تعداد فوتی‌ها در روز به رقم ۹ رسیده که نسبت به روز قبل افزایش ۵/ ۱۲ درصدی را تجربه کرده است. نسبت کل تعداد فوتی‌ها به مبتلایان به رقم ۳/ ۷ درصد رسیده که با توجه به افزایش شناسایی مبتلایان به رقم استاندارد جهانی (۲ درصد) نزدیک می‌شود. همچنین نسبت فوتی‌ها به مبتلایان جدید در روز ۱۰ اسفند به رقم ۴/ ۴ درصد رسیده است.

اعلام آمار جدید

آمارهای روز گذشته وزارت بهداشت نشان می‌دهد در ۲۴ ساعت منتهی به ساعت ۱۳ روز ۱۰ اسفند، ۲۰۵ مورد جدید به بیماری کرونا (کووید ۱۹) در کشور شناسایی شد و ۹ تن از هموطنان نیز جان باختند. با این آمار،‌ در مجموع تاکنون ۵۹۳ نفر مبتلای قطعی این بیماری شناسایی شده‌اند که از این تعداد در کل ۴۳ نفر نیز فوت کرده‌اند. سخنگوی وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد که ۱۲۳ نفر نیز از مبتلایان بهبود یافته‌اند. اما آمارهای جدید که از سوی وزارت بهداشت ارائه شده است، چه معنایی دارد؟

رشد ۴۳ درصدی مبتلایان

بر اساس آمارها در ۱۰ اسفند ۲۰۵ نفر به آمار مبتلایان اضافه شده است و این میزان افزایش از ابتدای آماردهی بی سابقه بوده است. این میزان مبتلایان ۴/ ۱ برابر آمار ۹ اسفند ماه است. به عبارت دقیق تر آمارها نسبت به روز قبل ۴۳ درصد رشد داشته است. همچنین آمار نسبت به دو روز قبل،‌یعنی ۸ اسفند ماه دو برابر شده است. در روز ۸ اسفند تعداد مبتلایان ۱۰۶ نفر گزارش شده بود. این موضوع می‌تواند دو دلیل اصلی داشته باشد: نخست اینکه میزان شیوع مبتلایان در روز ۱۰ اسفند بسیار زیاد شده است. دلیل دوم نیز این است که توانایی شناسایی مبتلایان نسبت به قبل افزایش یافته است. به نظر می‌رسد که با توجه به افزایش امکانات و آگاهی بخشی بیشتر نسبت به این بیماری، گزینه دوم محتمل‌تر است و سطح شناسایی نسبت به روزهای قبل بهتر شده است. از سوی دیگر، با توجه به افزایش دسترسی به کیت‌های آزمایشگاهی، احتمال دارد که این روند در روزهای آتی نیز وجود داشته باشد. نکته دیگر در آمارهای مبتلایان، افزایش سطح بیماران در پایتخت است. حدود ۲۵ درصد از آمار مبتلایان در تهران روی داده و این رقم نسبت به سایر شهرها بیشتر بوده است. البته این نیز می‌تواند به این دلیل باشد که امکانات تشخیص این بیماری در پایتخت نسبت به سایر استان‌ها بهتر بوده است. از سوی دیگر، با توجه به جمعیت بالای پایتخت، این روند دور از انتظار نیست. در آمارهای روز گذشته ۱۱ درصد مربوط به استان گلستان و ۱۰ درصد نیز مربوط به استان قم بوده است. در نتیجه سه استان، تهران، گلستان و قم بیشترین سهم را در ابتلایان جدید دارند.

رشد ۵/ ۱۲ درصدی آمار مرگ

نبض دیگر این گزارش، آمارهای مربوط به مرگ بر اساس ابتلا به این بیماری است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در ۱۰ اسفند ماه، ۹ نفر به آمار فوتی‌های کرونا در کشور اضافه شده است. در مجموع تا این روز، ۴۳ نفر در کشور به دلیل ابتلا به این بیماری درگذشتند. اما آمار جدید فوتی‌ها چه اطلاعاتی دارد؟ این بیشترین مقدار فوت بر اساس آمارها از ۳۰ بهمن سال جاری است. به بیان دیگر، سابقه نداشته که در یک روز ۹ نفر فوت کنند. این رقم در تاریخ ۸ اسفند معادل ۷ نفر و در تاریخ ۹ اسفند معادل ۸ نفر بود. این روند با توجه به افزایش سطح ابتلا طبیعی به نظر می‌رسد. رشد تعداد متوفیان در روز ۱۰ اسفند نسبت به روز قبل ۵/ ۱۲ درصد بوده است. این رقم در روز ۹ اسفند نسبت به روز قبل از آن ۳/ ۱۴ درصد رشد کرده بود. بنابراین با این آمار می‌توان گفت رشد روزانه متوفیان در دهمین روز از اسفند ماه کاهش یافته است. البته نسبت به میانگین روزهای اخیر، این روند صعودی بوده است. به‌طور مثال اگر آمار ۳ تا ۱۰ اسفند را در نظر بگیریم، میانگین تعداد فوتی‌ها به میزان ۱/ ۵ نفر بوده است. آمار ۹ نفر در روز هنوز نسبت به میانگین روزهای اخیر بالاتر بوده است و این موضوع نشان می‌دهد که فوتی‌های روز نهایی بالاتر از میانگین بوده و روند فوتی‌ها هنوز نسبت به میانگین کل بیشتر است. با توجه به شناسایی ۵۹۳ مبتلا به کرونا در کشور احتمال این موضوع وجود دارد که در روزهای اخیر میزان فوتی‌ها نیز افزایش یابد.

کاهش نسبت مرگ به ابتلا

آمارها در مجموع نشان می‌دهد میزان مبتلایان به رقم ۵۹۳ رسیده است که از این رقم ۴۳ نفر فوت کرده‌اند. به بیان دیگر، نسبت مرگ به ابتلا به رقم ۳/ ۷ درصد رسیده است. این رقم نسبت به روز قبل از آن کاهش ۵/ ۱ واحد درصدی را تجربه کرده است. این موضوع نشان می‌دهد به مرور با شناسایی تمام افراد مبتلا، می‌توان این نسبت را به سطح استاندارد دنیا که رقمی معادل ۲ درصد است، نزدیک کرد. به نظر می‌رسد این روند با توجه به شناسایی افراد در روزهای آینده نیز روند نزولی خود را ادامه دهد. نسبت مرگ به ابتلا در روز ۱۰ اسفند ماه سال جاری معادل ۴/ ۴ درصد بوده است. این رقم نیز برای ۹ اسفند معادل ۶/ ۵ درصد بوده است. بنابراین در مقیاس روزانه نیز نسبت مرگ و میر به ابتلا در هر روز نیز روند کاهشی را تجربه کرده است. در مجموع می‌توان عنوان کرد اگر چه هم آمار مرگ و ابتلا نسبت به روزهای قبل روند افزایشی داشته است، اما می‌توان عنوان کرد که هم میزان شناسایی افزایش یافته است و هم از سرعت مرگ روزانه نسبت به روزهای قبل کاسته شده است. اگرچه نمی‌توان هنوز گفت که در چه زمانی این روند کاهشی می‌شود، اما به نظر می‌رسد می‌توان امیدوار بود از هفته آینده تغییرات قابل کنترل باشد.

 

06-01

 

 

دستیار «کرونا» در پایتخت

تغییرکانون شیوع کرونا؟