بدین ترتیب وی دومین دوره ریاست خود بر سازمان تجارت جهانی را دقیقا یک سال کوتاه خواهد کرد. وی گفت که با اعلام زودهنگام این تصمیم به اعضا این امکان را می‌دهد که طی ماه‌های آینده جانشین وی را انتخاب کنند تا انرژی سیاسی و توجهات از آماده‌سازی برای دوازدهمین کنفرانس وزرای سازمان که قرار است در سال ۲۰۲۱ برگزار شود، منحرف نشود. او خطاب به اعضا گفت:‌ «ما باید به جانشینم زمان کافی برای برنامه‌ریزی بدهیم تا با همراهی شما نه‌تنها مسیر کنفرانس آتی طرح‌ریزی شود، بلکه برنامه‌ریزی شود که آن کنفرانس چگونه باید با برنامه‌های معطوف به آینده سازمان منطبق شود. هرچه دبیرکل جدید زودتر بر سر کار بیاید، بهتر است.»

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» روبرتو آزودوو برزیلی ۶۲ ساله از سال ۲۰۱۳ میلادی تاکنون ریاست سازمان تجارت جهانی را بر عهده داشته است، سازمانی که طی سال‌های اخیر به واسطه جنگ تجاری بین چین و آمریکا و اقدامات حمایتگرانه ترامپ یکی از دشوارترین دوران‌های خود را سپری کرد تا جایی که حتی مشروعیت آن برای حل و فصل اختلافات تجاری بین کشورها به‌ویژه از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا مورد تردید قرار گرفته بود. در شرایطی که این سازمان به‌عنوان یک سازمان ناظر و داور بین کشورهای دارای اختلاف بارها نسبت به راهکارهای مخالف تجارت آزاد برخی کشورها هشدار داده بود، اما این اواخر برخی کشورها به‌ویژه آمریکا با زیر سوال بردن قضات این سازمان مشروعیت آن را زیر سوال برده و راهکارهای تلافی‌جویانه تعرفه‌ای خود را تشدید کرده بودند.

آزودوو در بخشی از بیانیه خود در رابطه با استعفایش خطاب به اعضا گفت: «بسیاری از شما گزارش‌های خبری در رابطه با تصمیم من را خواهید دید. دوست نداشتم پیش از آنکه از خودم بشنوید، از رسانه‌ها آن را بشنوید، اما متاسفانه اینطور شد. این تصمیمی است که من به آسانی نگرفتم. بین ایام قرنطینه و جراحی اخیری که بر زانویم انجام شد، بیشتر از معمول وقت داشتم فکر کنم و تنها پس از مذاکرات طولانی با خانواده‌ام، همسرم اینجا در ژنو و دخترانم و مادرم در برازیلیا (پایتخت برزیل) این تصمیم را گرفتم. این یک تصمیم شخصی است - یک تصمیم خانوادگی- و من متقاعد شده‌ام که این تصمیم بهترین خدمت را به منافع سازمان می‌کند.» وی با اشاره به سوابق ۲۳ ساله‌اش در جهت پیشبرد نظام تجارت چندجانبه افزود: با همه دستاوردهایی که در این مسیر به‌دست آمده است، اصلاح واقعی و معنادار وظیفه‌ای است درازمدت. وی افزود که تا آخرین روز همکاری‌اش و حتی پس از آن هرجا که باشد در کنار اعضا خواهد بود و در جهت بهبود و تقویت این سازمان گام برخواهد داشت و مروج نظام تجارت آزاد خواهد بود. وی با اعتراف به اینکه شاید سازمان تجارت جهانی بی عیب و نقص نباشد، افزود که وجودش ضروری است و باعث می‌شود جهان از آنچه به‌عنوان «قانون جنگل» یاد کرد، دور بماند. او گفت که طی چند ماه آینده در کنار اعضا برای انتخاب یک جانشین که حامی تجارت آزاد باشد آستین‌ها را بالا خواهد زد.

فعالیت‌های سازمان تجارت جهانی از اواخر سال گذشته به دلیل اقدامات دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده آمریکا، که از تایید نامزدهای پیشنهادی برای پر کردن جای خالی اعضای هیات‌مدیره این نهاد خودداری کرده، عملا فلج شده است. حالا اما استعفای آزودوو در شرایطی بر نااطمینانی‌های تجاری جهان صحه می‌گذارد که شیوع پاندمی کرونا فضای رعب و وحشت ناشی از افت فعالیت‌های تجاری جهان را رقم زده است.

به گزارش یورو‌نیوز، جاش لیپسکی، مدیر برنامه جهانی تجارت و اقتصاد در شورای آتلانتیک در واشنگتن می‌گوید که «شیوع جهانی کرونا بدترین شوک برای تجارت جهانی است که در طول زندگی ما رخ داده و از دست دادن رئیس سازمان تجارت‌جهانی یک ضربه جدی است چراکه سیستم تجارت‌جهانی در‌هم ریخته و برای منظم کردن آن به یک رهبر نیاز است.» سازمان تجارت‌جهانی پیش‌بینی کرده است که تجارت‌جهانی می‌تواند تا یک‌سوم کاهش یابد، کاهشی که از زمان رکود بزرگ در دهه ۱۹۳۰ تاکنون سابقه نداشته است.