این آمارها تایید می‌کند که روند مبتلایان و فوتی‌ها در روزهای اخیر روند نزولی را ثبت کرده است. اگرچه برخی معتقدند که افزایش فعالیت‌های اقتصادی در روزهای آینده این روند را می‌تواند با خطر روبه‌رو کند، اما این روند در آمارها با تاخیر منعکس می‌شود. بر اساس آمارها، روند کاهشی در دو هفته اخیر، بیشتر به دلیل عملکرد مثبت در فاصله‌گذاری اجتماعی در دو هفته نخست سال است و اصولا اثر هر تغییر رفتار اجتماعی با دو هفته تاخیر در آمارهای کرونا ثبت می‌شود. بنابراین اگرچه آمارهای کاهشی می‌تواند یک گزینه مثبت محسوب شود، اما نباید از شرایط فاصله‌گذاری اجتماعی در شرایط کنونی غافل شد. نکته دیگر این است که در روز گذشته، تعداد تست‌های انجام شده کاهش یافته بود و این موضوع نیز می‌تواند سطح مبتلایان را کمتر از حد معمول قرار دهد.

تداوم کاهش رقم مبتلایان

آخرین آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد که روز گذشته میزان مبتلایان به رقم ۱۴۹۹ نفر رسیده است. این رقم در حالی است که روز قبل از آن، آمار کل مبتلایان رقمی معادل ۱۶۰۶ نفر گزارش شده بود. این موضوع نشان می‌دهد که میزان کل مبتلایان طی یک روز به میزان ۶/ ۶ درصد کاهش یافته وروند نزولی را ثبت کرده و طی ۲۵ روز اخیر کمترین مقدار بوده است.

آخرین بار در ۴ فروردین سال جاری میزان مبتلایان به کمتر از ۱۵۰۰ نفر طی یک روز رسیده بود. در روزهای اخیر، روند مبتلایان در اکثر روزها نزولی بوده است، اما در برخی روزها مانند ۲۸ فروردین به میزان مبتلایان افزوده شد، اما در مجموع میزان کل مبتلایان در حالت نزولی قرار گرفته است. به‌طور مثال، از ۱۳ تا ۲۹ فروردین در سال جاری میزان مبتلایان روزانه نصف شده است. البته نکته‌ای که باید در نظر گرفته شود، این است که این میزان ابتلای روزانه بر اساس چه مقدار تست بوده است. زیرا امکان دارد که افزایش قدرت تست‌ها باعث شود میزان شناسایی مبتلایان نیز بیشتر از قبل شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از کشورها در هفته‌های اخیر قدرت تست‌گیری خود را افزایش داده‌اند. به‌عنوان مثال، در کشور ترکیه روزانه ۴۰ هزار تست انجام می‌شود و این موضوع باعث شده که میزان مبتلایان این کشور در روزهای اخیر با یک شیب صعودی افزایش قابل‌توجهی داشته است.

یکی از راهکارهایی که کارشناسان تاکید می‌کنند می‌توان روند بیماری را کنترل کرد، گسترش تست‌های روزانه است. در حالی که در روزهای ابتدایی شناسایی بیماری در ایران، میزان تست‌های روزانه کمتر از ۳۰۰ عدد در روز بود، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که این رقم در روزهای اخیر به‌طور متوسط حدود ۱۰ هزار نفر بوده است. با آمار روز گذشته میزان کل مبتلایان به رقم ۷۹ هزار و ۴۹۴ نفر رسیده است. با این آمار رشد هفتگی میزان فوتی‌ها در روز گذشته به رقم ۲/ ۲ درصد رسیده است. این رقم نسبت به آمار ۲۸ فروردین ماه کاهش ۲/ ۰ درصدی را ثبت کرده است.

