یک احتمال دیگر نیز می‌تواند به‌دلیل شناسایی کامل افراد در منطقه‌های قرمز و جلوگیری از شیوع این ویروس در مناطق دیگر باشد.   بررسی‌ها نشان می‌دهد در روز گذشته تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در کانال ۲ هزار تایی باقی ماند. این درحالی است که تنها دو روز قبل، تعداد مبتلایان روزانه به بیشترین مقدار تاریخی خود رسید و از مرز ۳۵۰۰ نفر گذشت. اما با فاصله دو روز، تعداد مبتلایان کاهش داشته و در ۱۷ خرداد به ۲۲۶۹ نفر رسیده است که از این تعداد ۵۲۷ مورد بستری شده‌اند. در مجموع تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در کشور ۱۶۹ هزار و ۴۲۵ نفر اعلام شده است.

تعداد فوت شدگان بر اثر ابتلا به این بیماری در روز گذشته ۷۵ نفر اعلام شده که به نسبت روز قبلش ۸ نفر افزایش داشته است. مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور نیز به ۸۲۰۹ نفر رسید. از سوی دیگر، نسبت افراد فوت شده به تعداد مبتلایان روزانه در روز گذشته ۳/ ۳ درصد بوده که از ۲۵ اردیبهشت به بعد بی‌سابقه بوده است. این نسبت نشان می‌دهد که از هر ۱۰۰ نفر بیمار مبتلا به ویروس کرونا ۳ نفر فوت شده است. اما نسبت تعداد کل فوت شدگان به مبتلایان جمعی سیر نزولی طی کرده است. این نسبت در روز گذشته ۸۵/ ۴ درصد اعلام شده است. در روزهای نخستین فروردین ماه این نسبت حدود ۷ درصد بوده است که به مرور و با افزایش تعداد تست‌های تشخیصی با کاهش مواجه شده است. به‌طور کل در دنیا نیز روند این نسبت کاهشی بوده است. به‌نظر می‌رسد رفته رفته با آزمودن داروهای مختلف و فراهم کردن شرایط مناسب برای بهبود این بیماران، سرعت فوت افراد مبتلا به این ویروس کاهشی بوده است. تاکنون ۱۳۲ هزار و ۳۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. این درحالی است که تاکنون ۲۵۷۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. نگاهی به تعداد افراد بدحال در روزهای گذشته و مقایسه آن با تعداد افراد فوت شده نشان می‌دهد که در ۲۴ ساعت گذشته ۱۶ نفر به تعداد افراد بدحال افزوده شده است.

براساس اعلام رسمی وزارت بهداشت، تا کنون یک میلیون و ۶۰ هزار و ۱۲۶ آزمایش تشخیص کووید-۱۹ در کشور انجام شده است. در روز گذشته تعداد آزمایش‌های انجام شده ۱۹ هزار و ۸۳۷ عدد بوده که به نسبت روز قبل از آن هزار و ۹۰ عدد کاهش داشته است. البته از آنجا که تعداد آزمایش‌های انجام شده به روز جمعه اختصاص دارد می‌تواند به‌دلیل تعطیلی کاهشی شده باشد. اما نکته قابل‌توجه این است که نسبت تعداد مبتلایان روزانه به آزمایش‌های روزانه کاهش قابل‌توجهی داشته است. این نسبت در روز ۱۷ خرداد ماه ۴/ ۱۱ درصد بوده که به نسبت ۱۶ خرداد ۳۵/ ۲ واحد درصد کاهش داشته است. به عبارت دیگر از هر ۱۰۰ آزمایش انجام شده ۱۱ نفر مبتلا به ویروس کرونا تشخیص داده شده است.

06-02