گذر از رقم ۸۰ هزار نفر

به گزارش آمارهای وزارت بهداشت، آمارهای فوتی‌ها و مبتلایان کرونا تا تاریخ ۳۰ فروردین ماه اطلاع‌رسانی شده است. در روز گذشته، ۱۳۷۴ نفر به میزان مبتلایان در کشور افزوده شد. این رقم، نسبت به آمار روز قبل با ۱۴۹۹ نفر، کاهش ۸ درصدی را ثبت کرده است. براساس این آمارها، آمار مبتلایان به رقم ۸۰ هزار نفر و ۸۶۸ نفر رسیده و احتمالا در دو روز، آمارهای ابتلا در کشور ما از کشور چین بیشتر خواهد شد. ایران از لحاظ مبتلایان، هفتمین کشور دنیا محسوب می‌شود. پس از ایران، ترکیه با آمار ۷۸ هزار و ۵۴۶ نفر قرار دارد و احتمال دارد در روزهای آینده، از ایران و چین نیز آمار بیشتری ثبت شود. یکی از سوالاتی که مطرح می‌شود، این است که آیا کشورهایی که میزان بالایی از افراد در آن شناسایی می‌شود وضعیت بدتری دارند؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد بسیاری از کشورها درصد قابل‌توجهی از افراد را مورد آزمایش قرار دادند؛ در نهایت میزان مبتلایان نیز در این کشورها بیشتر بوده است. به نظر نمی‌رسد درصد فوتی‌های این بیماری در کشورهای مختلف تفاوت قابل توجهی داشته باشد. مهم‌ترین موضوعی که بین کشورها تفاوت ایجاد کرده است، میزان شناسایی افراد مبتلا به بیماری است. در ایران، بیشترین رقم شناسایی افراد در روز یازده فروردین ماه بوده که ۳ هزار و ۱۸۶ نفر شناسایی شده است؛ این رقم پس از آن با یک شیب ملایم در حال کاهش قرار گرفت تا اینکه در روز گذشته میزان مبتلایان روزانه از رقم ۱۴۰۰ نفر نیز کمتر گزارش شده است. حال برخی پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که این بیماری می‌تواند تا انتهای اردیبهشت ماه مهار شود. از سوی دیگر، برخی کارشناسان معتقدند که این بیماری در ماه‌های آینده نیز وجود دارد و دوباره در پاییز و زمستان سال بعد روند افزایشی را ثبت خواهد کرد. درحال‌حاضر بسیاری از پژوهشگران به‌دنبال واکسن و دارویی‌هایی هستند که این بیماری را در سال آینده کنترل کنند. درحال‌حاضر کشور آمریکا با ۷۱۰ هزار بیمار کرونایی و ۳۷ هزار فوتی در راس کشورها قرار گرفته است. همچنین اسپانیا نیز با ۱۹۰ هزار مبتلا آمار ۲۰ هزار فوتی را ثبت کرده است. ایتالیا نیز با ۱۷۲ هزار مبتلا، ۲۲ هزار فوتی را ثبت کرده است.

روند نزولی فوتی‌ها شدت گرفت

در آمارهای روز گذشته، میزان فوتی‌های روزانه معادل ۷۳ نفر در روز گزارش شده است. این رقم نشان می‌دهد درحال‌حاضر، فوتی‌های روزانه به شکل قابل توجهی کاهش یافته است. در روز ۲۹ فروردین ماه، تعداد فوتی‌های روزانه معادل ۸۹ نفر گزارش شده است. با این رقم کاهش روزانه فوتی‌ها به میزان ۱۸ درصد ثبت شده است. این رشد کاهشی از ابتدای آمارهای وزارت بهداشت بی سابقه بوده است. با این رقم، میزان کل فوتی‌ها به رقم ۵ هزار و ۳۱ نفر رسیده است. رشد هفتگی میزان فوتی‌ها در روز گذشته به میزان ۱/ ۲ درصد بوده که نسبت به روز قبل از آن کاهش ۲/ ۰ واحد درصدی را ثبت کرده است. ایران از لحاظ بیشترین فوتی نیز در رده هفتم، قرار گرفته است. درحال‌حاضر میزان کل فوتی‌های دنیا حدود ۱۵۰ هزار نفر، گزارش شده است. با این آمار حدود ۳/ ۳ درصد از کل فوتی‌های دنیا مربوط به ایران است. به نظر می‌رسد این روند با توجه به کاهش شیوع بیماری در ایران و افزایش مبتلایان در سایر کشورها تغییر کند. از سوی دیگر، این احتمال وجود دارد که در فصول آتی، کشورهای آمریکای جنوبی بیشتر درگیر این بیماری شوند. اگرچه برخی از کارشناسان معتقدند که گرمای هوا اثری بر بیماری نخواهد داشت، اما بررسی‌های تلویحی نشان می‌دهد که در ماه‌های پیش، کشورهای نیمکره شمالی زمین بیشتر تحت تاثیر این بیماری قرار گرفته‌اند. در ایران با توجه به آمارهای فوتی‌ها و مبتلایان در روز گذشته، نسبت فوتی به مبتلایان روزانه به رقم ۳/ ۵ درصد رسیده است. از سوی دیگر، رقم کل فوتی‌ها به مبتلایان در ایران معادل با ۲۲/ ۶ درصد بوده است. این رقم در هفته اول فروردین ماه در سطح ۹/ ۷ درصد بوده است. با توجه به کاهش میزان فوتی‌ها این رقم در روزهای اخیر کاهش یافته است. برخی از کشورها با توجه به سطح بالای شناسایی این رقم را در سطح کمتر از ۳ درصد گزارش کرده‌اند.

رابطه مبتلایان با آزمایش‌های صورت‌گرفته

یکی دیگر از آمارهایی که وزارت بهداشت به‌صورت روزانه اعلام می‌کند، تعداد تست‌های انجام‌شده است. براساس آمارهای روز گذشته تعداد کل تست‌های انجام شده ۳۳ هزار و ۱۳۷ آزمایش بوده است. با این رقم نسبت کل افراد مثبت به کل افراد تست شده به رقم ۵/ ۲۴ درصد رسیده است. به این معنی که از هر ۴ نفر یک نفر مثبت شده است. از سوی دیگر، آمارها نشان می‌دهد که میزان آزمایش‌های صورت‌گرفته در روز قبل معادل با ۱۰ هزار و ۲۵۸ نفر بوده است. این رقم، در روز گذشته نیز در حد ۱۱ هزار نفر بوده است. به‌نظر می‌رسد کاهش تست‌های صورت‌گرفته به این دلیل است که مراجعات برای دریافت تست کاهش یافته است. در روز گذشته میزان مبتلایان به کل آزمایش‌های صورت‌گرفته نیز ۳/ ۱۳ نفر ثبت شده است. این رقم نسبت به روز قبل کاهش ۲ واحد درصدی را ثبت کرده است. براساس گزارش وزارت بهداشت، ۱۲۶ آزمایشگاه روزانه در کشور وجود دارد. از این آزمایشگاه‌ها ۴۰ آزمایشگاه مربوط به بخش خصوصی است. برخی از کشورها با افزایش ظرفیت آزمایشگاهی خود به دنبال مهار این بیماری با آزمایش‌های گسترده هستند. در این زمینه کره‌جنوبی و آلمان دو تجربه موفق محسوب می‌شوند و احتمال دارد این شیوه به یکی از راه‌های مهار بیماری در کشورهای توسعه یافته تبدیل شود.

 

06-01