نزول فوتی‌ها به کمتر از ۹۰ نفر

بر اساس آمارهای منتشر شده میزان فوتی‌های روزانه در روز گذشته به رقم ۸۹ نفر رسیده است. آخرین بار که میزان فوتی‌های روزانه کمتر از ۹۰ نفر گزارش شده است، ۲۴ اسفند بوده است. بر اساس آمارهای گزارش شده کل فوتی‌ها در روز گذشته مجموعا به رقم ۴ هزار و ۹۸۵ نفر رسیده است.

بر اساس این آمارها میزان کل فوتی‌ها به کل مبتلایان روزانه به رقم ۹/ ۵ درصد رسیده است، این در حالی است که در روز ۲۸ فروردین ماه سال جاری این رقم ۷/ ۵ درصد گزارش شده بود. همچنین بر اساس کل آمارهای منتشر شده نسبت کل فوتی‌ها به مبتلایان به رقم ۲۴/ ۶ درصد رسیده است. این رقم در بسیاری از کشورها که تست گسترده دارد، حتی زیر دو درصد نیز گزارش شده است. این موضوع نشان می‌دهد که در صورت افزایش قدرت تست در داخل کشور نیز این روند کاهش خواهد یافت. در روزهای اخیر، هم از سطح مبتلایان و هم از سطح فوتی‌ها کاسته شده و در نتیجه با توجه به تغییر همسوی صورت و مخرج، نسبت میزان فوتی‌ها به مبتلایان تغییر قابل توجهی نداشته است.

روند تغییرات در آزمایش‌ها

بر اساس آمارهای ارائه شده در روز گذشته میزان کل آزمایش‌های صورت گرفته، رقمی معادل با ۳۱۹ هزار و ۸۷۹ نفر ثبت شده است. با این آمار، رقم کل مبتلایان به تعداد تست‌های انجام شده در روز گذشته ۷/ ۱۵ درصد بوده است. این در حالی است که در روز ۲۷ فروردین این رقم به ۷۶/ ۱۲ درصد نیز رسیده بود. همچنین در ۲۸ فروردین ماه این رقم به میزان ۴/ ۱۴ درصد ثبت شده است.

این موضوع نشان می‌دهد که وضعیت آمارهای مبتلایان نسبت به تست‌های انجام شده در سه روز اخیر روند صعودی داشته است. در روز ۲۹ فروردین ماه میزان کل تست‌های روزانه ۹ هزار و ۵۰۰ عدد گزارش شده است. این در حالی است که در ۲۸ فروردین ماه کل تست‌های انجام شده ۱۱ هزار و ۱۳۶ مورد بوده است. بنابراین می‌توان عنوان کرد که یکی از دلایل کم بودن میزان مبتلایان در روز گذشته کاهش قدرت تست بوده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که با این آمار نسبت کل مبتلایان به تست‌های انجام شده به رقم ۸/ ۲۴ درصد رسیده است. این موضوع به این معنی است که حدود یک چهارم از میزان افراد تست شده با جواب مثبت روبه‌رو شده‌اند. البته برخی از کارشناسان معتقدند که تست‌های مربوط به کرونا تا ۳۰ درصد امکان خطا دارد. به همین دلیل احتمالا می‌توان گفت که میزان کل مبتلایان باید رقمی بیشتر از آمارهای کنونی باشد.

به نظر می‌رسد که در شرایط کنونی، مهم‌ترین موضوع شناسایی افرادی است که نسبت به این بیماری آنتی بادی دارند و این افراد برای حضور در شرایط کاری، مشکلی نخواهند داشت. از سوی دیگر، بسیاری از کشورها هنوز به شرایط عادی برای کسب و کارهای اقتصادی بازنگشته‌اند، این در حالی است که وضعیت کاری در روزهای اخیر در ایران متفاوت از شرایط کرونایی کل دنیا است. به نظر می‌رسد که باید شرایط برای فعالیت‌های اقتصادی به گونه‌ای مهیا شود که این روند نزولی در میزان مبتلایان در روزهای آینده نیز تداوم داشته باشد، در غیر این‌صورت وضعیت سخت‌تر می‌شود.

 

06-01