اگر روند مبتلایان در روزهای آینده افزایشی گزارش شود، بالطبع باید منتظر تغییر روند آمار مرگ و میر نیز بود. دیروز آمار مبتلایان روزانه ۱۱۵۳ نفر گزارش شد که نسبت به روز قبل از آن افزایش ۲ درصدی را ثبت کرد. با توجه به اینکه در روزهای اخیر روند محدودیت‌ها کاهش یافته و رفت و آمدها در بسیاری از نقاط شهرها بیشتر شده است، تداوم این روند می‌تواند نگران‌کننده باشد. در روزهای اخیر، مسوولان نسبت به افزایشی شدن روند مبتلایان در برخی شهرها هشدار داده‌اند. بنابراین در کنار آمار امیدوارکننده کاهش مرگ در روز گذشته، باید روند مبتلایان در روزهای اخیر نیز مورد توجه سیاست‌گذاران قرار گیرد. در مجموع با احتساب آمار روز قبل میزان کل مبتلایان به رقم ۹۰ هزار و ۴۸۱ نفر رسید، همچنین میزان کل فوتی‌ها نیز ۵ هزار و ۷۱۰ نفر ثبت شد.

گذر مبتلایان از ۹۰ هزار

وزارت بهداشت و درمان روز گذشته میزان مبتلایان را ۱۱۵۳ نفر گزارش کرد. آمار روزانه نسبت به روز ۶ اردیبهشت افزایش ۲درصدی را ثبت کرده است. این سومین روز متوالی است که آمار میزان مبتلایان روزانه از هزار و ۱۰۰ نفر کمتر نشده است. به نوعی می‌توان عنوان کرد که کاهش بیشتر آمار مبتلایان با مقاومت روبه‌رو شده است. به نظر می‌رسد که افزایش رفت و آمدها و کاهش محدودیت‌ها در ثابت ماندن این آمار موثر بوده است. بنابراین در سه روز اخیر، روند نزولی و پله‌ای آمار مبتلایان متوقف شده است. اگرچه آمارها در هفته‌های اخیر همواره نزولی بوده، اما همواره کارشناسان نسبت به تغییر روند این آمار هشدار می‌دهند. اگر میزان مبتلایان روزانه در روزهای آینده افزایش یابد، می‌تواند یک هشدار برای سیاست‌گذاران برای افزایش محدودیت‌ها تلقی شود. در مجموع با آمار روز گذشته، میزان مبتلایان به کرونا به رقم ۹۰ هزار و ۴۸۱ نفر رسید. با این آمار ایران از لحاظ بیشترین مبتلایان در رده هشتم دنیا قرار گرفته است. ترکیه با آمار ۱۰۷ هزار نفر مبتلا بالای ایران قرار دارد. چین نیز با آمار ۸۲ هزار نفری یک پله پایین‌تر از ایران. در این جدول، آمریکا با شناسایی ۹۶۰ هزار مبتلا در رتبه اول قرار دارد و پس از آن اسپانیا با رقم ۲۲۳ هزار نفر رتبه دوم را ثبت کرده است. همچنین در ایتالیا نیز ۱۹۵ هزار مبتلا به کرونا شناسایی شده است. در مجموع تا روز گذشته حدود ۳ میلیون مبتلا به کرونا در دنیا شناسایی شده‌اند. از این رقم حدود ۲۰۳ هزار مبتلا فوت کردند، که نشان می‌دهد نسبت فوتی‌ها به کل مبتلایان در دنیا ۷/ ۶ درصد است. البته به نظر بسیاری از کارشناسان، رقم قابل توجهی از مبتلایان به کرونا شناسایی نشده‌اند، زیرا اکثر مبتلایان به کرونا علامت خاصی ندارند.

