احتمال اعمال مجدد محدودیت‌ها

درهمین ارتباط روز پنج‌شنبه، علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران اعلام کرد که میزان بیماران بستری در بخش‌های عادی و ویژه نسبت به روز‌های گذشته یک و نیم درصد رشد را نشان می‌دهد که عدد قابل توجهی نیست، اما نشان دهنده یک افزایش شیب ملایم است. او درعین حال هشدار داد: حضور پرتراکم شهروندان تهرانی می‌تواند افراد را در معرض خطر قرار دهد و به دلیل آلوده بودن سطوح سبب افزایش تعداد بیماران و سرعت بیشتر سرایت شود، چرا که این بیماری چهره فریبنده‌ای دارد و می‌تواند به راحتی ایجاد طغیان‌های نوین کند. زالی همچنین گفت: هنوز با خاموشی این بیماری روبه‌رو نیستیم و بیماران جدید بستری شده نشان دهنده سیر مستمر این بیماری در تهران است. زالی در ادامه با اشاره به افزایش ۱۱ درصدی بهبودیافتگان در بیمارستان‌های کلان شهر تهران، تاکیدکرد: چنانچه ترددهای غیرضروری در سطح شهر افزایش یابد ممکن است با افزایش آمار مواجه شویم. به گزارش خبرگزاری فارس، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران با بیان اینکه ناقلان بدون علامت، گروه‌های پرخطر انتشار بیماری کرونا محسوب می‌شوند، افزود: حتی در افرادی که از بیمارستان‌ها هم مرخص می‌شوند، درمان قطعی سه تا چهار هفته زمانبر خواهد بود. زالی همچنین از بستری شدن۵۸ هزار تن از ابتدای شیوع کرونا در تهران خبرداد.

هشدار استاندار

انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران نیز گفت: اگر روند روزهای اخیر در استان ادامه یابد و شرایط موج بیماری صورت پذیرد همه گشایش‌هایی که صورت گرفته، لغو و نسبت به اِعمال محدودیت‌ها اقدام می‌شود. وی درباره افزایش ترددهای جاده‌ای و شهری در استان تهران اظهار کرد: ترافیک روزهای اخیر به میزان ۷۵درصد روزهای مشابه سال گذشته رسیده است که قابل توجه است. به گزارش انتخاب، استاندار تهران به ترافیک زیاد این روزها اشاره کرد و افزود: رفت و آمدها و استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی مثل مترو و اتوبوس بیش از آن ظرفیتی است که توصیه به فاصله‌گذاری اجتماعی می‌شود و به دلیل حجم بالای مسافر قابل انجام نیست. بندپی این وضعیت را خطرناک دانست و اضافه کرد: باید شرایطی فراهم شود تا کسانی که کار ضروری و واجب ندارند خانه ماندن را بر بیرون رفتن ترجیح دهند.   همزمان با به صدا درآمدن زنگ خطر درتهران، محمدرضا ظفرقندی رئیس کل سازمان نظام پزشکی نیز درنامه‌ای به رئیس‌جمهوری نسبت به هرگونه تعجیل در بازگشایی غیرضروری و غیرقابل‌کنترل مکان‌های تجمعی از قبیل اماکن مذهبی، مدارس و دانشگاه‌ها هشدار داده واعلام کرده که این کار منجر به هدر رفتن زحمات گذشته و فرسودگی کادر درمانی کشور خواهد شد.

آمار نگران‌کننده برخی شهرها

درکنار برخی نگرانی‌ها ازاحتمال افزایش مجدد آمار مبتلایان کرونا در تهران، محمدرضا قدیر رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز نسبت به پیک دوم کرونا درقم ابراز نگرانی کرده وگفت: اگر پیک کنترل‌شده و روند نزولی ایجاد شده کرونا در استان را رها کنیم، دوباره ازنظر اپیدمی با پیک دومی مواجه می‌شویم که ممکن است شدیدتر باشد. علی اکبری نماینده مردم شیراز درمجلس هم درباره وضعیت شیوع بیماری کرونا در استان فارس و کنترل این بیماری گفت: در استان فارس تا ۷ - ۸ روز گذشته بیماری کرونا به خوبی کنترل شده بود اما بعداز اینکه منع رفت و آمدها آزاد شد و ترددها صورت گرفت، سیر مبتلایان به کرونا در این استان زیاد شد. اودرگفت‌وگوبا «ایلنا» گفت که روند شیوع بیماری کرونا در استان فارس طی ۱۰ روز گذشته سیر صعودی داشته است.

