به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدباقر نوبخت در حاشیه هفدهمین جلسه ستاد بودجه سال ۹۹ گفت: تلاش ما این است در طول ماه سه پرداخت منظم داشته باشیم یکی یارانه نقدی، دوم حمایت معیشتی و سوم حقوق و اعتبارات عمرانی است. نوبخت گفت: تلاش ما این است که به زودی اطلاع‌رسانی کنیم و به‌گونه‌ای عمل کنیم که به‌طور میانگین هر ۱۰ روز یک پرداخت به خانوار‌ها داشته باشیم تا مدیریت مصرف برایشان آسان شود.

وی افزود: علاوه بر پرداخت نقدی یارانه در سال آینده ۱۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای کاهش فقر که جزو سیاست‌های دولت دوازدهم است، صرف خواهیم کرد. رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: ۱۲هزار میلیارد تومان حداقل برای پرداخت‌های گندم و ۱۲ هزار میلیارد تومان برای یارانه دارو در سال آینده صرف خواهد شد. نوبخت گفت: تلاش ما این است که هم به طرح‌های عمرانی بپردازیم که اشتغال و رونق را در اقتصاد داشته باشیم و هم پرداخت‌های یارانه‌ای نظم یافته داشته باشیم تا در شرایط سخت و نامطلوب اقتصادی به خانوار‌ها کمک بیشتری نسبت به امسال شود. وی افزود: امروز به نهایی کردن منابع و مصارف عمومی و منابع و مصارف هدفمندی پرداخته شد، چون دو جدول برای دریافت‌ها و پرداخت‌ها داریم، یک جدول مربوط به آنچه به خزانه دولت واریز می‌شود و به دستگاه‌های دولتی پرداخت می‌کنیم و یک بخش هم مربوط به سازمان هدفمندی یارانه‌هاست که باید جدول آن هم مشخص شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: بخش منابع و مصارف عمومی، سال آینده عمدتا در بخش طرح‌های عمرانی است که رشد چشمگیری دارد و حدود ۶۲ درصد سهم اعتبارات عمرانی نسبت به امسال افزایش پیدا کرده و بخش قابل‌توجه آن هم از حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان به استان‌ها تعلق می‌گیرد. نوبخت افزود: طرح‌های عمرانی را بیشتر استانی کردیم تا استانداران و مسوولان استانی دقت بیشتری داشته باشند و کنترل بیشتری در طرح‌های عمرانی کنند. وی گفت: گزارش بودجه شرکت‌ها که بخشی از بودجه کل کشور است ۱۴ آبان طبق قانون به مجلس تقدیم شد و این روز‌ها آخرین جلسات ستاد برای ارائه لایحه بودجه سال ۹۹ است تا در زمان مقرر و قانونی لایحه بودجه تقدیم مجلس شود. رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: این سازمان درحال تدارک پیش‌نویس لایحه بودجه است تا آن را به دولت بدهیم و دولت آن را نهایی کند تا بتوانیم قبل از ۱۵ آذر تقدیم مجلس کنیم.

پرداخت حمایت معیشتی ۲۰ میلیون نفر

براساس این گزارش محمدباقر نوبخت در حاشیه هفدهمین جلسه ستاد بودجه گفت: از ساعت ۱۲ دوشنبه شب حداقل برای ۲۰ میلیون نفر پرداخت حمایت معیشتی انجام می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: فهرست خانوار‌هایی که شامل ۲۰ میلیون نفر می‌شود از طریق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ما اعلام شده تا اولین پرداخت حمایت معیشتی انجام شود و تا پایان این هفته پرداخت حمایت معیشتی ۲۰ میلیون نفر دیگر انجام می‌شود و حداکثر شنبه یا یکشنبه هفته آینده پرداخت معیشتی ۲۰ میلیون نفر سوم نیز پرداخت خواهد شد. وی گفت: به این ترتیب حداکثر در طول یک هفته به حساب هر ۶۰ میلیون نفر (که برای خانوار‌های یک نفره تا پنج نفره و بیشتر تعریف شده) مبلغ حمایت معیشتی پرداخت می‌شود. نوبخت افزود: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خود را آماده می‌کند تا کسانی که متقاضی استفاده از این حمایت معیشتی هستند سازوکار آن را اعلام کند تا متقاضیان بتوانند ثبت نام و نسبت به درخواست آنان رسیدگی شود. رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: اگر رسیدگی به درخواست متقاضیان به طول انجامد مبلغ حمایت معیشتی این ماه از بین نمی‌رود و حداکثر برای ماه آینده دو برابر دریافت می‌کنند. نوبخت با اشاره به اینکه سامانه‌های این سازمان به روز و سریع است، افزود: در تاریخ بیست و ششم هر ماه در ساعت مشخص یارانه‌ها به حساب همه واریز می‌شود. تاکنون کسی نبوده بگوید پرداخت یارانه‌ها به تاخیر افتاده است. وی گفت: به پرداخت معیشتی هم نظمی می‌دهیم تا خانوار‌ها بتوانند مطمئن شوند چه تاریخی آن را دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم این پرداخت‌ها (پرداخت یارانه نقدی، حمایت معیشتی و حقوق) هر ۱۰ روز یک‌بار انجام شود. نوبخت درباره کسانی که یارانه آنان قطع شده، اما مایل به دریافت حمایت معیشتی هستند، گفت: مکانیزمی وجود دارد که اگر کسانی باشند یارانه آنان قطع شد، براساس آنچه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشخص کرده، اما خود را مستحق دریافت حمایت معیشتی بدانند اعلام می‌کنند و به آن رسیدگی می‌شود. رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: قرار است به‌طور کلی به حدود ۶۰ میلیون نفر پرداخت حمایت معیشتی انجام شود.

اعداد بودجه نهایی شد

همچنین رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در مورد قطع وابستگی به منابع نفتی هم تمام تلاش خود را معطوف می‌کنیم که از محل فروش نفت در اعتبارات هزینه‌ای مبلغی اختصاص ندهیم. محمدباقر نوبخت اظهار کرد: با توجه به نهایی شدن مراحل تدوین لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور، این لایحه را حداکثر تا دوازدهم آذر ماه سال‌جاری باید در دولت نهایی کنیم تا در موعد مقرر قانونی، تقدیم مجلس شورای اسلامی شود.

معاون رئیس‌جمهور افزود: به همراه لایحه بودجه، برنامه اشتغال، برنامه سالانه و برنامه طرح‌های عمرانی هم با تصویر روشنی از وضعیت کشور ارائه خواهد شد. نوبخت تصریح کرد: هیچ اولویتی برای ما درحال‌حاضر مهم‌تر از لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور نیست و به همین دلیل، سفرهای استانی را در زمان و مجالی مناسب انجام می‌دهیم تا هیچ خلل و تاخیری در برنامه زمان‌بندی بودجه پیش نیاید.  وی تاکید کرد: در لایحه مذکور واقع‌بینی و شفافیت کامل در تمام اعداد و ارقام و منابع و مصارف رعایت شده و از ارائه و اعلام ارقام غیرواقعی با جدیت اجتناب خواهیم کرد. نوبخت اظهار کرد: در مورد قطع وابستگی به منابع نفتی هم تمام تلاش خود را معطوف می‌کنیم که از محل فروش نفت در اعتبارات هزینه‌ای مبلغی اختصاص ندهیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه در حوزه هدفمندی یارانه‌ها و خرید تضمینی گندم، عملکرد سال‌جاری بسیار خوب بوده است، اظهار امیدواری کرد این روند در سال آینده همچنان استمرار داشته باشد.