پویا جبل عاملی

در حالی که فردا انتخابات ایالات متحده برگزار می‌شود، دادگاه صدام حکم اعدام وی را صادر کرد. انتخاباتی که تکلیف مجلس نمایندگان و یک‌‌سوم مجلس سنا و ۳۶فرمانداری را در آمریکا مشخص می‌کند و احتمال برد دموکرات‌ها بسیار زیاد است. آنان می‌روند که پس از یک دهه حاکمیت جمهوری‌خواهان در دو مجلس، قدرت را به دست گیرند و ترمزی باشند برای سیاست‌های نئوکان‌ها در دولت دوم بوش. با وجود این، اتفاقاتی که طی این هفته رخ داد، جمهوری‌خواهان را خوشحال کرده است. سخنرانی جان کری سناتور دموکرات ماساچوست برای گروهی از دانشجویان در کالیفرنیا باعث شد تا انتقادات گسترده‌ای به وی و حزب متبوعش شود و کاخ‌سفید علنا نقد خود را عیان کند.

وی رو به دانشجویان گفته بود که اگر درس نخوانند سر کارشان با عراق خواهد بود که عبارت دقیق انگلیسی آن you get stuck in Iraq است.

پس از آنکه بوش، کری را متهم کرد که وی می‌انگارد سربازان ایالات‌متحده در عراق بی‌سواد‌ترین مردم آمریکا هستند در حالی که برای ما محترم‌ترین شهروندان هستند، کری مجبور به عذرخواهی شد. اما عذرخواهی وی بسیار هوشمندانه بود، او جمله خود را یک اشتباه لپی خواند و مدعی شد کلمه us را فراموش کرده و جمله حقیقی وی you get stuck us in Iraq است که بدین معنی است که اگر شما درس نخوانید باعث خواهید شد که ما در عراق بمانیم. کنایه این جمله به هوش و سواد بوش برمی‌گردد، بدین معنا که چون بوش خوب درس نخوانده و تحصیل نکرده، تصمیم گرفته است در عراق بماند.

یک هفته پس از سخنرانی کری به نظر می‌رسد که خوشحالی اولیه جمهوری‌خواهان بی‌فایده بوده است و نظرسنجی‌ها همچنان نشان می‌دهد که دموکرات‌ها برنده انتخابات هستند. بر طبق آخرین نظرسنجی آسوشیتدپرس که دیروز منتشر شد، ۵۶درصد رای‌دهندگان به دموکرات‌ها و ۳۷درصد به جمهوری‌خواهان رای خواهند داد، که حکایت از شکاف ۱۹درصدی دارد در حالی که چند هفته پیش این شکاف ۱۰درصد بود. این امر نشان می‌دهد که هرچه به انتخابات نزدیک شده‌ایم، افراد بیشتری تصمیم گرفته‌اند به دموکرات‌ها رای دهند و این همه به خاطر عملکرد جمهوری‌خواهان در عراق است.اما دیروز، حکم اعدام صدام اعلام شد تا بدین شکل عراق به‌رغم به دام انداختن جمهوری‌خواهان، برگ برنده‌ای را نیز به همراه داشته باشد. صرف‌نظر از اجرای حکم صدام، جمهوری‌خواهان می‌توانند مدعی آن باشند که هزینه تحمیل جنگ بر مردم آمریکا باعث آن شد تا جهان از دست یک مستبد رها شود و مردم عراق به دست خویش صدام را محاکمه و حکم اعدام او را اعلام کنند. در شرایطی که همه نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که دموکرات‌ها مجلس نمایندگان را به دست می‌گیرند و احتمال برنده شدن در مجلس سنا نیز برای آنان وجود دارد، این حکم می‌تواند مرهمی بر درد جمهوری‌خواهان باشد.

از سوی دیگر آخرین گزارش‌ها حاکی است که نرخ بیکاری در ایالات‌متحده به کمترین حد در پنج سال گذشته رسیده است، به دیگر سخن پس از رکود ۱۱سپتامبر این اولین بار است که رونق اقتصادی در ایالات‌متحده قابل مقایسه با پیش از این حادثه است. این تبلیغ اقتصادی نیز می‌تواند به جمهوری‌خواهان یاری رساند. با تمام این کارکترها، جنگ عراق دارای چنان پتانسیلی برای دموکرات‌ها است که آنان می‌توانند پس از مدت‌ها خوشبین به پیروزی در انتخابات باشند، به خصوص آنکه در یک ماه گذشته تعداد کشته‌شدگان آمریکایی بیش از مدت‌های مشابه در طول جنگ بوده است و برای همین است که جمهوری‌خواهانی چون دیک چنی بدین باور رسیدند که القاعده خواهان آن است تا جمهوری‌خواهان در این نبرد شکست خورند. این چه خواست القاعده باشد چه خواست دموکرات‌ها، نشانگر آن است که جمهوری‌خواهان با دامن زدن به جنگ و توقف در عراق بیش از هر زمان دیگر در هزاره سوم محبوبیت خود را از دست داده‌اند.