واکنش هریس به حمله اسرائیل به ایران/ ما همچنان از اسرائیل دفاع می‌کنیم

«کامالا هریس» معاون رئیس جمهور آمریکا، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور در مصاحبه‌ای با «نورا دانل» خبرنگار شبکه «سی بی اس نیوز» آمریکا به تحولات اخیر منطقه، به‌خصوص اقدام تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی علیه ایران در بامداد شنبه واکنش نشان داد.

هریس در پاسخ به سوال دانل مبنی بر «با توجه به ترس فزاینده جامعه جهانی از احتمال واکنش ایران به حمله موشکی اسرائیل علیه این کشور، پیام شما به ایران چیست؟» گفت: «از ایران می‌خواهیم واکنشی نشان ندهد. هرگونه واکنش اشتباه خواهد بود. ما آماده‌ایم همچون گذشته، از اسرائیل دفاع کنیم.»

معاون رئیس جمهور آمریکا در ادامه مصاحبه خود، مدعی تلاش واشنگتن برای تنش‌زدایی از منطقه شد و گفت: «از طریق کانال‌های دیپلماتیک به‌دنبال تنش‌زدایی از منطقه هستیم.»

در واکنش به ادعای هریس، خبرنگار شبکه سی بی اس نیوز از او پرسید که آیا تاکنون نشانه‌ای مبنی بر خواست ایران برای واکنش به رژیم صهیونیستی مشاهده شده است یا خیر. معاون رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به این سوال گفت: «من نمی‌توانم به این پرسش جواب دهم، اما پیام آمریکا این است. این کار را نکنید، اشتباه خواهد بود.»

خبر مرتبط
واکنش هریس به حمله اسرائیل/ ایران باید از اقدامات تهدید کننده منطقه، دست بردارد

هریس درباره حملات اسرائیل به ایران بار دیگر با حمایت همه جانبه واشنگن از این رژیم گفت: «ما همچنان بر اهمیت حمایت از حق اسرائیل برای دفاع از خود را تاکید می‌کنیم و همچنین بسیار مصمم هستیم که باید شاهد کاهش تنش در منطقه باشیم.»

ایران در ۱ اکتبر (۱۰ مهر) به اقدامات متجاوزانه و تروریستی رژیم صهیونیستی در منطقه، از جمله ترور و به شهادت رساندن شهید «اسماعیل هنیه» رئیس پیشین دفتر سیاسی حماس در تهران در ۱۰ مرداد، که نقض حاکمیت ملی ایران بود، طی عملیات «وعده صادق ۲» پاسخ داد. ایران تاکید کرده که این پاسخ نظامی مشروع در چارچوب بند ۵۱ منشور سازمان ملل و برای دفاع از منافع ملی انجام شده است.

با وجود اذعان رسانه‌های آمریکایی و عبری به موفقیت گسترده عملیات وعده صادق ۲ علیه پایگاه‌های نظامی رژیم صهیونیستی و نشر تصاویر اصابت موشک‌های ایران با اهداف خود، هریس در طول مصاحبه خود مدعی دفاع موفقیت‌آمیز آمریکا از رژیم صهیونیستی در برابر ایران شده است.

از سویی دیگر، ادعای هریس پیرامون خواست آمریکا برای تنش‌زدایی در منطقه درحالی است که به اذعان رادیو ارتش رژیم صهیونیستی، این رژیم با همدستی با آمریکا دست به اقدام تجاوزگرانه خود علیه ایران زده است.

بر اساس اطلاعیه قرارگاه پدافند هوایی کشور، رژیم صهیونیستی بامداد روز شنبه در اقدامی تنش‌زا، نقاطی از مراکز نظامی در استان‌های تهران، خوزستان و ایلام را مورد هجوم قرار داد.

ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: رژیم صهیونیستی با استفاده از فضای در اختیار ارتش تروریستی آمریکا در عراق در ۱۰۰ کیلومتری مرزهای ایران و از راه دور، تعدادی موشک دور بردِ هواپایه به ایران حمله کرد.

«سید عباس عراقچی» وزیر امور خارجه ایران گفته بود: در عملیات رژیم صهیونیستی علیه ایران، مشارکت آمریکایی‌ها کاملاً برای ما روشن است و حداقل آن این است یک کریدور فضایی در اختیار نیروی هوایی این رژیم قرار داد.

خبر مرتبط
رقابت شانه‌به‌شانه هریس و ترامپ در روزهای سرنوشت ساز

نظرسنجی جدید شبکه سی ان ان نشان می دهد که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا و نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری ۵ نوامبر ۲۰۲۴ (۱۵ آبان ۱۴۰۳) و کامالا هریس معاون رئیس جمهور و نامزد حزب دموکرات در این انتخابات در حالیکه در رقابتی برابر به سر می برند، در حال نزدیک شدن به مرحله نهایی هستند.

دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل در نیویورک نیز در پیامی در شبکه مجازی ایکس با اشاره به حملات بامداد شنبه رژیم صهیونیستی به نقاطی در ایران اعلام کرد: اول اینکه جنگنده‌های رژیم صهیونیستی از فضای عراق و حدود ۷۰ مایلی مرز با ایران به سمت چند سایت نظامی و راداری ایران حمله کردند. دوم، آسمان عراق در اشغال و تحت فرماندهی و کنترل ارتش آمریکاست؛ در نتیجه، هم‌دستی آمریکا در این جنایت قطعی است.

در پی این حمله، ۴ نفر از رزمندگان ارتش جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسیدند.

پیشتر مقامات ایران هشدار داده بودند که هرگونه اقدام متجاوزانه دیگری از سوی رژیم صهیونیستی و متحدان آن در پاسخ به عملیات «وعده صادق۲» با پاسخ جدی و مشروع ایران برای دفاع از امنیت ملی این کشور مواجه خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.