این بازگشت از همان خانه شروع می‌شود، جایی که چین در حال حاضر سرعت توسعه داخلی ۵G را دو برابر کرده است. در ژوئن سال گذشته، پکن مجوزهای عملیاتی را برای اپراتورهای مخابراتی دولتی خود صادر کرد و در ماه نوامبر بود که این شرکت‌ها -China Mobile China Unicom و China Telecom - استقرار یک شبکه هدفمند از ۵G (در صورت محدودیت آن) را در شهرهای سراسر کشور آغاز کردند. پس از این واقعه ویروس کرونا پدیدار شد. این امر نه‌تنها باعث به گل نشستن اقتصاد چین تقریبا برای مدت دو ماه شد، بلکه ضربه‌ای به استقرار مداوم شبکه‌های ۵G در این کشور زد.

اما حتی هنگامی که چین در تلاش برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا بود، حزب کمونیست چین خواستار افزایش سرمایه‌گذاری در بخش ۵G شد. در ۲۱ فوریه، هنگامی که بیشتر کشور قرنطینه شده بود، پولیتبورو حزب کمونیست اعلام کرد که گسترش ۵G نقش کلیدی برای بهبود اقتصادی دارد. در ۴ مارس، کمیته دائم پولیتبورو، اوج قدرت سیاسی در چین، خواستار سرعت بخشیدن به ایجاد زیرساخت‌های جدید مانند شبکه‌های ۵G و مراکز داده، شد.

شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین در مواجهه با شاید بزرگ‌ترین بحران اقتصادی و سیاسی دولت خود، توانست زمان پیدا کند تا شخصا مساله ۵G را مورد بررسی قرار دهد. وی در سفر بازرسی به ژجیانگ در اوایل این ماه گفت: «ما باید از فرصت‌های ارائه شده توسط دیجیتال‌سازی صنعتی و صنعتی شدن دیجیتالی استفاده کنیم، ایجاد زیرساخت‌های جدید مانند شبکه‌های ۵G و مراکز داده را تسریع کرده و در برنامه‌ریزی برای صنایع نوظهور استراتژیک آینده گام برداریم: صنایعی مانند اقتصاد دیجیتالی، زندگی و بهداشت، مواد جدید.»

بزرگ‌ترین شرکت‌های دولتی چین به این درخواست پاسخ دادند. یانگ جی رئیس شرکت China Mobile، تلاش‌های این شرکت در بخش ۵G را «یک چالش مهم سیاسی» توصیف کرد و گفت غول دولتی قصد دارد تا پایان سال ۳۰۰ هزار ایستگاه ۵G را بسازد.

به همراه China Telecom و China Unicom، سه سازمان عملیات ویژه (SOE) قصد دارند امسال ۵۵۰ هزار ایستگاه پایه را بسازند که در مقایسه با سال ۲۰۱۹ و پوشش ۵۰ شهری قادرند تا ۳۰۰ شهر را تحت پوشش خود قرار دهند. در اوایل ماه جاری، سه شرکت اعلام کردند قصد دارند یک سرویس پیام‌رسان ۵G را نیز ایجاد کنند که با سایر پلتفرم‌های پیام‌رسان اجتماعی داخلی، از جمله WeChat که از محبوبیت بسیاری بهره می‌برد و توسط Tencent Holdings عرضه شده است، رقابت کند.