از سوی دیگر در روز گذشته ۶۳ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۸ هزار و ۱۳۴ نفر رسید. بررسی‌ها نشان می‌دهد که تعداد جان‌باختگان به‌دلیل ابتلا به این ویروس در ۱۶ خرداد به نسبت ۱۵ خرداد افزایش ۸/ ۶ درصدی داشته است. درصد افراد فوت شده به نسبت تعداد افراد مبتلا شده در روز گذشته نیز به ۲/ ۲ درصد رسیده است. این نسبت‌ها نشان می‌دهد که به‌رغم کاهش تعداد مبتلایان روزانه، به‌دلیل اینکه تعداد افراد فوت شده افزایش داشته است، با رشد این نسبت مواجه بوده‌ایم.

به گفته کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت، تاکنون ۱۲۹ هزار و ۷۴۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. علاوه براین، ۲۵۷۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. تعداد بیماران که وضعیت وخیم دارند در روز ۱۳ خرداد ۲۵۶۵ نفر بوده که تا روز گذشته ۸ نفر بر تعداد آنها افزوده شده است. جهانپور با تاکید بر اینکه وضعیت خوزستان همچنان قرمز است، ادامه داد: استان‌های هرمزگان، کردستان، کرمان، کرمانشاه، بوشهر و آذربایجان‌های شرقی و غربی در وضعیت هشدار قرار دارند. در هفته گذشته به‌دلیل تعطیلات مسافرت‌های زیادی انجام شده که سبب گستردگی ویروس کرونا شده است. اگرچه سخنگوی وزارت بهداشت گفته در ۲۴ ساعت گذشته در ۱۳ استان هیچ موردی از فوتی و در ۵ استان فقط یک مورد فوتی بر اثر کووید-۱۹ گزارش شده است.

براساس آمار رسمی آزمایش‌های انجام شده تا روز گذشته به حدود یک میلیون و ۴۰ هزار و ۲۸۹ عدد رسیده که به این ترتیب تعداد آزمایش‌های انجام شده در روز گذشته ۲۰ هزار و ۹۲۷ مورد بوده است. نگاهی به روند آزمایش‌های روزانه انجام شده نشان می‌دهد که در روزهای گذشته ظرفیت تعداد آزمایش‌ها رشد داشته است. از سوی دیگر نسبت تعداد مبتلایان به تعداد آزمایش‌های روزانه نشان می‌دهد که در ۱۵ خرداد این نسبت حدود ۱۶ درصد بوده که در روز ۱۶ خرداد به ۸/ ۱۳ درصد رسیده است. به عبارت دیگر از هر ۱۰۰ آزمایش انجام شده در روز ۱۶ خرداد، حدود ۱۴ نفر مبتلا به ویروس کووید- ۱۹ تشخیص داده شده است. اما بررسی روند نسبت ابتلای جمعی به تعداد کل آزمایش‌های روزانه نشان می‌دهد که این نسبت روندی نزولی طی کرده به‌طوری که در روز گذشته به ۱۶ درصد رسیده است. این نسبت در اواسط فروردین حدود ۳۰ درصد بوده است.