اثر هم‌صدایی کشورهای حاشیه خلیج فارس بر ترغیب آمریکا برای تنش‌زدایی

خبرگزاری رویترز روز جمعه به نقل از سه منبع آگاه در خلیج فارس مدعی شد که «کشورهای منطقه در حال لابی کردن با واشنگتن جهت جلوگیری از پاسخ احتمالی اسرائیل به سایت‌های نفتی ایران به عنوان "بخشی از تلاش‌ها برای جلوگیری از گرفتار شدن در رویارویی متقابل هستند.» در گزارش اختصاصی رویترز «به فعل و انفعال‌های عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر نیز اشاره شده که به اسرائیل اجازه پرواز بر فراز حریم هوایی خود برای هرگونه پاسخ احتمالی ادعایی به ایران را نمی‌دهند.

چنین رویکردی ماحصل تلاش‌های دیپلماتیک ایران برای متقاعد کردن همسایگان سنی خلیج فارس است. به ادعای ناظران قرار بر آن شد تا این گروه از بازیگران از نفوذ خود در واشنگتن برای توقف این ماجراجویی استفاده کنند. عربستان سعودی نتیجه نهایی را در اختیار دولت بایدن قرار داده و اعلام کرده که مصمم است مسیر عادی سازی با ایران را که با میانجیگری چین در مارس ۲۰۲۳ آغاز شد، دنبال کند. در همین راستا گروهی مدعی‌اند که کشورهای حاشیه خلیج فارس در شرایط کنونی در سطوح منطقه‌ای و جهانی نقشی پررنگ برای خود متصور هستند. این در حالی است که تهران و ریاض برای به اشتراک گذاشتن مسئولانه رویکرد همسایگی راه‌های متفاوتی را پیدا کرده‌اند. از همین رو گروهی مدعی‌اند، جهان عرب در حال حاضر در دوران پس از آمریکا و پس از غرب قرار دارد.»

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «معمای هم‌صدایی تهران و ریاض/ بازی عربستان روی گسل‌های خاورمیانه/ اعراب به آمریکا پشت کردند؟» بخوانید. 

 

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.