تغییرکانون شیوع کرونا؟ منبع: تسنیم / ضدعفونی اماکن و معابر در قم

درهمین حال هرچند بنابر گزارش وزارت بهداشت تاکنون قم کانون اول شیوع ویروس کرونا و گیلان کانون دوم معرفی شده بود، اما روز گذشته کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، اعلام کرد که احتمالا استان گلستان با توجه به میزان شیوع و افرایش مبتلایان به کرونا به مرکز شیوع این بیماری تبدیل خواهد شد. او در ادامه از افزایش صعودی ویروس کرونا در ۳ استان گلستان، اصفهان و مرکزی خبر داد و گفت: در استان اصفهان و با توجه به نزدیکی به کاشان، به نظر می‌آید که تعداد مبتلایان در کاشان هم با یک شیب تند صعودی رو به افزایش است. همچنین در استان مرکزی هم با توجه به نزدیکی به قم به نظر می‌آید که تعداد موارد مشکوک به بیماری کووید ۱۹ در حال افزایش است. وزارت بهداشت روزجمعه نسبت به شیب صعودی این بیماری درهفته جاری هشدار داده و از مردم خواسته بود تااین هفته در منازل خود بمانند.

درهمین حال با افزایش سفر مردم به شمال کشور، وزارت بهداشت و نمایندگان استا‌ن‌های گیلان و مازندران از مردم خواسته‌اند تا در تعطیلات ناشی از شیوع کرونا به استان‌های شمالی ایران سفر نکنند.

گیلان ظرف روزهای گذشته پس ازقم به کانون دوم بیماری کرونا تبدیل شده و آمار ابتلا به کرونا در مازندران نیز سیر صعودی داشته است. درهمین راستا رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت روز گذشته از مردم خواست تا توصیه‌های وزارت بهداشت در زمینه محدود کردن سفرهای درون‌شهری و بین‌شهری و لغو هر سفر غیرضروری را جدی بگیرند.

جهانپور با بیان اینکه متاسفانه ظرف روزهای گذشته و به خصوص اوایل هفته قبل تعداد سفرها از برخی استان‌ها به مقصد برخی استان‌ها از جمله نوار شمالی کشور افزایش یافته بود، گفت: این امرقاعدتا روی سلامت مسافران و خانواده‌هایشان تاثیر منفی گذاشته است و حتی موجب ایجاد مشکلاتی در استان‌های مقصد خواهد شد. همزمان با اخبار مربوط به میزان ابتلای ایرانیان به ویروس کرونا، سازمان بهداشت جهانی ارزیابی خود را از خطر کرونا تغییر داده و احتمال سرایت ویروس کرونا به سراسر جهان را «بسیار بالا» اعلام کرده است؛ موضوعی که بالاترین سطح هشدار این نهاد وابسته به سازمان ملل محسوب می‌شود.

آخرین آمار

در ادامه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، روز گذشته رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی این وزارتخانه همچون روزهای گذشته آخرین آمار ابتلا و فوتی ناشی از ویروس کرونا جدید در کشور را اعلام کرد؛ آماری که به نظر می‌رسد سیر صعودی داشته است. کیانوش جهانپور دراین گزارش از افزایش مبتلایان قطعی کووید ۱۹ در ایران خبر داد و گفت: آخرین یافته‌های آزمایشگاهی در کل ۲۰۵ مورد جدید ابتلای قطعی به بیماری کووید ۱۹ را در کشور ظرف ۲۴ ساعت گذشته نشان می‌دهد که از این تعداد ۵۲ نفر در استان تهران، ۲۱ نفر در استان قم، ۱۷ نفر گیلان، ۲۲نفر گلستان، ۱۲ نفر اصفهان، ۱۸ نفر مرکزی، ۱۲نفر مازندران،  یک مورد خراسان رضوی، یک مورد ایلام، هشت مورد فارس، شش مورد آذربایجان‌شرقی، سه مورد اردبیل، هشت مورد البرز، چهار مورد سمنان، پنج مورد کردستان، شش مورد قزوین، چهار مورد خوزستان، یک مورد سیستان و بلوچستان، چهار مورد یزد بودند. به گزارش «ایسنا» وی گفت: متاسفانه از موارد جدید این بیماری ۹ تن نیز جان باختند. به گفته وی، درمجموع تا کنون ۵۹۳ نفر مبتلای قطعی این بیماری شناسایی شده‌اند که از این میان متاسفانه ۴۳ نفر فوت شده‌اند.رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت درگفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان همچنین گفت: تا به امروز ( روز شنبه )در بوشهر، کرمان و زنجان مبتلای قطعی نداشتیم؛ اما در روز‌های آینده در این استان‌ها موارد مثبت خواهیم داشت.

