محمدصادق جنان‌صفت

۱ - سید سروش قاضی نوری در کتاب «ارزیابی تکنولوژی» می‌‌نویسد: بشر برای بقا در برخورد با مشکلات محیط پیرامون خود دو رویکرد اساسی اتخاذ کرده است: رویکرد تکنولوژیک و رویکرد رفتاری. فلسفه رویکرد تکنولوژیک بر پایه ایجاد تحول در طبیعت از طریق ساخت و ایجاد مصنوعات گوناگون از جمله سرپناه، سد و ... استوار است. رویکرد رفتاری اما بر قدرت سازگاری نوع بشر متکی است. در این رویکرد نیرویی به کار گرفته می‌شود - ذهنی و جسمی - که بشر بتواند خود را با محیط سازگار کند. به نظر می‌رسد اما در دنیای مدرن امروز این دو رویکرد در هم تنیده شده و فاصله میان آنها اندک شده است. رویکرد تکنولوژیک نزد مدیران و صاحبان بنگاه‌های صنعتی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر برای بقای بنگاه به حساب می‌آید و آنها هزینه‌های نوسازی تکنولوژیک را به مثابه هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر پذیرفته‌اند و راهی جز این برای ماندگاری پیدا نمی‌کنند. خارج کردن رقبا از بازار یک محصول با ابداع و نوآوری تکنولوژیک از کارکردهای بنگاه‌های صنعتی امروز است.

۲ - بر اساس همین رویکرد است که یک شرکت استرالیایی با مشارکت یک بنگاه آمریکایی، تلویزیونی با استفاده از تکنولوژی جدید لیزر به بازار عرضه خواهد کرد. به گفته مدیران این دو شرکت با عرضه تلویزیون لیزری که قیمت تمام‌شده آن کمتر از تلویزیون پلاسمایی است، می‌تواند به کاهش عرضه و حتی محو تلویزیون‌های دیگر منجر شود. این تلویزیون از سال ۲۰۰۷ به بازار عرضه خواهد شد.

۳ - صنعت تلویزیون‌سازی ایران در کجای بازار تکنولوژی ایستاده و چه جایگاهی را به خود اختصاص داده است؟ چند کارخانه تلویزیون‌ساز ایرانی باقیمانده و توانایی رقابت در عرصه تکنولوژی تولید را دارند؟ اصولا بازار تلویزیون ایران و بنگاه‌های فعال در آن در مسیر نوسازی تکنولوژیک قرار دارند؟ سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در صنعت تلویزیون که یکی از کالاهای لوازم خانگی است در کدام مسیر است؟ واقعیت این است که صنعت تلویزیون‌سازی نمادی از فاصله و شکاف تکنولوژیک صنعت مدرن دنیا با صنعت ایران است و این را می‌توان به سایر رشته‌های صنعت نیز تسری داد. روزگار استفاده از ابزارهای تعرفه‌ای و ایجاد محدودیت برای حفاظت از صنعت سپری شده است و صنعت مدرن بر پایه نوسازی لحظه‌ای تکنولوژیک با شتاب پیش می‌رود و آنها که از قافله عقب بمانند لاجرم و اندوهگینانه از بازار رانده خواهند شد.