افت میزان فوتی‌ها

روز گذشته، میزان فوتی‌های روزانه در ایران ۶۰ نفر گزارش شد، در روز ۵ اردیبهشت میزان فوتی‌ها ۹۳ نفر و در روز ۶ اردیبهشت این رقم ۷۶ نفر ثبت شده بود. بنابراین طی سه روز اخیر، روند نزولی فوتی‌ها کاهش قابل توجهی را ثبت کرده است. رقم فوتی‌های روز گذشته از ۲۰ اسفند سال قبل کمترین سطح بوده است. همچنین در ۱۳ روز اخیر، میزان فوتی‌ها همواره دو رقمی گزارش شده است. در سال جاری، میانگین فوتی‌های روزانه معادل ۱۱۶ نفر بوده است، که آمارهای دو هفته اخیر کمتر از این میانگین بوده است. در مجموع میزان کل فوتی‌های ایران بر اثر کرونا به رقم ۵۷۱۰ نفر رسیده است. همچنین نسبت کل فوتی‌ها به مبتلایان در ایران ۳۱/ ۶ درصد بوده که نسبت به میانگین جهانی در سطح کمتری قرار دارد. البته در برخی از کشورها که سطح بالایی از آزمایش را دارند، این نسبت حتی زیر یک درصد نیز بوده است. براساس آمارهای وزارت بهداشت، در حال حاضر در ایران ۳ هزار و ۷۹ نفر در وضعیت شدید بیماری قرار گرفته‌اند. این رقم نیز نسبت به روز قبل از آن، کاهش ۱۷ نفری را ثبت کرده است. بخشی از این بیماران، از بیماران مرخص شده و برخی دیگر، فوت شده‌اند.

افزایش تست‌های روزانه

براساس آمار در روز گذشته، میزان تست‌های انجام شده ۱۱ هزار و ۲۳۸ آزمایش بوده است. این رقم نسبت به دو روز قبل از آن افزایش یافته است. براساس آمارهای روز گذشته در مجموع میزان کل تست‌های انجام شده در ایران معادل با ۴۲۱ هزار و ۳۱۳ نفر بوده است. در اردیبهشت‌ماه به‌طور متوسط در هر روز ۱۱ هزار و ۳۰۰ تست کرونا انجام شده است. روز گذشته، نسبت افراد مبتلا به کرونا به کل تست‌های انجام شده معادل با ۲۶/ ۱۰ درصد بوده است. به بیان دیگر، از هر ۱۰ نفر مورد آزمایش تنها جواب یک نفر مثبت بوده است. آمار کل نیز نشان می‌دهد که نسبت افراد مبتلا به کرونا به کل آزمایش‌های صورت گرفته در ایران به رقم ۵/ ۲۱ درصد رسیده است. در ایران به ازای هر یک میلیون نفر، حدود ۵ هزار تست انجام گرفته است، این رقم برای ترکیه معادل با ۱۰ هزار و ۳۰۰ نفر بوده است. انتظار می‌رود که با افزایش قدرت آزمایش‌گیری در کشور، میزان افراد تست شده در روزهای آینده افزایش یابد. براساس آمارهای جهانی در ایران به ازای هر یک میلیون نفر، ۱۰۷۷ تن به کرونا مبتلا شده‌اند و از هر یک میلیون نفر، ۶۸ تن فوت کرده‌اند. این رقم در بسیاری از کشورهای پیشرفته بالاتر بوده است. به‌عنوان مثال در آمریکا به ازای هر یک میلیون نفر، ۱۶۴ نفر فوت کرده‌اند. در اسپانیا این رقم به ۴۹۰ نفر و در ایتالیا به ۴۳۶ نفر می‌رسد. در ترکیه که میزان ابتلای بیشتری نسبت به ایران دارد، این رقم معادل با ۳۲ نفر بوده است. در چین و روسیه این رقم بسیار پایین بوده و ۳ و ۵ نفر گزارش شده است. در هند نیز این رقم تنها ۶/ ۰ درصد بوده است. از این حیث و با توجه به این آمار، می‌توان کشورهای پرجمعیت چین و هند را در کنترل این بیماری از نظر مرگ و میر، یک نمونه موفق دانست.

 

06-01