پاسخ به شایعات

جهانپور همچنین درباره شایعات منتشرشده دراین خصوص گفت: شایعه‌پردازی‌ها در رسانه‌های خارجی منتشر می‌شود و آنچه وزارت بهداشت به‌عنوان آمار قطعی ارائه می‌کند، بر اساس آخرین یافته‌های آزمایشگاهی است. تنها تفاوت آن با آزمایش‌های اولیه این است که در مواردی آزمایش اولیه شاید به همراه علائم برای شروع بیماری کافی است و اقدامات لازم در بیمارستان‌ها آغاز می‌شود؛ اما از نظر اپیدمیولوژیک این آمار وقتی با آزمایش‌های نهایی قطعی نشود، به‌عنوان کیس قابل ارائه در آمارهای رسمی نخواهد بود. به گزارش «ایرنا» وی ادامه داد: تعداد موارد مشکوک خیلی بیشتر از آن چیزی است که نتایج آزمایشگاهی به‌عنوان مبتلا به کووید ۱۹ نشان می‌دهد. ۱۰ تا ۱۵ درصد افراد به‌عنوان ابتلای قطعی به این بیماری محسوب می‌شوند و در بسیاری از موارد افراد به عفونت‌های حاد تنفسی دیگری مبتلا هستند و با تابلوی مشکوک تحت مراقبت قرار می‌گیرند. اینکه می‌گویند در یک بیمارستان ۵۰ یا ۱۰۰ نفر مشکوک بستری هستند، برخی از این افراد علائم شبه آنفلوآنزا دارند و خروجی یافته‌های آزمایشگاهی ۱۰ درصد موارد را تایید می‌کند.

آخرین وضعیت قم

اما آخرین خبرها از شهر قم حاکی از مراجعه ۳هزار قمی به مراکز درمانی برای تشخیص کرونا است. آن‌طور که علی ابزاره قائم‌مقام دانشگاه علوم پزشکی قم اعلام کرده است در روز جمعه ۴۹۰ نفر به مراکز درمانی قم مراجعه کردند که ۳۰۰ نفر از آنها چند ساعت تحت نظر بودند و مرخص شدند. در این بین حدود ۲۰۰ نفر هم بستری شدند. به گزارش «ایسنا» وی با ذکر این مطلب که ۳۰هزار نفر از سی‌ام بهمن‌ماه تاکنون به مراکز درمانی قم مراجعه و ۵۸۰ نفر نیز بستری شده‌اند، گفت: متاسفانه در این بین حدود ۲۰نفر تاکنون به دلیل ابتلا به کرونا در قم فوت کرده‌اند. وی گفت: کمبود تخت در استان داریم و تنها راهی که باید به آن توجه شود، طبق پروتکل who و متخصصان، قرنطینه خانگی است و اینکه مردم باید در خانه بمانند. به گزارش «ایسنا» قائم‌مقام دانشگاه علوم پزشکی استان قم همچنین از منع خروج افراد مشکوک به ویروس کرونا از استان خبرداد. به گزارش «ایسنا» به نقل از دانشگاه علوم پزشکی استان قم، از امروز همکاران دانشگاه علوم پزشکی در خروجی‌های شهر مستقر و با تب سنج افراد را کنترل خواهند کرد. وی افزود: در صورتی که فردی دارای علائم ابتلا به کرونا باشد، از خروج وی جلوگیری و قرنطینه خواهد شد.

نیاز گیلان به کمک پرستاران داوطلب

همچنین مهدی شادنوش، نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در گیلان گفت: در حال حاضر به کمک پزشکان و پرستاران داوطلب در استان گیلان نیاز داریم. به گزارش «ایسنا» وی همچنین اعلام کرد: از امروز هم دیگر نمونه‌های تشخیصی به آزمایشگاه‌های تهران ارسال نمی‌شود، بلکه امکانی ایجاد شده تا در استان گیلان تشخیص را انجام دهیم.

