۲۰۲۲ میزان بیکاری به سطح قبل از کرونا برسد.

رتبه یازدهم مبتلایان دنیا

با آمار روز گذشته میزان کل مبتلایان در کشور به رقم ۲۴۰ هزار و ۴۳۸ نفر رسیده و در جایگاه یازدهم، پایین‌تر از ایتالیا قرار گرفته است. میزان مبتلایان ایتالیا ۲۴۱ هزار نفر گزارش شده است و احتمالا فردا جایگاه دهمی دنیا به ایران واگذار خواهد شد. همچنین رقم فوتی‌های ایران نیز به سطح ۱۱ هزار و ۵۷۱ نفر رسیده است و با این آمار ایران از لحاظ فوتی‌ها در رتبه نهم دنیا قرار گرفته است. نکته قابل‌توجه این است که روسیه با شناسایی ۶۸۱ هزار نفر مبتلا، میزان فوتی‌های خود را ۱۰ هزار و ۱۶۱ نفر گزارش کرده است. این موضوع به این دلیل است که میزان تست‌ها در روسیه در سطح بالایی بوده است. این کشور در مجموع توانسته ۱۰ میلیون تست انجام دهد. در جدول رده‌بندی بیشترین میزان تست، چین قرار دارد که ۹۰ میلیون تست کرونا انجام داده است. این درحالی است که درحال‌حاضر تنها ۴۰۳ بیمار فعال در این کشور وجود دارد. حتی آمریکا که وضعیت بدی از لحاظ این بیماری دارد، تنها ۳۷ میلیون تست انجام داده است. در بین کشورها، ایران با انجام یک میلیون و ۷۹۴ تست کرونا در جایگاه ۱۵ دنیا قرار گرفته است. ایران به ازای هر یک میلیون جمعیت از ۲۱ هزار نفر آزمایش گرفته است. اگرچه درحال‌حاضر ۲۵ هزار تست روزانه انجام می‌شود، اما با توجه به شرایط کشور نیاز است میزان تست‌ها برای پیدا کردن بیماران بدون علامت بیشتر شود. روز گذشته اعلام شد ۳۱۶۸ نفر از بیماران در ایران در وضعیت شدید به سر می‌برند. ایران از لحاظ داشتن بیماران بدحال پس از آمریکا، هند و برزیل در رتبه چهارم قرار گرفته است. درحال‌حاضر ۵۸ هزار بیمار با وضعیت بد در دنیا وجود دارد که حدود ۶ درصد این بیماران در ایران هستند. درحال‌حاضر کشوری مانند اسپانیا ۶۱۷ بیمار با وضعیت بد دارد، این رقم برای انگلیس به رقم ۲۳۱ نفر می‌رسد. تمام این آمارها نشان می‌دهد وضعیت بیماری در کشور به شکل نگران‌کننده‌ای درآمده است و این رویه حدود چهار ماه و نیم است که ادامه پیدا کرده است. این آمارها در کنار وضعیت بد اقتصادی مردم، باعث می‌شود دیگر فاصله‌گذاری اجتماعی نیز به شکل قبل انجام نشود. از سوی دیگر، آمریکا نیز نه‌تنها کمکی به شرایط ایران نکرده است، بلکه حتی بر شدت تحریم‌های خود افزوده است و کشورهای اروپایی نیز نتوانستند به ایران یاری برسانند. در مجموع وضعیت اقتصادی ایران در شرایط شکننده‌ای قرار دارد و این موضوع وضعیت کنترل کرونا را نیز تحت تاثیر قرار داده است. سیاست‌گذار نیز باید با دست‌های خالی هم شرایط اقتصادی را کنترل کرده و از سوی دیگر، طرحی برای کنترل این بیماری در کشور اتخاذ کند.