رئیس‌کل بانک‌مرکزی گفت: تعداد بانک‌های عامل مجری طرح گام نیز برای تقویت این سازوکار تامین مالی غیرتورمی افزایش پیدا کرد. او در بخش دیگری از نوشته خود تاکید کرد: در زمینه سیاست پولی و توسعه عملیات بازار باز، شیوه‌نامه قرارداد خرید مجدد (Repo) و قرارداد خرید معکوس(Reverse-Repo) که برای اولین‌بار در ایران اجرا می‌شود را تصویب کردیم و ان‌شاءالله عملیات بازار باز امسال با روند تعمیق بازار بدهی توسعه‌یافته و هدف کنترل سود بانکی و تورم را با این ابزار مهم سیاست پولی پی می‌گیریم. همتی افزود: در بخش سیاست ارزی، برنامه‌ریزی لازم جهت تامین به موقع ارز کالاهای اساسی از روش‌ها و کانال‌هایی که در دسترس بانک‌مرکزی و بخش‌خصوصی است را انجام دادیم. برنامه ما تداوم جدی روند مدیریت علمی و بدون هیجان بازار ارز در سال جدید است. همتی در پایان تاکید کرد: امیدوارم با اقدامات در دست اجرا، چنانکه قبلا هم گفته‌ام، ادامه ثبات و پایداری در اقتصاد فراهم شده و مسیر رشد اقتصادی هموار شود.

  آمادگی بانک مرکزی برای اجرای گسترده عملیات بازار باز

همچنین در یک پست اینستاگرامی عبدالناصر همتی درخصوص آمادگی بانک مرکزی برای اجرای گسترده عملیات بازار باز به‌منظور کمک به دولت و غلبه بر مشکلات اقتصادی مطلبی را منتشر کرد.   درجه اثرگذاری هر سیاست اقتصادی بستگی مستقیم به ابزارهایی دارد که در اختیار سیاست گذار است. در یک سال و نیم گذشته، بانک مرکزی با شناخت و آگاهی از دستاوردهایی که بانک‌های مرکزی دنیا در مدیریت سیاست پولی و ارزی داشته‌اند، به‌صورت پیوسته مجموعه‌ای از ابزارها را طراحی و‌ پس از تصویب مراحل قانونی در سبد ابزارهای خود قرار داد.هدف از این ابزارسازی، کنترل نوسانات اقتصادی، کنترل تورم و کمک به رشد پایدار اقتصادی بوده است.

در شرایط سخت، بانک‌های مرکزی دنیا در خط مقدم قرار دارند و با کاهش نرخ‌های بهره و خرید اوراق دولتی به کمک سیاست‌گذاری مالی آمده و به نجات اقتصاد کمک می‌کنند.مسیر انجام این دو از طریق کریدور نرخ سود بین بانکی و اجرای عملیات بازار باز است.خوشبختانه این دو ابزار پولی نه‌تنها در سال گذشته طراحی شد، بلکه عملیاتی نیز شد. هرچند برخی بر عدم آمادگی پیش‌شرط‌ها تاکید می‌کردند، ولی امروز مشخص شده که برنامه بانک مرکزی به‌موقع و به درستی طراحی و اجرا شده است و همان ناقدان نیز امروزه خود، خواهان استفاده بانک مرکزی از این ابزارها هستند.برای چندمین‌بار تاکید می‌کنم که بانک مرکزی آماده استفاده گسترده از عملیات بازار باز برای کمک به دولت در مواجهه با مشکلات و کمک به رشد اقتصاد است. دولت با انتشار اوراق، نه تنها می‌تواند نیازهای خود را پوشش دهد، بلکه به اصلاح ترازنامه بانک‌ها نیز کمک می‌کند. بانک مرکزی، آماده ادامه حضور فعال در بازار بین بانکی و مدیریت نرخ سود بین بانکی و نقدینگی است.