درخواست نماینده بابلسر

از سوی دیگر نماینده بابلسر با اشاره به شیوع کرونا در استان‌های شمالی کشور از مردم خواست که به این استان‌ها سفر نکنند و تاکید کرد که تعطیلی برای پیشگیری از شیوع کروناست و نه مسافرت رفتن.

ولی‌الله نانوا کناری در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار کرد: تعطیلی مدارس و حتی نمازجمعه برای آن است که مردم در خانه بمانند و کمتر بیرون بروند. این اقدامات برای پیشگیری از شیوع کرونا است؛ اما متاسفانه برخی از مردم رعایت نمی‌کنند و به مسافرت آن هم بیشتر از همه شمال کشور می‌روند. وی افزود: افزایش مسافرت به شمال کشور باعث شده که شاهد افزایش شیوع ویروس کرونا در این شهرها باشیم. این مسافرت‌ها باعث می‌شود که مسافران بیماری را انتقال دهند یا اینکه از دیگران بگیرند.

محمدحسین قربانی، نماینده آستانه اشرفیه، نیز گفت: حجم سفر‌ها به دلیل تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها به دنبال شیوع ویروس‌کرونا، ۲۵ درصد به استان‌های شمالی افزایش یافته است. وی درگفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه در چند روز گذشته حجم ترافیک جاده‌های منتهی به استان‌ها شمالی ۲۵ درصد افزایش یافته است، ادامه داد: استان گیلان کانون این ویروس است و مواردی از مبتلا شدن به این ویروس مشاهده شده، بنابراین نباید مردم در چنین شرایطی به استان‌های شمالی سفر کنند. قربانی تاکید کرد: هر فضایی در شمال کشور می‌تواند کانون شیوع ویروس باشد، سفر به استان‌های شمالی امکان شیوع ویروس را افزایش می‌دهد، در گیلان هم کمبود تجهیزات مقابله با شیوع کرونا مانند ماسک، الکل و مواد ضد عفونی‌کننده وجود دارد و تعداد بیمارستان‌های استان گیلان نیز به این تعداد نیست که بتواند هم مردم استان و هم مسافران را پوشش دهد.

ابتلای پنج نماینده مجلس به کرونا

در همین حال خبرها از ابتلای پنج نماینده مجلس به کرونا حکایت می‌کند.براساس گزارش‌ها طی روزهای گذشته از ۱۰۰نماینده مجلس تست گرفته شده است که به موجب آن جواب تست پنج نماینده مجلس مثبت گزارش شده است.درهمین ارتباط سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس با بیان اینکه نمی‌تواند اسامی نمایندگان مبتلا شده به کرونا را اعلام کند گفت: ممکن است تعداد آنها بیشتر باشد و افراد مشکوک دوباره تست می‌دهند. اسدالله عباسی در گفت‌و‌گو با «ایلنا» درباره تعداد نمایندگان مبتلا به ویروس کرونا گفت:‌ از ۱۰۰ نفری که سه‌شنبه گذشته در مجلس تست دادند پنج نفر مبتلا شده‌اند که تعدادی هم مشکوک به ابتلا هستند. وی افزود: تعدادی از افراد از جمله خانم آقاپور و آقایان صادقی و ذوالنور خودخواسته اعلام کرده‌اند اما اینکه ما اسامی را اعلام کنیم از نظر اخلاقی کار درستی نیست. ازسوی دیگر با توجه به تاثیرشیوع کرونا درکشور و تعویق جلسات علنی مجلس، مقرر شد سه نفر از اعضای هیات رئیسه مجلس از جمله پزشکیان، قاضی‌زاده‌هاشمی و رنجبرزاده در ستاد مقابله با کرونا حضور یافته و باتوجه به آنچه دراین ستاد مطرح می‌شود موضوع نحوه برگزاری جلسات علنی مجلس و نحوه بررسی بودجه در کمیسیون تلفیق تعیین تکلیف شود.