کاهش مرگ روزانه درکشور

به‌رغم این هشدارها و نگرانی‌ها سعید نمکی وزیر بهداشت روز پنج‌شنبه پس از برگزاری دومین جلسه ویدئو کنفرانس با دبیرکل سازمان جهانی بهداشت گفت: به وزرای بهداشت جهان اعلام کردیم که مرگ‌های روزانه ناشی از کرونا طی سه هفته به یک سوم و موارد ابتلای مثبت به این ویروس به ۴۰ درصد رسیده که این برای جمهوری اسلامی ایران در شرایط سخت تحریم، یک افتخار است.

وضعیت عادی نیست

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت نیز روز گذشته گفت: هیچ استانی در وضعیت قرمز نیست اما هشدارها به قوت خود باقی است. وضعیت عادی نیست و همچنان رعایت بهداشت فردی، اجتماعی و فاصله‌گذاری اکیدا توصیه می‌شود. وی در ادامه گفت: امروز موارد شناسایی شده سرپایی بیشتر از موارد بستری تشخیص داده شده است. به این ترتیب موارد ابتلای جدید شناسایی شده، حال عمومی بهتری داشته‌اند.

خوزستان درمیان استان‌های آمار پایین

ازسوی دیگر ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه روند ابتلا به ویروس کرونا در کشور سیر نزولی دارد گفت: هیچ استانی در کشور وضعیت قرمز ندارد. وی افزود:در هفته‌های گذشته دربسیاری از استان‌ها روند نزولی بیماری را شاهد بودیم که نتیجه اقدامات مناسب در فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت بهداشت فردی بوده است. حریرچی همچنین گفت:خوزستان با عملکرد مطلوب مدیریت استان و تلاش‌های مدافعان سلامت در دانشگاه علوم پزشکی اهواز جزو پنج استان آمار پایین مبتلایان به کرونا در کشور است.

اعلام شروط بازگشایی سینماها

درهمین حال فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران با اشاره به اهمیت صیانت از سلامت افرادی که به سینما مراجعه می‌کنند، بر لزوم تدوین یک شیوه‌نامه اجرایی و متناسب با نگاه کاهش خطر در این باره تاکید کرد. زالی در نشستی با اعضای هیات‌مدیره خانه سینما، تاکید کرد: در این شیوه‌نامه باید به تهویه هوا، نحوه فروش بلیت و نشاندار کردن صندلی‌ها، فاصله‌گذاری‌ها، کاهش زمان حضور افراد برای نمایش فیلم، تنظیف و ضدعفونی کردن سینما بین سانس‌ها، عدم‌مصرف مواد غذایی در سینما، استفاده از ابزار کنترلی مثل تب‌سنجی و محدودیت سنی توجه شود.

فوت ۹۳ نفر دیگر

آخرین آمارابتلا به ویروس کرونا درکشور نیز روز گذشته ازسوی وزارت بهداشت اعلام شد. براین اساس کرونا جان ۹۳ نفر دیگر را در ایران گرفت وبه این ترتیب تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۵۵۷۴ نفر رسید. به گزارش «ایرنا» کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر (پنجم اردیبهشت) بر اساس گزارش آزمایشگاه‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی ۱۱۶۸ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد و با در نظر گرفتن موارد جدید، مجموع بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ در کشور به ۸۸ هزار و ۱۹۴ نفر رسید. وی اظهار کرد: بر اساس این گزارش‌ها تاکنون ۶۶ هزار و ۵۹۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ در کشور بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده‌اند که حدود ۷۵ درصد مبتلایان است. ۳۱۲۱ نفر از این بیماران نیز در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.