مسعود نمازی شندی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» در آستانه هفته دولت با اعلام این مطلب گفت: یقینا با خام‌فروشی نمی‌توان انتظار ایجاد ارزش افزوده را داشت.

وی با اشاره به توسعه منابع انسانی شرکت بازرگانی صندوق بازنشستگی می‌افزاید: حدود ۴۰۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم از طریق خدمات گمرکی، خدمات لجستیک، انبارداری و... نیز بیش از ۳۵ نفر با میانگین سنی زیر ۳۵ سال به‌صورت مستقیم در این شرکت مشغول به فعالیت هستند و این شرکت با تمرکز روی کالای صرفا صادراتی «هات بریکت» توانسته است اهداف خود را در نیمه دوم سال ۹۷ و ۴ ماه نخست سال ۹۸ با رشد۵۰۰ درصدی نسبت به سال گذشته به‌ثمر بنشاند. همچنین واردات ۱۰ هزار تن مقوا توسط ارز حاصل از صادرات بخش دیگری از فعالیت‌های این شرکت بوده است. نمازی شندی با مطرح کردن برخی راهکارهای اساسی برای کمک دولت به بازرگانان می‌افزاید: چند گرفتاری بزرگ مانع رونق کسب‌وکارهای مبتنی بر صادرات شده و نمی‌گذارند توفیق اجباری افزایش نرخ ارز کام صادرکنندگان و اقتصاد ‌ایران را شیرین کند. صنعت فولاد یکی از مهم‌ترین صنایعی است که بهبود وضعیتش روی اقتصاد ایران تاثیر زیادی می‌گذارد. بنابراین از سیاست‌گذار انتظار می‌رود با برداشتن موانع پیش‌رو، اجازه دهد تا صادرات فولاد رونق پیدا کند. عضو انجمن آهن و فولاد ایران عدم تثبیت نرخ ارز، دخالت در تجارت خارجی، وضع قوانین و مقررات مزاحم و... را موانع مستقیمی می‌داند که مانع توسعه صادرات می‌شوند.

نمازی معتقد است دولت در برخی موارد به بهانه تنظیم بازار و جلوگیری از کمبود کالا در داخل کشور، صادرات را ممنوع می‌کند. این چرخه زیان‌بار که منجر به از بین رفتن اعتبار صادرکنندگان ایرانی در بازارهای جهانی و در نتیجه از دست رفتن بازارهای صادراتی می‌شود، بارها تکرار شده و لطمات زیادی به کسب‌وکارهای صادراتی از جمله فولاد زده است. حتی در صورتی که سیاست‌های اقتصادی در بهترین شکل ممکن تدوین شود، اما اگر چارچوب مدونی برای رابطه با دیگر کشورها نداشته باشیم، راه به‌جایی نخواهیم برد.  وی تصریح می‌کند که عراق و افغانستان به تنهایی می‌توانند ۵ میلیون تن فولاد ما را جذب کنند؛ اما آمارها بیانگر ارقام پایین‌تری است.