ابتلای پسر حدادعادل به کرونا

در کنار اعلام ابتلای پنج نماینده مجلس به کرونا به نظر می‌رسد آمار ابتلای مقامات کشور به این ویروس درحال بالا رفتن است. درهمین ارتباط روز گذشته فریدالدین حداد‌عادل فرزند غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در توییترش از ابتلای خود به کرونا خبر داد. آن‌طور که او دراین توییت اعلام کرده ظاهرا او سفری به قم داشته است. همچنین معصومه آقاپور علیشاهی‌ نماینده مردم شبستر در مجلس از ابتلای خود به کرونا خبر داد.

بهبود حال عضو مجمع تشخیص

در همین راستا روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرد که حال سیدمحمد میرمحمدی، عضو این مجمع که به کرونا مبتلا شده بود، رو به بهبود است. به گزارش خبرگزاری فارس، در این اطلاعیه خبر به‌کما رفتن میرمحمدی تکذیب شده و اعلام شده که اکسیژن خون وی در حال افزایش است.

احتمال ابتلای مصطفی پورمحمدی

یک منبع آگاه در جامعه روحانیت مبارز نیز درگفت‌وگو با «ایلنا» از بستری شدن مصطفی پورمحمدی در بیمارستان مسیح دانشوری خبر داد. وی  افزود:  مشکل خاصی در مورد پورمحمدی وجود ندارد و به زودی مرخص خواهد شد. یکی از بستگان پورمحمدی درگفت‌وگو با خبرگزاری فارس نیز درباره بیماری کرونای وی گفت: تب‌ ایشان از شب گذشته قطع شده و حالشان رو به بهبود است. او همچنین گفت که جواب تست اولیه کرونا از وی منفی بوده است.

کاهش ساعات اداری

درادامه اقدامات دولت برای مقابله با کرونا دیروز استاندار تهران مصوبه ستاد ملی مدیریت و مقابله با بیماری کرونا مبنی بر کاهش ساعات کاری ادارات در استان تهران را برای اجرا به دستگاه‌های اجرایی استان تهران ابلاغ می‌کند. بر اساس این گزارش ساعات کار ادارات در استان تهران طبق مصوبه ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا ۲ ساعت کاهش خواهد یافت.

در همین راستا علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت کرونا در کلان‌شهر تهران طی نامه‌های جداگانه‌ای به مقامات مربوطه در استان تهران اعلام کرد که ساعت کاری تا اطلاع ثانوی به ۸ تا ۱۳ تقلیل می‌یابد. همچنین کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی طی نامه‌ای برخی الزامات بهداشتی را به شعب بانک‌ها و ساختمان‌های اداری آنها ابلاغ کرد که براساس آن فعالیت روزانه بانک‌ها ۲ ساعت کاهش خواهد داشت. آذربایجان‌غربی، خراسان شمالی، خوزستان و کردستان هم ساعات اداری خود را کاهش داده‌اند.

تقویم آموزشی تغییری نمی‌کند

از سوی دیگر با توجه به تعطیلی مدارس تهران تا روز دوشنبه، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش درباره ادامه تعطیلی مدارس از دوشنبه گفت: ما مجدد روز دوشنبه وضعیت را ارزیابی می‌کنیم و اگر لازم باشد تعطیلی استمرار می‌یابد.

 به گزارش «ایسنا» وی درباره نگرانی دانش‌آموزان کنکوری از تعطیلی کلاس‌ها و عقب‌افتادگی درسی گفت: کنکور را می‌شود به اشکال دیگری نیز جبران کرد. باید برنامه‌های آموزشی به گونه‌ای پیش برود که تقویم زمانی رعایت شود. قصد تغییر تقویم آموزشی را نداریم و تلاش می‌کنیم از طریق آموزش مجازی جریان آموزش را به کمک معلمان و مدیران مدارس پیگیری کنیم.

متخصصان چینی درایران

همزمان کمک‌های چین به ایران ادامه دارد. در همین راستا چانگ هوا سفیر چین در ایران از سفر گروهی از متخصصان چینی به ایران در حوزه مقابله با کروناویروس خبر داد. چین بیش از یک ماه است که با شیوع کروناویروس مواجه شده است و اقدامات درمانی و پیشگیرانه‌ای را برای جلوگیری از سرعت شیوع این ویروس به کار گرفته است. چین همچنین از جمله کشورهایی است که تاکنون در چند نوبت کیت‌های تشخیصی به ایران فرستاده است.

 

08-02

 

دستیار «کرونا» در پایتخت

نبض کرونا در دو شاخه